Performativní pedagogika (třída je scéna, vyučování je spektákl, učitel je perfomer …)

Poskytovatel AMU
Grantový program Projektová soutěž AMU
Řešitel Jan Valenta

Délka trvání projektu

1


Katedra: KVD

Výstupem výzkumného projektu je text. Zabývá se mezioborovým tématem, tzv. (kritickou) performativní pedagogikou a (obecně řečeno) aplikací metafory (paradigmatu) divadla (dramatu, scény, performance) v oblasti vzdělávání. Navazuje na předchozí autorovy publikace v edici DISK. Performativní pedagogika je pedagogický, resp. umělecko-pedagogický „směr“, který vznikl v souvislosti s formováním tzv. „performančních sociálních studií“ v USA (zejm. 80. léta XX. stol.). Po jistém „vzepětí“ oboru na přelomu století se „performative pedagogy“ stabilizovala jako ne-mainstreamový přístup k edukaci vůbec i divadelní edukaci (její podoby najdeme i v západní Evropě). Kromě výkladu o pojetí performativní pedagogiky v zahraničí (a na jeho pozadí) je součástí textu i kapitola aplikující výše zmíněné výkladové paradigma na dění ve škole, zejm. dění ve vlastním průběhu vzdělávání. Předpokládané části textu: Performanční sociální studia. Performativní pedagogika, resp. kritická performativní pedagogika. Dramaticko-scénické (či performační) pojetí (zejm. školní) edukace. Studium performativní pedagogiky a performativní přístupy v přípravě učitelů. Dramatická (divadelní) výchova.