Přítomni (bez titulů): Jiří Adámek (od 16:20), Roman Černík, Doubravka Dostálová, Eliška Drbohlavová, Cyril Janeček, Hana Malaníková, David Mírek, Filip Novák (online), Karolina Plicková
Omluveni (bez titulů): Anastázie Dobrodinská, Marta Ljubková, Tomáš Pavelka, Kateřina Štefková
Přítomni hosté (bez titulů): Karel František Tománek (děkan DAMU), Michal Somoš (proděkan DAMU, od 17:10 online), Jan Sedláček (tajemník DAMU), Daniela Jobertová
Zapisuje (bez titulů): Eliška Přichystalová
Počet přítomných senátorů a senátorek: 8
Nadpoloviční většina zúčastněných členů a členek: 5
Úvodem přivítala Karolina Plicková, předsedkyně AS DAMU, přítomné, seznámila je s programem zasedání a vyzvala k případnému doplnění dalších bodů.
1. Střednědobý výhled rozvoje DAMU – předkládá děkan DAMU
2. Prezentace připravovaného studijního programu PuppArts – předkládá prod. Michal Somoš
3. Různé
Předsedkyně navrhla ještě jeden bod, který by ráda zařadila ad hoc hned na úvod zasedání, a sice Žádost rektorce AMU o zprávu o aktuálním stavu procesu jmenování děkanky DAMU. Po krátkém představení obsahu tohoto bodu vyzvala předsedkyně přítomné k aklamačnímu hlasování o doplněné verzi programu.
1. Žádost rektorce AMU o zprávu o aktuálním stavu procesu jmenování děkanky DAMU – předkládá Karolina Plicková
2. Střednědobý výhled rozvoje DAMU – předkládá děkan DAMU
3. Prezentace připravovaného studijního programu PuppArts – předkládá prod. Michal Somoš
4. Různé
Hlasování o programu:
Pro 8
Proti 0
Zdrželi se 0
Všichni přítomní i připojení senátoři a senátorky vyjádřili souhlas s předloženým programem.
K. Plicková rekapitulovala, že volby děkana*ky DAMU pro funkční období 2025-2029 proběhly v pátek 18.10.2024. V pondělí 21.10.2024 byl paní rektorce AMU e-mailem předložen návrh na jmenování zvolené kandidátky děkankou, návrh byl doručen i s patřičnými přílohami. Všechny dokumenty byly paní rektorce zaslány i v listinné podobě. Předsedkyně AS DAMU obdržela téhož dne odpověď, v níž paní rektorka potvrdila příjem. Od té doby uplynul více než měsíc, členstvo AO DAMU vznáší dotazy na průběh jmenovacího procesu a senát zatím nemá žádné nové zprávy o tom, jakým způsobem proces jmenování děkanky probíhá, jaké jsou návazné kroky a v jakém časovém horizontu budou realizovány. K. Plicková připomněla, že na samotném volebním zasedání 18.10. oceňovali senátoři a senátorky skutečnost, že se volby konají s dostatečným časovým předstihem, který umožňuje všem zúčastněným se na novou situaci v klidu připravit. Z čistě praktických důvodů by podle ní bylo dobré požádat paní rektorku o zprávu, v jakém je momentálně jmenovací proces stavu a jaké kroky a v jakém časovém horizontu můžeme očekávat. K. Plicková navrhla znění usnesení.
Diskuse:
R. Černík a H. Malaníková navrhli drobné úpravy, K. Plicková je zapracovala do textu a senát přistoupil k hlasování o usnesení v tomto znění:
Usnesení: AS DAMU žádá rektorku AMU o zprávu o aktuálním stavu procesu jmenování děkanky DAMU pro funkční období 2025-2029. AS DAMU se usnesl o návrhu na jmenování děkanky DAMU na svém zasedání dne 18.10.2024, návrh byl rektorce AMU předložen dne 21.10.2024 v souladu s čl. 4 odst. 12 Jednacího řádu AS DAMU. Od potvrzení přijetí tohoto návrhu ze strany rektorky AMU nemá AS DAMU o stavu jmenovacího procesu žádné další informace. Záleží nám na tom, aby procesy probíhaly plynule a abychom mohli AO DAMU průběžně informovat o jejich stavu. Vyzýváme proto rektorku AMU, aby s námi sdílela informaci o harmonogramu dalších kroků vedoucích ke jmenování děkanky DAMU.
