Přítomni (bez titulů): Roman Černík (přichází 16:25 online), Doubravka Dostálová, Eliška Drbohlavová, Filip Novák, Karolina Plicková, Kateřina Štefková, Hanka Malaníková (přichází 16:27), Marta Ljubková (přichází 16:31 online), Jiří Adámek (přichází 16:47), David Mírek (přichází 17:24), Tomáš Pavelka (přichází 17:47)
Omluveni (bez titulů): Anastázie Dobrodinská, Cyril Janeček
Přítomni hosté (bez titulů): Daniela Jobertová (budoucí děkanka DAMU), Michal Lázňovský (předseda AS AMU, přichází 17:34)
Zpočátku bylo přítomno pouze pět senátorek a senátorů, začátek zasedání tedy musel být odsunut. V 16:25 se online připojil R. Černík, v 16:27 přišla H. Malaníková; senát je od této chvíle usnášeníschopný a může začít jednat.
Počet přítomných senátorů a senátorek: 7
Nadpoloviční většina zúčastněných členů a členek: 5
Úvodem přivítala Karolina Plicková, předsedkyně AS DAMU, přítomné, seznámila je s programem zasedání a vyzvala k případnému doplnění dalších bodů.
1. Inventura senátních témat
2. Různé
Předsedkyně navrhla ještě jeden krátký bod, jehož zařazení na program bylo členům a členkám AS DAMU navrženo již s předstihem.
1. Zpráva o aktuálním stavu procesu jmenování děkanky DAMU – předkládá K. Plicková
2. Inventura senátních témat
3. Různé
K. Plicková vyzvala přítomné k aklamačnímu hlasování o programu.
Hlasování o programu:
Pro 7
Proti 0
Zdrželi se 0
Všichni přítomní i připojení senátoři a senátorky vyjádřili souhlas s předloženým programem.
Na minulém zasedání dne 25.11. přijal AS DAMU usnesení, jímž žádal rektorku AMU o zprávu o aktuálním stavu procesu jmenování děkanky DAMU pro funkční období 2025-2029 a o harmonogram dalších kroků vedoucích ke jmenování děkanky. Paní rektorka obratem odpověděla, že o harmonogramu bude informovat AS DAMU do konce příštího týdne (do 6.12.) a jmenování děkanky DAMU je naplánováno na začátek roku 2025 po formální kontrole všech dokumentů.
K. Plicková uvedla, že dne 16.12. obdržela od paní rektorky zprávu, že formální kontrola dodaných dokumentů spjatých s volbou děkana*ky DAMU proběhla a jmenovací dekret bude D. Jobertové předán na kolegiu rektorky dne 6.1.2025. K. Plicková doplnila, že členům a členkám AS DAMU byla tato zpráva již předána; nyní zaznívá i v rámci zasedání, aby byla i akademická obec obeznámena s postupem jmenovacího procesu.
16:31 se online připojila M. Ljubková.
Diskuse:
H. Malaníková podotkla, že kdyby AS DAMU předem obdržel informaci o tom, že proces kontroly dokumentů může trvat tak dlouho, tak ani nevznikne potřeba si tyto informace zjišťovat a apelovat na rektorku. // K. Plicková se otázala D. Jobertové, zda se chce k této věci vyjádřit. D. Jobertová uvedla, že předchozího dne proběhla schůzka týmu děkana s týmem budoucí děkanky, kde se diskutovalo o aktuálních povinnostech současného děkana a jeho týmu a o procesu předání kompetencí budoucímu týmu, aby se tento na situaci mohl připravit. // K. Plicková připomněla, že v mezidobí mezi volbou děkana*ky a aktuální zprávou rektorky, tedy v posledních cca dvou měsících, čelila dotazům ze strany členstva Akademické obce DAMU a dodala, že by v takto podstatných věcech ocenila lepší informování.
K. Plicková rekapitulovala, že ustavující zasedání současného AS DAMU proběhlo 11.3.2024. Uplynulo 40 týdnů a 281 dnů. Dohodli jsme se, že zkusíme dílčí měrou bilancovat uplynulou část funkčního období, detekovat spektrum témat, která jsou pro nás nyní podstatná, a především nastínit výhled do budoucna.
