Lighting and audiovisual design for live art

Continuing master

Programme objectives
Graduate profile
More info about admission
Guarantor

Vývoj živého umění 21. století posouvá tradiční formát scénografie do složitějšího a širšího kontextu. Současný trend intenzivního propojování prostoru, technologií, dramaturgie, režie, vyžaduje od tvůrců nové kompetence a práci v komplexnějších mezioborových týmech. Pro označení programu používáme také zkratku LAD-LA (Light and Audiovisual Design for Live Arts) Program navazuje na trendy na evropských divadelních školách, kde jsou designerské studijní programy etablované již řadu let. V posledních letech i tam probíhá jejich revize směrem k větší syntéze jednotlivých médií, provázanosti s vývojem praxe a potřebami divadelních uměleckých oborů. Tento program se inspiruje zejména novými studijními programy na Rose Bruford College, Berliner Hochschule für Technik a UniArts Helsinki a to jak obsahem kurikula i modulovým charakterem výuky. LAD-LA vyučuje světelný, zvukový a projekční design ve striktně nedělené kooperaci.Všichni studující se po celou dobu studia věnují všem třem médiím. Ve druhém ročníku studia je možná profilace pod podmínkou absolvování společné výuky v plné šíři. Profilace směřuje k absolventskému výkonu.

Programme objectives

Vývoj živého umění 21. století posouvá tradiční formát scénografie do složitějšího a širšího kontextu. Současný trend intenzivního propojování prostoru, technologií, dramaturgie, režie, vyžaduje od tvůrců nové kompetence a práci v komplexnějších mezioborových týmech.
Pro označení programu používáme také zkratku LAD-LA (Light and Audiovisual Design for Live Arts)

Program navazuje na trendy na evropských divadelních školách, kde jsou designerské studijní programy etablované již řadu let. V posledních letech i tam probíhá jejich revize směrem k větší syntéze jednotlivých médií, provázanosti s vývojem praxe a potřebami divadelních uměleckých oborů. Tento program se inspiruje zejména novými studijními programy na Rose Bruford College, Berliner Hochschule für Technik a UniArts Helsinki a to jak obsahem kurikula i modulovým charakterem výuky. LAD-LA vyučuje světelný, zvukový a projekční design ve striktně nedělené kooperaci. Všichni studující se po celou dobu studia věnují všem třem médiím. Ve druhém ročníku studia je možná profilace pod podmínkou absolvování společné výuky v plné šíři. Profilace směřuje k absolventskému výkonu.

V prostředí Divadelní fakulty AMU program vytváří prostor pro systematické tvůrčí experimentování s novými médii a scénickými technologiemi a jejich integrální zapojení do výukového procesu ve spolupráci s dalšími studijními programy vyučovanými na fakultě.

Nový program se bude zabývat designem pro živá umění v nejširším smyslu slova. Prostřednictvím tohoto programu si studující osvojí principy designu, tvorby a realizace projektů, které jim umožní vstoupit jak do tradičních rolí v oblasti scénického umění, tak do rozšířené oblasti, která zahrnuje audiovizuální tvorbu, imerzivní zážitky, výstavnictví a event design. Program staví na stávajících odborných znalostech pedagogického týmu nejen v oblasti divadla, ale šířeji v segmentu živých umění, které rozšiřuje o oblast digitálních médií.

Cílem je umělecky vzdělávat tvůrce v oblasti živého umění v oborech světlo, zvuk, projekce a video, kteří budou současně schopni volit vhodné technické nástroje podle potřeb konkrétního projektu. Struktura studijního programu, realizovaná formou modulární výuky, bude reflektovat současné trendy v oblasti živého umění, kdy se práce s hmotnými materiály prolíná se světelným designem, projekcí a zvukovou krajinou a na celoevropské úrovni roste poptávka po všestranných tvůrcích s technickým přesahem. Díky úzké spolupráci s kulturními institucemi a kreativním průmyslem bude moci studijní program přímo reagovat na aktuální trendy v oboru.

Absolvováním předmětů studijního plánu získají studující jistotu v použití audiovizuálních technik a technologií. To jim bude v následné praxi poskytovat potřebnou tvůrčí volnost a sebevědomí v rámci realizace scénických projektů i projektů v jiných oblastech živého umění.
V prvním ročníku studia poskytnou povinné předměty přístup ke všem zmíněným médiím ve stejné míře a na základě výběru povinně volitelných a volitelných předmětů se mohou studující dále profilovat. Ve druhém ročníku se očekává zaměření na konkrétní médium, čemuž je přizpůsoben systém výuky. Studující druhého ročníku si vybírají z nabídky master classes s externími odborníky. Mohou se tedy soustředit na jedno či více médií dle svého výběru. Během studia si prohloubí technické znalosti v oborech světlo, zvuk, projekce a video, znalost jejich teoretické podstaty a osvojí si dramaturgické metody tvůrčí práce s nimi. Budou schopni spolupráce a komunikace v mezioborových týmech jak na technické, tak i umělecké rovině.
Důležitou součástí programu je rozšíření profesního networku, zajištění přístupu studujících k praxi v partnerských institucích, a kontakt se zahraničními umělci, pedagogy a techniky.

Graduate profile

Absolventi budou především tvůrci světelného, zvukového a projekčního designu pro různé typy divadelní, taneční a hudební produkce včetně performancí v divadelním i ve veřejném prostoru. Základem jejich tvorby bude tvůrčí a realizační práce s využitím světelných, zvukových a projekčních technologií, práce s literárním či dramatickým textem nebo hudebně-dramatickou předlohou, a to ve spolupráci s ostatními členy tvůrčího týmu. Důležitá je pak schopnost absolventů rozvíjet vlastní a společné umělecké vize, mít dostatek technologických znalostí k jejich realizaci a dosáhnout vysoké úrovně kreativní komunikace.

