MGA. MGR. MICHAELA RAISOVÁ, PH.D.

E-mail: michaela.raisova@damu.cz

Web: http://www.crewcollective.cz

Phone: 234 244 231

Department:
  • Department of Authorial Creativity and Pedagogy
  • Department of Drama in Education
  • Theatre Faculty
Consultation hours: contact me via email to set a meeting Subjects here

PERFORMER, PEDAGOGUE, INTERPRETER, DRAMATURG, AUTHOR, MEMBER OF THE PARTIAL UNCERTAINTY AND CREWCOLLECTIVE

SUCCESSES & CVS

2021
Head of the English Authorial Acting Program
2020
Finishes her PhD studies in the field Authorial Acting, its Theory and Psychosomatics with her work Between Speeches: Different views on pedagogy of speech (and voice) in the Czech and British context based on personal experience
2018
Main guarantor of movement education subjects at the Department of Authorial Creativity and Pedagogy
2018
Starts cooperating with choreographer Mirka Eliasova: Refresh (2018), Boxinbox (2018), ...to be continued?!? (2019) as a performer and dramaturg
2017
Member of CreWcollective, project Moving Orchestra (performer), Re-imagining a Brightly Lit Future (2018, dramaturg) and workshop lecturer
2016
Starts cooperating with several amateur theatre and dance performance festivals as a lecturer and juror
2015
Vice-Head of the English Authorial Acting Program
2015
Pedagogue of movement education subjects, interpretation seminar, speech and assistant of Dialogical Acting
2015
Graduated from the Department of Authorial Creativity and Pedagogy and entered the doctoral programe with the topic "Between Speeches: Different views on pedagogy of speech (and voice) in the Czech and British context based on personal experience"
2011
Graduates from English and American Studies and Chinese Studies at Charles University with focus on Modern Anglophone and Irish drama
2006
Freelance interpreter (film, dance, theatre and fine arts)
2004
Graduates from Jiri-Guth Jarkovsky High School and the piano

PUBLIKAČNÍ A TVŮRČÍ ČINNOST

Eliášová, Bohumíra, a Raisová, Michaela. „Okamžitá kompozice jako jazykový problém“. Taneční aktuality – speciální vydání Tanec a slovo. 09/2023, s. 118–135.

Eliášová, Bohumíra, a Raisová, Michaela. „Okamžitá kompozice jako svébytná umělecká disciplína“ [online]. ArteActa. 2023, roč. 6, č. 9 [cit. 7. 10. 2023]. Dostupné z: https://arteacta.cz/okamzita-kompozice-jako-svebytna-umelecka-disciplina.

Eliášová, Bohumíra, a Raisová, Michaela. „From Solitaires to Solitaires: Real-time choreography in the Czech context“. ArteActa, 2024, roč. 6, č. 10, [cit. 7. 3. 2024]. Dostupné z https://arteacta.cz/from-solitaires-to-solitaires-real-time-choreography-in-the-czech-context/.

Machková, Markéta, a Rais, Mish. „On the hidden potential of Public solitude, Part I: Ivan Vyskočil’s Theatre as encounter“ [online]. Stanislavski Studies. 4. 12. 2023 [cit. 5. 12. 2023]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/20567790.2023.2286600.

Michaela Raisová. Hranice experimentu. ArteActa, 2018, roč. 1 , č. 02, [cit. 26. 2. 2024].

Michaela Raisová. Vím, jak daleko mohu zajít. Rozhovor s Nadine Georgeovou. ArteActa, 2018, roč. 1 , č. 02, [cit. 26. 2. 2024].

Michaela Raisová. Minulost jako otevřená hra. Rozhovor s Lynne Parker. ArteActa, 2021, roč. 4 , č. 06, [cit. 26. 2. 2024].

Michaela Raisová. Britský a český přístup v pedagogice hlasu a přednesu. Kateřina Středová, ed. Teritoria umění, NAMU, 2018.