Záležitosti, které aktuálně rezonují:
- Potřeba zřídit na fakultě přebalovací pulty
K. Plicková uvedla, že obdržela na konci listopadu podnět od členky AO DAMU, která má malé dítě a dotazovala se, kde se na fakultě nachází přebalovací pult. Podnět byl předán členstvu AS DAMU. Vzhledem k tomu, že bylo krátce po zasedání AS DAMU, kde se probíral střednědobý výhled a různé plánované inovace, obrátila se K. Plicková s dotazem přímo na pana děkana a pana tajemníka. Ukázalo se, že se v celé budově fakulty nenachází přebalovací pult ani jeden. Pan děkan přislíbil přednést podnět na zasedání Skupiny pro rovné příležitosti AMU, která zasedá začátkem prosince. Pan tajemník se tématem začal také zabývat. F. Novák téma přidal na program prosincového setkání platformy STRK (Studentská rada kvality). K. Plicková doplnila, že rozumí tomu, že inovace mají procházet oficiální cestou, která zároveň ale může být zdlouhavější. Dodala, že by bylo dobré některé věci řešit operativně. // K. Štefková uvedla, že na KS je na chodbě naproti toaletám nevyužitý prostor, který by mohl dobře sloužit k tomuto účelu. D. Jobertová navrhla jako operativní řešení sklápěcí přebalovací pulty umístěné na vybraných toaletách. K. Plicková přiblížila, že ve výhledu je obhlídka prostor, o níž si psala s panem tajemníkem (obhlídku provede p. Loský). Proběhla také diskuze o tom, že ideálním řešením je umístění pultu do každého traktu budovy, a to jak na dámské, tak i na pánské toalety. Padl návrh, že téma by bylo možné řešit i s DISKem (některé toalety má ve správě DISK). Bylo by také dobré zasadit se i o možnost zřízení genderově neutrálních toalet (guerillově už se o to v budově kdosi pokusil).
- Potřeba větší informovanosti o nadcházejících krocích
H. Malaníková uvedla, že tajemník odchází na AMU na kvestorské místo, na něž nastoupí od 14.2.2025. Navíc od ledna bude mít DAMU proděkana, který bude ve funkci pouze na 3 měsíce, je tedy velmi důležité se vzájemně informovat o následujících krocích. // D. Jobertová seznámila přítomné s faktem, že se na včerejší poradě děkanských týmů hovořilo o potřebě sejít se na začátku ledna nad rozpočtem. Uvedla také, že na místo tajemníka*ice bude vypsáno výběrové řízení. Komunikace budoucí děkanky s aktuálním děkanem i komunikace proděkanských týmů probíhá dobře, přestože rozdělení proděkanských pozic se bude měnit. // H. Malaníková uvedla, že vnímá, že některá témata řešil tajemník J. Sedláček i nad rámec tajemnické agendy, a bude tedy potřeba, aby tato témata někdo převzal a pokračoval v jejich řešení. // D. Jobertová reagovala, že část této agendy převezme budoucí proděkan pro strategii a rozvoj (stávající kvestor AMU) Tomáš Langer a dále bude záležet na člověku, který nastoupí na tajemnickou pozici.
- Přetížení tajemníků a tajemnic a technicko-hospodářských pracovníků a pracovnic
H. Malaníková upozornila, že tajemník Sedláček řešil mj. situaci katederních tajemníků a tajemnic i technicko-hospodářských pracovníků a pracovnic, kteří se potýkají s velmi nízkou flexibilitou pracovní doby a velkým přetížením – na home office je v současnosti možné přejít pouze na 2 dny měsíčně. // D. Jobertová reagovala, že by osobně chtěla počet dnů navýšit a plánuje se tím zabývat. // E. Přichystalová uvedla, že za studující je důležité moci tajemníky a tajemnice potkávat na katedře i fyzicky, i když flexibilita pracovní doby je také podstatná. // H. Malaníková souhlasila, ale dodala, že to musí být vyvážené. Tak jako si studující mohou volit své rozvrhy, měly by mít možnost volby i tajemníci a tajemnice kateder. // E. Drbohlavová upřesnila, že nejde o to zavést rozsáhlejší home office jako povinnost, ale jako možnost.
