Děkan Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze podle čl. 13 odst. 3 statutu AMU, vydá-vá tento výnos v mezích právních předpisů, vnitřních předpisů AMU a fakulty, který, ustavuje Om-budsmana/ku Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze:
Ombudsosoba Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze je nezávislou osobou, která svým působením vytváří prostor pro dialog a důvěrnou pomoc studujícím, zaměstnancům a zaměstnankyním Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze (dále jen DAMU), a to především v otázkách etiky, kultury pracovního prostředí a prevence zneužití moci.
Jejím posláním je podílet se svým působením na vytváření a zajištění bezpečného a spravedlivé-ho studijního a pracovního prostředí, stejně tak jako podporovat jeho diverzitu. DAMU v souladu s ust. § 1 písm. d) zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách přijímá aktivní roli ve veřejné diskusi o společenských a etických otázkách, při pěstování kulturní rozmanitosti a vzájemného porozumění, při utváření občanské společnosti a přípravě mladých lidí pro život v ní. Mnohost životních názorů a životních zkušeností je vnímána obzvláště v uměleckém prostředí jako zá-sadní a přínosná kvalita. I proto má Ombudsosoba napomáhat také k vytváření nástrojů na slaďování rodinného, studijního a pracovního života i k inkluzi jakýchkoliv znevýhodněných skupin.
Činnost Ombudsosoby je zároveň integrálně navázána do struktury DAMU, doplňuje činnost dalších orgánů DAMU, a jejím hlavní poslání je funkce poradní, kultivační a mediační.
Článek 1
Rozsah působnosti
1) Ombudsosoba:
a) ochraňuje a pomáhá studujícím, zaměstnancům a zaměstnankyním DAMU v situacích, které vykazují znaky nepřiměřeného chování jako jsou diskriminace, zastrašování, sexuální obtěžování, šikana, mobbing, bossing a jiné formy nepřiměřeného chování, které není řešeno v souladu s postupy stanovenými vnitřními předpisy a normami DAMU či AMU;
b) zvyšuje přístupnost forem a organizace studia studujícím se speciálními vzdělávacími potřebami
c) přispívá k rozvoji vnitřní kultury a demokratického fungování DAMU, proaktivně upozorňuje na možná slabá místa aktuální praxe a navrhuje potenciální zlepšení a řešení.
2) Diskriminací se ve smyslu ust. § 2 zákona č. 198/2009 Sb., antidiskriminačního zákona rozumí:
a) jednání, včetně opomenutí, kdy se s jednou osobou zachází méně příznivě, než se zachází nebo zacházelo nebo by se zacházelo s jinou osobou ve srovnatelné situaci, a to z důvodu rasy, etnického původu, národnosti, pohlaví, sexuální orientace, věku, zdravotního stavu, náboženského vyznání, víry či světového názoru, i z důvodu sociální či státní pří-slušnosti
b) obtěžování, sexuální obtěžování, pronásledování, pokyn k diskriminaci a navádění k diskriminaci. Za diskriminaci z důvodu pohlaví se považuje i diskriminace z důvodu těhotenství, mateřství nebo otcovství a z důvodu genderové identifikace.
c) Diskriminací je také jednání, kdy je s osobou zacházeno méně příznivě na základě domnělého důvodu dle písm. a).
Článek 2
Zásada nezávislosti
1) Ombudsosoba je v rámci výkonu své činnosti podle tohoto výnosu poradním orgánem děkana.
2) Ombudsosoba nesmí být za řádný výkon své činnosti podle tohoto výnosu, jakkoliv postihována.
3) Ombudsosoba doplňuje činnost, ale nezasahuje do činnosti dalších orgánů AMU, zejm. děkana fakulty, akademického senátu fakulty, odborových organizaci, Etické komise AMU či disciplinární komise fakulty.
4) Pozice Ombudsosoby je nezávislá na působení v dalších orgánech AMU a fakulty, a je neslučitelná s funkcí rektora, prorektora, kvestora, děkana, proděkana, tajemníka fakulty.
Článek 3
Zásada neutrality a nestrannosti
1) Ombudsosoba usiluje o nestrannost, spravedlnost a objektivitu při posuzování a řešení pod-nětů a posuzování pravidel a procesů AMU či fakulty.
