Autorské čtení versus tvůrčí psaní: ovlivnění tvůrčího procesu psaní finální podobou prezentace textu

Poskytovatel DAMU
Grantový program Studentská grantová soutěž DAMU
Řešitel Michal Čunderle - Monika Tintěrová

Katedra: KATaP

Projekt si klade za cíl zmapovat fenomén autorského čtení vyučovaného na KATaP v porovnání s tvůrčím psaním. Autorské čtení je vedle Dialogického jednání specialitou KATaP a má vést k přijetí odpovědnosti za autorský text včetně schopnosti jej osobně přečíst ostatním a vzít jejich reakce v úvahu při další práci. Hlavním záměrem projektu je prozkoumat, jaké požadavky na sebe klade tvorba beletristického textu při vědomí, že text bude čten nahlas, a jak se náležitosti textu liší od takového, který vzniká jako tvůrčí proces jedince bez nároku na jeho autorské čtení před diváky (posluchači).

Výstup: 2 workshopy 

1. Autorské čtení versus autorské psaní: ovlivnění tvůrčího procesu finální
podobou prezentace textu I

2. Autorské čtení versus autorské psaní: ovlivnění tvůrčího procesu finální
podobou prezentace textu II

Datum konání workshopů: 24. 3. 2022

Místo konání workshopů: online 

Anotace workshopů: 

Dne 17/3 a 24/3 proběhly dva online workshopy výzkumného projektu SGS s názvem Autorské čtení versus
tvůrčí psaní: ovlivnění tvůrčího procesu psaní finální podobou prezentace textu. Používala jsem kvalitativní
metodu sběru dat, tj. zúčastněné pozorování a diskusi.
Workshopy byly vedeny Mgr. Monikou Tintěrovou a skládaly se ze studentů KATaP a ze široké veřejnosti. V
první skupině byli tři účastníci z řad studentů KATaP a jeden účastník mimo katedru, v druhé skupině bylo
složení přesně naopak, tj. tři účastníci z řad veřejnosti a jeden účastník z katedry. Účastníci byli v pozvánce
informováni o povaze workshopu, byli seznámeni s povahou výzkumu (tj. workshop na bázi simulace
autorského čtení tak, jak je učen na KATaP; k čemu workshop slouží a jak budou data vyhodnocena a k čemu
slouží) a byli požádáni o informovaný souhlas s výzkumem samotným, se svou účastí na něm i s nahráváním
workshopů. Účastníci byli předem požádáni, aby si na workshop připravili dva texty. Jeden, který budou číst
nahlas, a druhý, který nebude nutně čten nahlas, tj. „nečtecí“. Druhý text měli zaslat nejméně hodinu před
workshopem. Na workshopu pak byli opět seznámeni s výzkumem a následně bylo zahájeno autorské čtení
jednotlivých textů (těch, které nebyly předem zaslány). Jednotlivé čtení bylo vždy následováno otázkou
výzkumnice „Co jsme to slyšeli a jak?“, na kterou už autor/autorka textu nemohl/a reagovat, podobně jako při
předmětu Autorské čtení na KATaP. Po dokončení čtení a diskuse nad texty následovala diskuse nad tématem
autorské čtení a tvůrčí psaní. Došlo ke kladení výzkumných otázek, jak byly formulovány v žádosti projektu,
ale i k formulaci nových, které vyvstaly až během workshopů.

Díky workshopům mohla být získána patřičná data a zodpovězeny výzkumné otázky, které byly dále
zpracovány do studie.