- Diskuse o změně Jednacího řádu AS DAMU, částí spjatých s volbou děkana*ky
F. Novák připomněl, že v rámci nedávné volby děkana*ky padly v senátu návrhy na možnou revizi Jednacího řádu AS DAMU, respektive těch částí, které se týkají volby děkana*ky. Uvažovalo se o možnosti zavést výhledově možnost či povinnost uvést na nominačním lístku zdůvodnění nominace. Dále se uvažovalo o úpravě termínu čtvrtého kola volby. A konečně se uvažovalo o možnosti uspořádat shromáždění AO DAMU dříve než v den volby, tedy upravit stávající pravidlo, že se shromáždění i hlasování musejí konat v tentýž den.
F. Novák dále uvedl, že spolu se studentskou komorou AS DAMU připravili seznam témat, která by chtěli probrat. Postupně je nyní představí.
- Představení strategie udržitelnosti a nového předmětu o Udržitelném projektu.
F. Novák prezentoval přítomným návrh nového předmětu Udržitelný projekt a vznik nového strategického dokumentu. // V 16:47 přišel J. Adámek. // F. Novák přiblížil projekt NPO Green Deal a chystaný předmět, který nevytváří nové povinnosti, ale navazuje na již vznikající projekty a ke kterému vzniká manuál ve spolupráci s Tomášem Kočím. Environmentální panel se chystá uspořádat představení Strategie udržitelnosti AMU pro AO v lednu nebo v únoru (bude to řízeno tím, kdy mohou proděkani). Dokument je nezávazný, patnáctistránkový, komunikuje s cíli Evropské unie. // E. Drbohlavová uvedla, že by v lednu k tématu měla vzniknout i tisková zpráva. // K. Štefková uvedla, že jelikož se dané téma výrazně týká scénografie, začne se o ně zajímat více. // E. Přichystalová argumentovala, že předmět se zároveň netýká čistě jen scénografie, ale propojuje i herce, režii a produkci a zaměřuje se na udržitelnost nejen materiální, ale i lidskou.
- Téma změny volebního systému do AS DAMU
D. Dostálová otevřela téma možné změny Volebního řádu AS DAMU. Jarní volby do senátu byly specifické apelem, jenž je provázel a jehož cílem bylo zajistit, aby se do senátu dostaly všechny katedry. Tento prvek je důležitý, i čistě psychologicky. // K. Plicková argumentovala, že grafy výsledků voleb do senátu ukazují, že voličstvo volí i mezikatederně, tj. že neplatí, že lidé volí jedině kandidující ze své domovské katedry. Je to zajímavá statistika. Doplnila, že se tím spíše necítí být v senátu výhradně zástupkyní své domovské katedry, ale že zastupuje širší spektrum a společné hodnoty. // J. Adámek argumentoval, že najít jiný model volby do senátu je náročné. Není možné udělat kvóty na to, aby tu byly všechny katedry. Znamenalo by to povinnost mít kandidující*ho z každé katedry a ten*ta by byl pak také automaticky volen*a. // F. Novák reagoval, že senátor C. Janeček se nabídl, že by naprogramoval několik možných volebních modelů, které by ukázaly možnosti změny. // D. Jobertová uvedla, že např. na FSV mají katederní okrsky. Komplikovaný je v takovém případě režim náhradníků v případě odchodu stávajícího senátora či senátorky. Nabídla, že by se mohla poradit s univerzitními právníky a přinést různé varianty a možnosti. // D. Dostálová uvedla, že C. Janečka nastavení volebního systému zajímá a bylo by dobré, kdyby se k němu někdo připojil a věnoval se tomu. // F. Novák se zeptal, zda by se dalo obrátit na někoho v rámci Rady vysokých škol. // D. Jobertová reagovala, že by se daly domluvit konzultace s někým z Legislativní komise nebo z Fóra předsedů akademických senátů, případně s jiným odborníkem z Rady vysokých škol. V případě rozhodnutí, že pro komunitu DAMU je důležitá hodnota, aby byli v senátu zástupci a zástupkyně všech kateder, je potřeba si uvědomit, že ta změna je procesně náročná. Je možné zprostředkovat i konzultaci s právničkou z Masarykovy univerzity, která se zabývá Zákonem o vysokých školách. // D. Dostálová doplnila, že k tomuto tématu se váže i otázka poměru studujících a vyučujících v AS DAMU.