Odborné znalosti absolventa:
• má přehled o možnostech aplikace technologií zejména v oblasti živého umění
• ovládá odborné terminologie a má schopnost odborně komunikovat se všemi technickými profesemi působícími v živém umění,
• má dostatečné znalosti v oblasti světelných technologií a základních softwarů potřebných k přípravě a realizaci projektu,
• má dostatečné znalosti v oblasti projekce a videa a základních softwarů potřebných k přípravě a realizaci projektu,
• má dostatečné znalosti v oblasti zvukových technologií a základních softwarů potřebných k přípravě a realizaci projektu
• Disponuje technickými poznatky k propojování projekčních, zvukových a světelných technologií a jejich synchronního použití
• Prokazuje dobrou znalost divadelního provozu
• má kulturně-společenský rozhled

Odborné dovednosti absolventa:
• je schopen interpretovat, autorsky i týmově tvořit, vyvíjet a improvizovat,
je schopen nabídnout originální projektovou vizi
• dokáže při své tvorbě reflektovat historické, kulturní, ekonomické, environmentální, umělecké a etické souvislosti,
• je schopen vnímat, aplikovat a reflektovat dramaturgické metody v umělecké tvorbě,
• dokáže propojovat technickou a uměleckou rovinu projektů v oblasti živého umění,
• má komunikační dovednosti potřebné k prezentaci projektů a týmové práci,

Dle profilace v druhém ročníku je absolvent schopen:

• samostatně navrhnout světelný koncept a specifikovat jeho technické prvky, nebo
• samostatně vytvořit koncept projekcí a obrazový obsah pro něj, nebo
• samostatně navrhnout zvukový koncept s ohledem na akustiku prostoru a specifikovat jeho technické prvky.
Je schopen profesionální komunikace na technické i umělecké rovině ve všech zmíněných oblastech.
Je schopen vytvořit dokumentaci o vzniku a vlastnostech autorského díla
Má přehled o aktuálně dostupných technologiích potřebných k realizaci uměleckého projektu a jejich principu fungování

Obecné způsobilosti absolventa:
• je schopen sestavit realizační tým v rámci světelného, projekčního a zvukového designu
• je schopen vytvořit technickou specifikaci pro potřebu plánování projektu,
• určovat priority a rozhodovat se, přebírat odpovědnost za svěřenou práci i realizační tým
• umí motivovat spolupracovníky a vyjednávat,
• zvládá provést relevantní analýzu problematiky a odborně reflektovat vlastní tvůrčí práci, orientuje se v současné vizuální, konceptuální, zvukové a divadelní tvorbě

More info about admission

Nároky na uchazeče:

Od uchazeče se očekává vybavenost základními technickými vědomostmi i dovednostmi alespoň v jedné z disciplín, které jsou předmětem studia a znalost jejich teoretické podstaty.

Ke studiu se mohou přihlásit absolventi bakalářského studia v příbuzných uměleckých či technických oborech všech typů vysokých škol. Přijati mohou být i absolventi bakalářského studia humanitních a jiných oborů, kteří v přijímacím řízení prokáží talentové předpoklady, kreativní myšlení, potřebnou úroveň technických znalostí a dovedností, základní orientaci v profesní problematice oboru, vykáží praxi a motivaci.
V rámci AMU je studijní program LAD-LA možnou návazností zejména na bakalářské studijní programy Scénografie, Scénografie alternativního a loutkového divadla (DAMU), Zvuková tvorba (HAMU), Zvuková tvorba (FAMU) a Audiovizuální studia (FAMU).

Přílohy k přihlášce:
• Životopis vč. technických znalostí a dovedností (SW, HW)
• Motivační dopis
• Portfolio předchozích uměleckých a dalších tvůrčích prací
• Analýza aktuální divadelní inscenace (s důrazem na zvuk, světlo, video, scénu a prostor) v rozsahu max 2 strany



Rámcový obsah přijímacích zkoušek:
1. kolo
Bez osobní přítomnosti uchazeče, vyhodnocení zaslaných materiálů

Do 2. kola postupuje nejvíce 16 uchazečů.

2. kolo
A. Pohovor (online, cca týden před druhou, prezenční části druhého kola)
B. Skupinový úkol: řešení technického zadání / zapojení / realizace z nabídnutého materiálu (1. půlden)
C. Test všeobecného kulturně-společenského přehledu, logického myšlení a prostorové představivosti (2. půlden)
D. Test z anglického jazyka (2. půlden)
E. Individuální úkol: obeznámení se s novým software v rámci dvouhodinového workshopu, následně splnění kreativního zadání s využitím tohoto software (3. půlden)
F. Individuální úkol k prověření kreativně-interpretačních schopností (4. půlden)
G. Sluchová analýza, orientace ve zvukové kompozici (poslech, čtení) (4. půlden)

Kritéria vyhodnocována v průběhu přijímacího řízení:
• prostorová představivost
• logické myšlení
• schopnost samostatně řešit problém
• připravenost a otevřenost pro týmovou spolupráci
• motivace pro studium oboru a adekvátnost představ o profesním uplatnění
• schopnost osvojit si v krátkém čase novou dovednost
• schopnost interpretace a kreativního myšlení
• technologická připravenost
• znalost angličtiny na úrovni B2

Ke studiu budou přijati uchazeči, kteří dosáhnou požadovaný celkový počet bodů potřebných pro přijetí a zároveň získají dostatek bodů pro přijetí ve všech dílčích součástech druhého kola.

Nejvyšší počet uchazečů přijímaných ke studiu: 6


Guarantor

prof. MgA. Vratislav ŠRÁMEK

Phone: 234 244 271 Person detail
Photo