Pro 7
Proti 0
Zdrželi se 1
Usnesení bylo přijato.
K. Plicková přislíbila, že text usnesení ještě téhož dne zašle paní rektorce.
//Pozn. předsedkyně AS DAMU po zasedání: Paní rektorka obratem odpověděla, že o harmonogramu bude informovat AS DAMU do konce příštího týdne a jmenování děkanky DAMU je naplánováno na začátek roku 2025 po formální kontrole všech dokumentů.//
Děkan DAMU pronesl úvodní slovo a následně předal slovo tajemníkovi.
Tajemník J. Sedláček vysvětlil principy tvorby střednědobého výhledu hospodaření DAMU na období 2025-2027 včetně ds DISK a seznámil přítomné se strukturou dokumentu a jeho účelem. Podklady obdrželi členové a členky AS DAMU s předstihem. Pro akademickou obec jsou materiály dostupné zde.
Jednalo se o:
1. Střednědobý výhled 2024 na roky 2025 až 2027 DAMU
2. Střednědobý výhled 2024 na roky 2025 až 2027 DISK
V 16:20 přišel na zasedání J. Adámek.
Tajemník uvedl, že DAMU má zdravé fondy, tedy s přiměřenými kladnými zůstatky – máme-li zdravé fondy, můžeme myslet na budoucnost. Vysvětlil tvorbu a účel využití jednotlivých druhů fondů. Jedná se o fond provozních prostředků (FPP), fond reprodukce investičního majetku (FRIM) a fond odměn (FO). Stipendijní fond není součástí střednědobého výhledu DAMU, ale jeho kladný zůstatek (nejvyšší v mezifakultním srovnání na AMU) umožňuje v tomto roce navyšovat všechny druhy stipendií, nejvíce pak sociální stipendia. Zároveň uvedl, že formulář střednědobého výhledu neobsahuje evropské infrastrukturní projekty, které jsou násobně vyšším zdrojem (více než 80 mil. Kč pro DAMU) než tradiční programové financování.
Příkladem využití fondů je vestavba výtahu, která je spolufinancována z vlastních zdrojů, konkrétně kladného hospodářského výsledku z doplňkové činnosti po zdanění, který je převeden do FRIM. Tajemník uvedl, že dlouhodobé stabilní výnosy z doplňkové činnosti (zejména příjmy z nájmů) umožňují stabilitu pro rozvoj infrastruktury, aniž by její rozvoj zasahoval do prostředků určených na mzdové náklady.
Přiblížil fungování fondů provozních prostředků na katedrách. Ty byly před dvěma lety po diskuzi založeny na jednotlivých katedrách. Umožňují katedrám hospodařit v čase a efektivně využívat finanční prostředky.
Jako příklad fondu provozních prostředků s účelem na úrovni děkanátu uvedl tvorbu Fondu rozvoje DAMU. Z příspěvku na vzdělávací činnost je již třetím rokem vytvářena rezerva v rámci schvalování rozdělení příspěvku na DAMU pro usnadnění implementace studijního programu LAD.LA v roce 2025. V souvislosti s tímto studijním programem DAMU připravuje specifické prostory. Momentálně jsou dokončována jednání s ředitelem Dejvického divadla Lukášem Průdkem a probíhají přípravy prostor Galaxie. Jedná se o umělecký hub, který se snaží koncepčně uchopit Dejvické divadlo. Ze strany DAMU budou muset být vstupní investice ve výši do 300/500 tis. Kč.