- Umělecká rada
D. Dostálová otevřela otázku počtu členů a členek Umělecké rady. Uvedla, že spolu s F. Novákem porovnávali počty členů a členek Umělecké rady na jiných uměleckých školách a všímali si také poměrného zastoupení žen a mužů. Počet není stanoven Statutem DAMU, záleží na děkanovi či děkance. // D. Jobertová uvedla, že mapuje situaci a vnímá toto jako svoje téma.
- Bezpečnost a bezpečnostní opatření
D. Dostálová uvedla, že na schůzce s tajemníkem se seznámila s tím, jaká opatření jsou zaváděna – ještě důležitější nyní je o tom i informovat. Rozeslán byl newsletter, takže už se zvyšuje i informovanost, je třeba pokračovat. // K. Plicková se připojila s tím, že jedna věc jsou opatření jako taková, druhá věc jsou školení, která jsou potřebná.
- Erasmus
D. Dostálová uvedla, že z minulého setkání platformy STRK vzešlo téma Erasmu. DAMU se možností výjezdu v rámci Erasmu prezentuje, deklaruje výjezdům podporu. Ale v rámci studijních plánů často prakticky vzato vyjet nelze, spousta oborů a kateder to neumožňuje. Je nefér se touto možností prezentovat, když jediná šance, jak na Erasmus vyjet, je pouze při prodlužování studia. D. Dostálové jde hlavně o transparentnost věci, v současné chvíli jsou informace matoucí. // D. Jobertová reagovala, že je zapotřebí toto téma opět otevřít, aby bylo možné vyjet a nechat si uznat předměty vystudované v cizině. Je však přitom podstatné, zda jde, či nejde o předmět profilujícího základu. Vnímá vývoj v ochotě věci uznávat, ale asi není tak rychlý, jak by mohl být – zároveň jsou otázkou ročníkové práce, které jsou vázány na celý kolektiv, takže když někdo z ročníku odjede, nedá se pracovat. Je to komplexní téma. // K. Štefková připomněla, že D. Jobertová v den volby mluvila o tom, že je pro studující velmi důležité vyjet v době studia do zahraničí. // D. Jobertová potvrdila, že téma stále vnímá jako velmi podstatné, a to i z vlastní zkušenosti. // J. Adámek vyjádřil podporu krokům, které umožní pružnější Erasmus. // D. Jobertová uvedla, že toto téma souvisí i s analýzou studijních plánů a předmětů profilujícího základu. // H. Malaníková argumentovala, že by posun v otázce výjezdů mohl mít změnu i na naše myšlení o tom, zda je či není nutné odstudovat předmět na jediné domovské katedře. // D. Jobertová zmínila téma tzv. Ekvivalencí, tedy možnosti nahradit jeden předmět jiným (podobným či srovnatelným), nicméně dodala, že v současné době by jejich využití naráželo na velmi odlišné kreditové nastavení podobných předmětů na různých katedrách. // J. Adámek uvedl, že tato věc navazuje i na diskusi, která byla vedena při evaluaci povinně volitelných čtvrtků, u kterých studující mají svobodu vybrat si, co budou studovat, a vyučující by jim to neměli diktovat. // V 17:24 přišel D. Mírek. // F. Novák uvedl, že na FF UK funguje systém, že si studující v rámci jednoho okruhu předmětů mohou zvolit, které a kdy z nich v rámci svého studia absolvují. // R. Černík uvedl, že v Brně mají možnost zapsat si Erasmus i jako samostatný předmět. Dalo by se to řešit i individuálním studijním plánem, protože je pravda, že výjezd na Erasmus ovlivňuje i celé ročníky a navazuje to i na předměty, které musí student*ka absolvovat v momentě, kdy jsou vypsané. // D. Dostálová