Performer jako aktér a divák zároveň. Praktický a teoretický výzkum dialogického principu dvojí pozornosti a její kultivace v pedagogice pohybových disciplín

Poskytovatel AMU
Grantový program Projektová soutěž AMU
Řešitel Michaela Raisová

Délka trvání projektu

2


Katedra: KATaP

Výzkum dvojí pozornosti performera je dílčím projektem našeho dlouhodobého výzkumného záměru. V této dvouleté fázi se zaměřujeme na výzkum psychosomatické praxe, její pedagogiky a ukotvení empirických poznatků v teoriích sociálně-kulturní psychologie a pedagogiky. Zkoumáme a porovnáváme přístupy J. Hamiltona, britského performera, improvizátora a průkopníka postmoderního přístupu v tanci, a I. Vyskočila, herce, autora, psychologa a zakladatele disciplíny „dialogické jednání s vnitřním partnerem“. Prověřujeme také jejich pedagogické přístupy, které se už několik let setkávájí v našich hodinách pohybových disciplín na KATaP DAMU, a říkají si o odbornou reflexi. Pro Hamiltonův i Vyskočilův praktický i pedagogický přístup je stěžejní princip dialogičnosti. Dvojí i trojí pozornost performera (aktér-divák či autor-aktér-divák) nahlížíme transdisciplinárně pomocí dialogických přístupů v psychologii a vzdělávání, které vidí člověka jakou celostní bytost, situovanou v sociálně-kulturním prostředí, schopnou nahlížet se očima druhého a vědomě měnit úhly pohledu. Pedagogiku kultivace dvojí/trojí pozornosti reflektujeme se zřetelem na téma „vtěleného učení“ (embodied learning).