Tajemník hovořil o parametrech výtahu v objektu Řetězová (jedna z investičních akcí). Velikost výtahové šachty a kabiny výtahu je limitována konstrukčním řešením, které musí respektovat statiku objektu a omezení vyplývající z ochrany hodnoty historické budovy. Vedle standardního provozního využití výtah slouží pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace podle vyhlášky 398/2006 Sb. definované v § 1. Jedná se o osoby:
- s pohybovým
- zrakovým
- sluchovým
- mentálním postižením
- osoby pokročilého věku
- těhotné ženy
- osoby doprovázející dítě v kočárku
- nebo dítě do tří let
Vstup do výtahu je široký 70 cm. Šířka kabiny je 84 cm a délka/hloubka 120 cm. Šířka průměrného invalidního vozíku je 65 centimetrů. Výtah není plně invalidní (což není na AMU téměř žádný). Interiér kabiny výtahu byl konzultován se specialistou na bezbariérovost budov. Pokud by bylo potřeba rozšíření kapacity pro větší invalidní vozíky, bude nutné vrátit se k plošině, která byla kvůli technologickému/technickému zastarání odstraněna před několika lety. Jiná varianta technického řešení neexistuje.
Systematicky jsou obnovovány klimatizační celky (kvůli technologickému zastarání) a dále jsou instalovány VZT nebo klimatizační jednotky do nových místností. Letos je řešeno zvukové studio a KS. V následujícím období se jedná o klimatizaci v Hallerově sálu, ve vybraných místnostech KVD, KTK a KČD. Z hygienických důvodů a pro prevenci poškození klimatizace jsou postupně instalovány ochranné sítě ve dvorcích.
Připravuje se oprava fasády celého objektu DAMU, která bude rozdělena do tří fází. První fáze (projekt před finalizací) bude fasáda traktu Řetězová, následovat bude střecha ds DISK a prostory ve vnitrobloku ds DISK, poté fasáda v Karlově ulici.
Příklady dalších akcí, na které jsou získané finanční prostředky:
- obnova IT techniky kvůli přechodu na novou verzi Windows
- centrum pro doktorandské studující Na Tržišti (již vysoutěžen v roce 2024, ale zrušena – důvody interně sděleny)
- datové úložiště pro audiovideo záznamy
- stavební úpravy – např. samostatný vstup do R308, rozdělení truhlárny kvůli místnosti pro laser atp.
- další nákupy světelné techniky
- ekonomicky výhodné ekologické náklady (výměna otopných těles) atp.
Zásadní akcí na následující období je systematické zavádění bezpečnostní infrastruktury na DAMU, na které má DAMU k dispozici 10 mil. Kč z projektu ERDF (nejvíce ze všech součástí). Zahrnují tři oblasti: bezpečnostní prvky pro nenadálé situace (např. typu střelecký útok), elektronický požární systém (EPS) a posílení elektrické a datové sítě jako předpokladu pro instalace bezpečnostních prvků nebo jako jejich nedílnou součást. Bezpečnostní prvky v první oblasti byly projednány se zástupci kateder při obhlídkách budov DAMU. Tajemník přiblížil konkrétní typy opatření a jejich účelnost, hovořil o probíhajících diskusích s bezpečnostním expertem a nebo o komunikaci s Policií ČR. Rozvinula se diskuse se senátory a senátorkami (hovořilo se o specifikách umělecké školy i o potřebnosti jednotlivých opatření a také o tom, jak a na jakých úrovních probíhá jejich projednávání).
V 16:55 se k zasedání online připojila K. Täubelová.
D. Jobertová uvedla, že klíčová jsou také bezpečnostní školení studujících i vyučujících a všech zaměstnanců a zaměstnankyň.
Tajemník uvedl, že kromě zmíněných školení pro studující a zaměstnance a zaměstnankyně, proběhl nácvik krizového týmu DAMU, na jehož základě byla některá bezpečnostní infrastrukturní opatření upravena.
V 17:03 se omluvil F. Novák a opustil online.