diskusi přerušila s návrhem, že v rámci časových limitů zasedání teď nemusíme hledat řešení, ale spíše se dohodnout, kdy se tímto tématem budeme zabývat. // K. Plicková deklarovala podporu Erasmu a podpořila také možnost navštěvování předmětů z jiných kateder i fakult – dodala, že pro ni byly tyto zkušenosti v jejím studijním životě klíčové a velmi tyto možnosti podporuje. Ocenila by také, aby studující měli možnost vyzkoušet si předměty napříč katedrami, aniž by na ně chodili celý rok. Zeptala se, zda taková možnost už existuje. // E. Přichystalová reagovala, že je v plánu otevřít takovou příležitost v rámci festivalu NADAMU, pro nějž studující sami nabídli programy a workshopy, kterých se mohou účastnit zájemci napříč všemi katedrami. // J. Adámek by ocenil větší propojení kateder a předmětů. // D. Dostálová nabídla, že studující z KALDu by se mohli propojit se studujícími z KVD v rámci tvorby pohádek. // D. Jobertová uzavřela, že téma souvisí i se studijní, resp. pracovní zátěží, která by se tímto mohla snížit, protože by se předměty protřídily; týká se to ovšem i akreditací a profilových předmětů. // V 17:26 odchází E. Drbohlavová, odpojuje se R. Černík.
- STRK
D. Drbohlavová a F. Novák uvedli, že třetí setkání platformy STRK se koná následujícího dne, tedy 18.12. Podněty od studujících přicházejí ke studentským senátorům a senátorkám i mimo STRK, bylo by dobré platformu trochu reorganizovat. Spolu s M. Sikorou uvažují o konceptu schránky důvěry. // H. Malaníková reagovala otázkou, zda na této škole může být člověk vůbec anonymní. // D. Dostálová sdílela, že několik podnětů, které se k ní dostaly, řešila i s ombudsmanem. // K. Plicková připomněla, že pan ombudsman je pozván na zasedání senátu 18.2., kdy bude hovořit o zprávě o své činnosti za rok 2024, o svých doporučeních a o míře, v jaké jsou naplňována. // F. Novák shrnul, že nyní je příležitost spíše otevírat podněty a nenabízet rovnou řešení a zkušenosti, abychom s ohledem na časovou dotaci zasedání stihli dotáhnout inventuru do konce. // V 17:34 přišel M. Lázňovský (fakultní členové a členky AS AMU byli na zasedání pozváni, aby se k inventuře připojili se svými perspektivami). K. Plicková jej přivítala a uvedla, že je zapotřebí zintenzivnit komunikaci s AS AMU a s dalšími akademickými orgány.
- Nedostatek prostor
D. Dostálová připomněla palčivé téma nedostatku prostor pro studium. Zároveň je zapotřebí zefektivnit rezervační systém učeben a systém vypůjčování techniky. F. Novák dodal, že v návaznosti na rektorskou volbu otevírá také palčivé téma fatálního nedostatku ubytovacích kapacit na kolejích. // D. Jobertová reagovala, že problém souvisí s tím, že Praha chce být spíše turistickým městem nežli městem studentským, a školy potom nemají partnery, kteří by je v hledání prostor podpořili.
- Transparentnost odměn a stipendií
D. Dostálová zařadila do inventury také transparentní systém odměn a stipendií. Problém souvisí i s nedostatečným ohodnocením práce senátorů a senátorek, kterým tímto de facto přibyl úvazek (převážně předsedkyni senátu). // V 17:48 přichází T. Pavelka.
- Všeobecné přehlcení
Přítomní se shodli, že jde o klíčové téma k řešení.
- Environmentální panel
Je třeba podpořit viditelnost jeho činnosti.