Eliášová Mirka – Mish Rais – Le Quesne Lizzy. Improvizace jako performativní akt neotřelosti: Rozhovor s Wendy Houstoun [online]. Ústav pro výzkum a studium autorského herectví. 18. 2. 2023. [cit. ]. Dostupné z: https://www.autorskeherectvi.cz/post/improvizace-jako-performativni-akt-neotrelosti-rozhovor-s-wendy-houstoun-2022

Raisová, Michaela. „‚Vířivé kroužení, vynořování, zanořování‘: O výchově k řeči na KATaP“ [online]. Ústav pro výzkum a studium autorského herectví. 19. 1. 2022 [cit. 29. 5. 2023]. Dostupné z: https://www.autorskeherectvi.cz/post/virive-krouzeni-vynorovani-zanorovani-o-vychove-k-reci-na-katap-2021

Raisová, Michaela. Mezi řečí: různé pohledy na pedagogiku přednesu (a hlasu) v českém a britském kontextu na základě vlastní zkušenosti. Disertační práce. Praha: DAMU, 2020.

Rais, Mish, Eliášová, Mirka, a Le Quesne, Lizzy. „Improvisation as practicing trust: Interview with Julyen Hamilton“. Theatralia. 2023, roč. 26, č. 2, s. 197–203. Dostupné z: https://doi.org/10.5817/TY2023-2-12

Autorské umělecké projekty

Autorské uskupení Částečné znejistění (2014 - nyní, spolu s Janou Novorytovou)

Částečné znejistění, autorka konceptu, performer (hráno jako bytové představení, site-specific, festivaly open air Hradec Králové a LFŠ Uherské Hradiště, D21 Pardubice, Studio Alta, Truhlárna, Skautský institut, Malá Aréna v Ostravě, Malá Inventura 2017, SUD České Budějovice, Divadlo Disk aj.) spolu s Romanem Zabelovem, Štěpánem Hejzlarem

%& 3-5-8- @#...a na Aljašce se právě rozednívá autorka konceptu, performer (2019-2020, spolu s Pasim Mäkelou, René Vitvarem, vytvořeno pro Běhal-Fejér Institut, Vila Pevnostní 358

Spolupráce s CreWcollective (2017 - nyní)

performer: Opening Automatických mlýnů v Pardubicích (2023), Julyen Hamilton, PIO and dancers (divadlo Ponec, 2023) Po pás (no. 6, 13, 14), Moving orchestra (Festival Tanec Praha 2016-18)

dramaturg: Zdává se mi o zářné budoucnosti (2018)

lektor: LAB4TOOLS, série workshopů okamžité kompozice a Moving Orchestra

Spolupráce s Eli a kol (2016 - nyní), choreografka Mirka Eliášová

performer: Meziprostory (2022 - 2024), …pokračování příště?!? (2019), Boxinbox (Malá Inventura 2018), Tabula Rasa (s Orchestrem Berg v Národní galerii, 2018), Svět z papíru (2021), Refresh (2018)

dramaturg: …pokračování příště?!? (2019)

Jiné umělecké projekty v různých rolích

2022 Insectum: workshop, Festival Tanec Praha, Temporary Collective, role-tanečnice-lektorka

2020 Hibiki, hibiki, vzhmoť, současná opera od Marka Keprta na NODO festival v Ostravě, režie Petr Odo Macháček role-tanečnice

2018-2019 Korekce, režie Jiří Havelka, zahraniční turné Francie, Švýcarsko, Turecko, alternace tanečních rolí Ondrové a Knytlové

2017 Audiokniha Ve snu dokážeš vše, i to nemožné, režie Zuzana Pitterová, autorský text Černá holínka

2017 Marine Archeology, choreografie Martha Moore, SE.S.TA

2016 Ostružina, Tanec do škol

2016 Hus(qem) ad fini, libretto a hudba Miloš Orsoň Štědroň, režie Adéla Laštovková Svobodová, role-zpěvačka

2016 Stopy a otisky, pohybově-výtvarné dílny pro veřejnost, SE.S.TA, Národní galerie

2015 Nechť galerie tančí, pohybově výtvarné dílny s performancí pro veřejnost, SE.S.TA a Národní galerie

2013 Uznání za nejlepší adaptaci The Day of Samurai, a původní scénář krátkého filmu Krajíc Kraba (Slice of Lice), katedra scénáristiky na London School of Film, Media and Performance (pod vedením Phillipa Hughese)

2011 – 2014 Nora aneb co se stalo, když opustila manžela (Elfriede Jelinek, režie Michal Dočekal, Nová scéna Národního divadla, zahraniční turné na festivalech v Bogotě, Moskvě, Petrohradě, Sarajevu, Bratislavě a Waršavě, role-zpěvačka

2011 Action I., NoD, performance v režii Farmy v jeskyni

2000-2004 Studium tchaj-ti čchüan a techniky čchi-kung (Taiji Akademie, Praha), 1 rok lektorská činnost