V 17:08 se omluvila i D. Jobertová a opustila zasedání.
V 17:11 se naopak online připojil proděkan M. Somoš.
C. Janeček otevřel diskusi o možném fixním zřízení chill-out zóny pro studující. Taková zóna je potřebná a dosud na fakultě chybí. Navrhl uvažovat o Malém tanečním sále, který je podle něj výukově nevýhodný a soudě dle údajů o jeho vytíženosti dostupných online v něm bývá často prázdno. E. Přichystalová jeho návrh podpořila, možnost dočasného zřízení chill-out zóny v Malém tanečním sále se řeší v rámci příprav festivalu NADAMU, který se bude na fakultě konat v únoru 2025.
Tajemník uvedl, že Velký taneční sál, který se nachází nad sálem malým, přináší akustické ruchy, které přenáší konstrukce. Jediné technické řešení je nahradit historické trámy moderní konstrukcí, což ale v současné době nelze kvůli ochraně historické hodnoty budovy. Obecně je diskuze o využití prostor pro výuku záležitostí akademického vedení.
C. Janeček se doptával na možnosti odhlučnění. H. Malaníková uvedla, že pro KATAP byl Malý taneční sál klíčovým výukovým místem, které v jinak přeplněné budově vůbec umožňovalo postavit rozvrh – v současné době se to podle ní ovšem proměňuje, máme Unitarii, ale zase s ní nelze počítat časově neomezeně, což přináší jisté riziko.
Tajemník uvedl, že prostory v Unitarii i v Divadle Na zábradlí jsou využívány v rámci krátkodobého pronájmu díky velké vstřícnosti obou organizací. Jedná se ale o časově omezený nájemní vztah. Obecně je prioritou DAMU získávat nové prostory na výuku, nikoliv se jich zbavovat, i když nejsou ideální. Některé výukové činnosti lze v obou sálech vykonávat souběžně. Trvalým řešením situace s nedostatkem prostor je získání nové vhodné nemovitosti.
H. Malaníková uvažovala, zda by bylo možné v Malém tanečním sále nějakým způsobem kombinovat funkci výukového prostoru s funkcí chill-out zóny.
D. Mírek podpořil myšlenku hledání chill-out prostoru a navrhl věnovat se jí v budoucnu.
K. Plicková se dotázala, zda pokud hluk z Velkého tanečního sálu ruší aktivitu v Malém sále (což by nemuselo být úplnou brzdou zřízení odpočinkové zóny v Malém sále), tak zda také hluk z Malého sálu ruší výuku v sále velkém. Dodala, že pokud by byla v Malém sále zřízena odpočinková zóna, neměly by odtud přicházet výrazné ruchy, které by rušily výuku o patro výš; chill-out zóna by tedy sama o sobě nemusela nikoho rušit. C. Janeček podpořil myšlenku kombinace různých funkcí využití prostoru a navrhl vyzkoušet fungování chill-out zóny v Malém tanečním sále na festivalu NADAMU a následně zkusit hledat možnosti zachování této zóny v témže prostoru už natrvalo. Doplnil také, že by zóna nebyla vyhrazena jen pro studující, ale také pro vyučující. J. Adámek tlumočil názor M. Ljubkové, že vyučující spíše než odpočinkovou místnost potřebují pracovnu s odpovídajícími podmínkami. K. Plicková požádala o vyjádření proděkana M. Somoše. M. Somoš uvedl, že v minulosti k realizaci pracovně-oddychové zóny v Malém tanečním sále nedošlo, i když z dotazníku vyšla tato varianta jako nejvíce žádaná. Důvodem bylo, že více kateder, zejména KČD, se nechtělo vzdát výukového prostoru. Malý taneční sál je využíván spíše na zkoušení, proto se ze systému může zdát, že bývá prázdný.
V 17:26 se omluvili R. Černík, děkan K. F. Tománek a tajemník J. Sedláček a opustili zasedání.