- Navrhnout plán zasedání senátu v rámci roku
D. Dostálová navrhla, aby existoval plán zasedání AS DAMU v rámci celého roku a aby byla ze strany vedení fakulty stanovena struktura povinných témat, kterými se bude senát zabývat. Tím by vznikl větší prostor pro řešení dalších důležitých aktuálních témat. // K. Plicková reagovala, že termíny zasedání jsme měli naplánované už od léta na celý zimní semestr, přičemž plánování probíhalo v součinnosti s panem děkanem, který rovnou při plánování sděloval podstatná témata ze strany vedení fakulty, která bude senát řešit a která předsedkyně se senátem sdílela. Je třeba naplánovat zasedání tak, aby navazovala na jednání AS AMU, Kolegia děkana, Umělecké rady atp. Nyní jsou zasedání naplánována do března 2025, kdy se bude měnit vedení fakulty. // J. Adámek reagoval, že naplánování zasedání i jejich rámcového obsahu na čtvrt roku dopředu mu připadá postačující.
- Rozpočet
H. Malaníková se dotázala, jak pokračuje diskuse o plánování rozpočtu. K. Plicková odpověděla, že to je otázka na předsedu rozpočtové komise, jímž je D. Mírek. Vyzvala ho, aby sdílel novinky. D. Mírek sdělil, že se nad tím s panem tajemníkem několikrát potkali.
- Situace zahraničních studujících a vyučujících
F. Novák otevřel téma komunikace na fakultě v češtině i angličtině. Situace se mění a zlepšuje, ale stále je několik systémů, které v anglickém jazyce dostupné nejsou (zadání diplomky, rezervace Řetízku ad.). Dále je matoucí, projde-li fakultou pozvánka v angličtině na událost, která se ovšem koná pouze v češtině – na tuto nesrovnalost by se mělo myslet, připojit k pozvánce praktický komentář atp. Otevřel také znovu otázku, kterou položil už na prvním zasedání senátu v březnu 2024, a sice, co by se stalo, kdyby do senátu kandidovali a byli zvoleni zahraniční studující a vyučující.
Tím byly uzavřeny podněty ze strany studentské komory AS DAMU.
K. Štefková položila otázku, zda máme ještě nějaká témata, která dosud nezazněla.
- Stravování
D. Jobertová otevřela téma stravování. Uvedla, že poblíž fakulty je menza ve Voršilské, další je na Právnické fakultě. Existuje rezervační systém na Karlově univerzitě – pokud by byl zájem, zeptáme se UK, zda by tam mohli chodit studující DAMU. Skvělý bufet je rovněž na FAMU. // H. Malaníková reagovala, že jde také o debatu o tom, jaké stravování nabízí KAFE DAMU. Proběhla diskuse na téma, zda je kvůli nabitým rozvrhům reálné vyrážet na jídlo několik minut chůze od fakulty.