K. Plicková navrhla znění usnesení a senátoři a senátorky přistoupili k hlasování.
Usnesení: AS DAMU projednal návrh střednědobého výhledu financování DAMU a ds DISK pro roky 2025-2027 a přijímá k němu souhlasné stanovisko.
Pro 7
Proti 0
Zdrželi se 0
Usnesení bylo přijato.
E. Přichystalová navrhla projednat otázku spjatou s chill-out zónou ještě před konáním únorového festivalu. J. Adámek argumentoval, že řešení této věci je na kolegiu děkana, jelikož jsou to katedry, které rozhodují, jestli si mohou dovolit přijít o výukový prostor. D. Mírek uvedl, že můžeme projednání této věci na kolegiu podpořit. K. Plicková souhlasila a navrhla znění dalšího usnesení a senátoři a senátorky přistoupili k hlasování.
Usnesení: AS DAMU žádá děkana DAMU, aby projednal na kolegiu děkana možnosti udržení chill-out zóny v Malém tanečním sále i po skončení festivalu NADAMU 2025 a aby přizval k jednání zástupce týmu festivalu NADAMU.
Pro 7
Proti 0
Zdrželi se 0
Usnesení bylo přijato.
K. Plicková přislíbila, že usnesení téhož dne předá panu děkanovi, aby se projednání bodu na kolegiu stihlo včas zorganizovat.
V cca 17:35 se omluvila H. Malaníková a opustila zasedání.
Senát již není usnášeníschopný (přítomno je pouze 6 členů a členek, k přijímání usnesení je zapotřebí minimum 7 přítomných).
K. Plicková požádala proděkana M. Somoše a zamýšlenou budoucí garantku připravovaného studijního programu PuppArts K. Täubelovou o úvodní slovo k věcnému záměru programu. M. Somoš uvedl, že tento studijní program není úplnou novinkou, ale navazuje na snahy o mezinárodní loutkářský program PuppeTry, do kterého byli v roce 2020 již přijati studenti, ale nakonec došlo k jeho zrušení z několika závažných důvodů (Covid a změny v budapešťské SZFE). V programu PuppeTry figurovala DAMU jako partner a člen konsorcia. Nyní je hlavním koordinátorem studijního programu PuppArts. K. Plicková shrnula, že nyní má senát před sebou věcný záměr a zhruba za rok by mělo přijít projednávání akreditačního spisu, což M. Somoš potvrdil. K. Täubelová se zajímala, zda členové a členky senátu nemají k věcnému záměru nějaké otázky vzhledem k tomu, že se s ním mohli seznámit v předstihu (pro akademickou obec je dokument dostupný zde).
Diskuse:
D. Mírek se dotázal, v jakých výukových prostorech se bude program realizovat, zda ve stávajících či externích. Zajímal se také o financování programu.
M. Somoš reagoval, že v plánu máme požádat o grant z Erasmu – na pět generací studujících. V každém ročníku bude vždy celkem devět studujících, z nichž nebudou v Praze v každém semestru všichni najednou. Pokud by grant nebyl získán, bude se s cenou školného pracovat podle výše nákladů. Prostorové náklady jsou spíše nepravidelné, výuka (praktická) bude probíhat v blocích. Dvakrát až třikrát za semestr je možné, že se bude využívat Beroun na pětidenní workshop – zároveň je podstatné propojovat zahraniční studující s ostatními přímo na DAMU, proto se počítá převážně s prostory v Praze.
E. Drbohlavová se dotázala, podle jakých kritérií si budou studující moci vybrat, na jakou ze zapojených škol půjdou ve čtvrtém semestru realizovat svůj absolventský projekt. M. Somoš uvedl, že počítáme s tím, že za ty tři předchozí semestry budou mít studující zkušenost s prací na všech školách. Je v plánu tuto věc se studujícími od prvního semestru aktivně diskutovat a připravovat je na ni. Preferenci studujících rovněž pravděpodobně ovlivní to, jak intenzivního networkingu se jim podaří dosáhnout na konkrétních školách. U nás bychom chtěli studující výraznou měrou prosíťovat s našimi ostatními studujícími, např. společnými povinně volitelnými předměty i se studujícími z anglických programů. Rozhodování, jakou školu vybrat pro absolventský projekt, bude probíhat na základě uměleckého záměru a konkrétního projektu.
D. Mírek vnímá věcný záměr nového studijního programu jako sebevědomou vizi, která podle něj na školu patří – můžeme se díky ní poměřovat i s dalšími školami.
K. Plicková uvedla, že je zvědavá, jak bude program v praxi probíhat. Dodala, že současné mladé české loutkářství je podle ní velmi progresivní a že ji zajímá, jaké se budou v rámci programu objevovat konkrétní postupy a tendence u nás i u zahraničních škol a jaká zjištění o pozici české praxe loutkového a objektového divadla může nový program přinést.
M. Somoš reagoval, že práce na tomto projektu boří mýty a školy k sobě přibližuje. Více je vzájemně sbližuje. Setkáváme se, chodíme na svoje klauzury. Na rovinu si pojmenováváme silné stránky všech partnerů a podle těchto rozhovorů skládáme studijní plán. V minulosti to tak nebylo.
K. Täubelová uvedla, že program je výzvou i pro vyučující, kteří v jeho rámci mohou sdílet svoje specifické postupy a vzájemně se od sebe učit.
C. Janeček uvedl, že program je dosti vázaný na počet studujících, a dotázal se, jak se pracuje s variantou, že někteří studující program nedokončí a zkomplikují tak celý systém.
M. Somoš reagoval, že jasný scénář zatím nemáme, ale budeme se tím zabývat. Díky stipendiu a náročným přijímacím zkouškám by mohlo být toto riziko malé.
K. Täubelová dodala, že počet devíti studujících je v tuto chvíli ideálním stavem pro rozdělení do tří tříčlenných skupin, které budou spolu připravovat absolventský projekt, ale počítáme s tím, že mohou nastat i jiné varianty. Budeme se studujícími v kontaktu a budeme tuto otázku diskutovat. Ve hře je i možnost spolupráce s dalšími studujícími v našich anglických programech.
K. Plicková konstatovala, že senát není v tuto chvíli usnášeníschopný a nelze tedy přijímat usnesení, nicméně navrhla přítomným, zda mohou alespoň vyjádřit souhlas s následující formulací:
AS DAMU na svém dnešním zasedání projednal věcný záměr připravovaného SP PuppArts a bez námitek jej posouvá k dalšímu projednávání.
Přítomní senátoři a senátorky souhlas vyjádřili.
K. Plicková poděkovala hostovi a hostce za účast.
Přítomní se domluvili na tom, že na prosincovém zasedání otevřou inventuru témat, která jsou pro současný senát podstatná a jimž by se členové a členky senátu chtěli věnovat i v příštím roce. Půjde o určité ohlédnutí za dosavadními senátními kroky i o výhled do budoucna.
Předsedkyně AS DAMU poděkovala přítomným za aktivní účast a pozvala je na příští zasedání, které je naplánováno na úterý 17.12.2024 od 16:00 hod. v zasedací místnosti DAMU.
Přílohy:
1. Střednědobý výhled 2024 na roky 2025 až 2027 DAMU
2. Střednědobý výhled 2024 na roky 2025 až 2027 DISK
3. Věcný záměr SP PuppArts
Zapsala: Eliška Přichystalová
Zápis v bodě č. 2 revidoval tajemník J. Sedláček.
Zápis v bodě č. 3 revidovali K. Täubelová a M. Somoš.
Schválila: Karolina Plicková, předsedkyně AS DAMU, v.r.
5. prosince 2024
Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze
Karlova 26
116 65 Praha 1
IČ: 61384984, DIČ: CZ61384984
ID datové schránky: ikwj9fx
Kontakt pro média
MgA. Tereza Došlová
tel.: 736 149 000
e-mail: tereza.doslova@damu.cz