- Potřebnost zřízení pracovny pro vyučující
M. Ljubková připomněla téma z volby děkana*ky, a sice potřebnost zřízení pracovny pro vyučující.
- Potřebnost zřízení dětské skupiny
K. Plicková připomněla další téma, které zaznělo už při volbě děkana*ky, a sice potřebnost zřízení dětské skupiny.
- Neuspokojivé mzdové podmínky
K. Štefková připomněla téma mzdového podhodnocení vyučujících a vznesla otázku, zda už nejsme zvyklí na to, že nás práce na škole neuživí, a nebereme to jako samozřejmost. Sdílela také obavu, že pro tuto situaci platí syndrom vařené žáby, která už nedokáže adekvátně a včas reagovat, jelikož je vystavena extrémnímu stresu. // F. Novák navrhl pozvat na senát zástupce odborů. K. Plicková se o činnost odborů také zajímala, protestů v rámci Hodiny pravdy se – zdá se – neúčastnily (?). J. Adámek se připojil: rád by o fungování odborů věděl více. // K. Štefková uvedla, že na mzdové prostředky prakticky nemáme vliv – výše mezd se určují podle tabulek. // M. Lázňovský argumentoval, že nastavení mzdových tarifů není mimo kompetenci školy. Škola se sama rozhoduje, jakou výši mezd si nastaví a jakými pravidly se bude řídit. Jde i o téma pana tajemníka. // D. Mírek navázal, že úvazky se sice „dědí“, ale je v kompetenci kateder s těmi úvazky pracovat. Buď lze proti nastavení systému protestovat, nebo zefektivňovat výuku, což jde ruku v ruce s přetížeností. // F. Novák reagoval, že mu použití slova „zefektivnění“ přijde nemístné v kontextu toho, jak málo dostává škola peněz. K. Plicková tuto námitku podpořila. // D. Mírek se ptal, jak jinak lze k problému přistoupit. Nabírání předmětů a lidí v důsledku způsobuje, že se stejný finanční obnos rozdělí mezi větší počet vyučujících. // V 18:18 odchází D. Dostálová. // D. Jobertová uvedla, že je zapotřebí počty externistů na katedrách zrevidovat. Rozpočty AMU i DAMU v průběhu let rostly, ale škola se také rozrostla. Některé prostředky by mohly jít za interními pedagogy, ale jdou za externími. Máme vysoký počet externích úvazků na semestr (dle jejího odhadu půjde o několik set dohod), což je zpravidla věcí rozhodnutí kateder. Zároveň máme pocit, že bychom potřebovali komfortně pokrýt úvazky pedagogů od věku 30 do věku 80. Je třeba promyslet status emeritního profesora. Jedna věc je řetězení smluv na dobu určitou, druhá věc jsou smlouvy na dobu neurčitou, které také přinášejí specifické komplikace. Není jasné, kdy se uvolní prostor pro mladé nastupující pedagogy. Je tu problém s odchody. // K. Štefková reagovala, že právě proto, že úvazky jsou blokované, je někdy jedinou možností, jak zaměstnat mladé vyučující, právě externí úvazek. // H. Malaníková apelovala, že je zapotřebí otevřít téma, co přesně znamenají úvazky, na katedrách je to totiž různé. // K. Plicková navrhla zintenzivnit komunikaci s AS AMU mj. právě v tématu mezd. Dále uvedla, že iniciativa Hodina pravdy zveřejnila před pár dny na sítích úryvek z Projevu prezidenta republiky při předání jmenovacích dekretů (10.12.). Prezident se nad platovou nerovností také podivoval. K. Plicková úryvek z jeho projevu citovala: „Častěji o tom mluvíme, méně často pro to děláme konkrétní kroky. Má to řadu příčin. Zmíním jen některé, spojené s akademickým prostředím. Patří sem samozřejmě dlouhodobé podfinancování celého sektoru vysokých škol a akademického výzkumu. (...) Je pro mne nepochopitelné, že stále existují univerzity, na kterých je obdobná pedagogická práce odměňována napříč obory a fakultami naprosto odlišnou výší mezd. Ještě méně pochopitelné pro mne je, že stát, poskytující na vzdělávání veřejné prostředky, tuto situaci sleduje, ale nesnaží se s ní nic dělat.“ // M. Lázňovský reagoval, že je třeba zaměřit se také na fundraising a společensky odpovědné firmy a nepolevit v tlaku. AMU by měla mít nárůst prostředků, které by měly směřovat primárně na mzdy. Pro příští rok by měl být skok větší možná i o 10-20 %. Tlak ze strany vedení a reprezentace vysokých škol směrem k ministerstvu je velký. Je potřeba jej udržet, ale v situaci, kdy stát potřebuje šetřit a zvyšovat rozpočty armádní nebo sociální, je těžké určit, jak se bude situace vyvíjet. // D. Jobertová uvedla, že se za Radu vysokých škol účastní schůzek s ministrem školství Mikulášem Bekem, který pro svůj rezort vyjednal nárůst 4 miliardy (původně měla přibýt pouhá 1 mld., požadováno bylo 6 mld.). Nyní půjde o to, aby nárůst o tuto částku proběhl každým rokem. V regionech je nízká provzdělanost, politici požadují nárůst počtu studujících na školách (AMU se to netýká). Je to složitá politická debata. // D. Mírek uvedl, že jsou věci na úrovni ministerstva, které neovlivníme, ale věci na úrovni školy ovlivnit můžeme. Na katedře produkce jsme seškrtali 25 % výuky a studenti začali více pracovat, akorát tedy mimo školu. Prezentujeme se výstupy, absolventy, měl by proběhnout audit, abychom viděli, jestli to děláme dobře. // D. Jobertová uvedla, že český systém je výjimečný tím, že máme velké akademické svobody. V případě, že by stát dal školám více peněz, tak je velmi pravděpodobné, že je bude chtít také více řídit a podpořit konkrétní školy, které sám vyhodnotí jako společensky více prospěšné. Aktuálně je navyšování prostředků nezávislé na tom, které školy a obory budou podpořeny. // K. Štefková konstatovala, že jsme přezaměstnaní do té míry, že nám nezbývá čas na vlastní sebeobranu. // D. Jobertová reagovala: neříkejme tomu tedy zefektivnění, ale podívejme se na to, kam jsme vyrostli za posledních 10 let. Rozpočet sice rostl, ale stejně nepokrývá to, co děláme navíc. // J. Adámek navázal a uvedl, že věci bují a rozvíjejí se a nestagnují, což považuje za základní princip demokratických institucí. A pro tento rozvoj je třeba dělat prostor. Je to všeobecný jev všech vysokých škol. Rozrůstá se škála věcí, které je potřeba obsáhnout. Profese mají dnes jiný charakter, potřebné jsou nové kompetence. Problém je ovšem také v tom, že my, kteří pracujeme na uměleckých školách, jsme ještě více podfinancováni v praxi než ve škole, čelíme tedy jak podfinancovanosti školství, tak podfinancovanosti kultury – máme stávkovat i za kulturu. // V 18:22 se odpojila M. Ljubková. // D. Jobertová v reakci uvedla, že buď budou paralelně s rozvojem škol exponenciálně růst i rozpočty, anebo je potřeba naučit se vzdávat se věcí, které už neslouží. // J. Adámek navázal, že je v pořádku, že se rozrůstáme. Nemáme provzdělanou populaci. Netrpíme tím, že máme moc rozbujelé programy, ale tím, že jich máme málo. Tento svět se musí rozvíjet. // K. Plicková uvedla, že v tomto s J. Adámkem souhlasí. Připomněla, že v červnu na protestu Hodiny pravdy před budovou MŠMT ve svém projevu hovořila právě o kruciální roli vzdělání a kultury v současné polykrizové situaci. Nepochopíme-li, že kritické myšlení a schopnost imaginovat alternativní varianty, jsou klíčovými schopnostmi a dovednostmi, s nimiž můžeme čelit současným výzvám, a to v geopolitickém slova smyslu, snadno podlehneme demagogii (viz plány Motoristů). Vzhledem k bezpečnostním rizikům jsou samozřejmě přednostně potřebné výdaje na bezpečnost. Role vzdělání a kultury je nicméně i v tomto ohledu podstatná a klíčová. // D. Jobertová reagovala, že stát musí mít také více možností, kde prostředky získat – věc souvisí i s daňovou politikou. Poděkovala také za pozvání na zasedání a za všechny podněty.
K. Plicková uzavřela, že zápis provedené inventury bude zpracován a na příštím lednovém zasedání si témata rozdělíme.
V tomto bodě programu nebyly vzneseny žádné návrhy.
Předsedkyně AS DAMU poděkovala přítomným za aktivní účast, popřála jim klidné svátky a šťastný vstup do nového roku a pozvala je na příští zasedání, které je naplánováno na úterý 20.1.2025 od 16:00 hod. v zasedací místnosti DAMU.
K tomuto zasedání nejsou žádné přílohy.
Zapsaly: Eliška Přichystalová a Karolina Plicková
Zápis v bodě č. 2 revidovala Daniela Jobertová.
Schválila: Karolina Plicková, předsedkyně AS DAMU, v.r.
7. ledna 2025
Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze
Karlova 26
116 65 Praha 1
IČ: 61384984, DIČ: CZ61384984
ID datové schránky: ikwj9fx
Kontakt pro média
MgA. Tereza Došlová
tel.: 736 149 000
e-mail: tereza.doslova@damu.cz