2) Ombudsosoba nesmí mít žádný osobní zájem v řešených podnětech. Je-li se zřetelem k pro-jednávanému podnětu nebo osobám, jichž se podnět týká, důvod se domnívat, že zájmy Ombudosoby zabývající se konkrétním podnětem jsou v rozporu se zájmy předkladatele a/nebo DAMU je povina tuto skutečnost neprodleně oznámit předkladateli podnětu a děkanovi.
3) Pozice Ombudsosoby je honorována, a to pevnou částkou, o jejíž výši rozhodne děkan. Ombudsosoba se nesmí nechat při výkonu své funkce touto odměnou ovlivnit.
Článek 4
Zásada důvěrnosti
1) Ombudsosoba udržuje veškerou komunikaci v přísně důvěrném režimu. Tuto povinnost mají i třetí osoby, které s Ombudsosobou na řešení konkrétního případu spolupracují.
2) Ombudsosoba nesmí odhalit třetí osobě identitu dotčené osoby, nesmí poskytnout takové informace, které by mohly vést k ohrožení anonymity dotčené osoby, výjimkou může být:
a) informování děkana
b) případ, kdy takový postup dotčená osoba explicitně dovolí, toto svolení musí být písemně doloženo;
c) případ, který vyhodnotí jako potenciální ohrožení života či vážného ohrožení na zdraví;
d) případ, kdy jsou tyto informace vyžadovány právními předpisy.
3) V případě, že bude Ombudsosoba statisticky zpracovávat informace o dotčených osobách, učiní tak takovým způsobem, aby neohrozili jejich anonymitu.
4) Ombudsosoba odpovídá za důvěrnost a udržuje podklady a informace (např. poznámky, telefonní zprávy, kalendáře schůzek) na bezpečném místě tak, aby do nich nemohl nikdo nahlížet. Ombudsosoba je povinna uchovávat podněty po dobu 5 let ode dne jejich přijetí a řídí se praxí pro likvidaci těchto informací dle Spisového a skartačního řádu AMU.
5) Podmínkou jmenování Ombudsosoby je písemný souhlas jmenované spojený se závazkem mlčenlivosti o všech důvěrných nebo jinak citlivých aspektech projednávaných podnětů a jeho činnosti na této pozici.
Článek 5
Zásada neformálnosti
1) Ombudsosoba funguje zpravidla na neformálních principech, což se odráží i v neformálních nástrojích preferovaných při řešení podnětů; za takové nástroje lze označit například naslouchání, poskytování a přijímání informací, včasná identifikace a předcházení problémů, poskytování návrhů řešení problému a další.
2) Upřednostňovaným způsobem řešení sporů je dohoda, jejíž uzavření může Ombudsosoba podpořit všemi dostupnými prostředky, přednostně organizací jednání, mediací či kyvadlovou diplomacií.
Článek 6
Zásada ochrany oznamovatele a dalších zúčastněných osob
1) Jakákoliv aktivita Ombudsosoby je podmíněna souhlasem osoby, která se na něj obrátila.
2) Užití služeb Ombudsosoby je dobrovolné, nemůže být požadovaným krokem při podání stížnosti či při formálním řešení problému.
3) Nikdo nebude a nemůže být vystaven odvetnému opatření v důsledku využití služeb Ombudsosoby jím samým či osobou jemu blízkou. Tato ochrana se vztahuje i na osoby, které poskytnou pomoc Ombudsosobě. Ochrany před odvetným opatřením se nemůže domáhat osoba, která podala vědomě nepravdivý podnět či poskytla vědomě nepravdivé informace.
Článek 7
Kontaktování Ombudsosoby
1) Každý zaměstnanec/kyně či studující na DAMU, se může obrátit na Ombudsosobu a požádat o konzultaci.
2) Žadatelé o služby Ombudsosoby jej mohou požádat o konzultaci (v případě potřeby anonymně) písemně, tj. v listinné nebo elektronické podobě (poštou, e-mailem nebo datovou zprávou), případně telefonicky nebo osobně.
3) Následně si zájemce domluví termín, formu a způsob prvního setkání dle článku 8 tohoto výnosu.
Článek 8
První setkání
1) Prvotní setkání může mít formu individuální osobní konzultace. Může probíhat i prostřednictvím videohovoru.
2) K setkání je možné si vzít další osobu (i mimo AMU), které dotyčný důvěřuje (např. spolužáka, kolegu, rodiče).
3) V rámci prvního setkání si dotyčný nejprve určí režim důvěrnosti komunikace. Následně jsou diskutovány konkrétní detaily problematické situace. V případě, že si dotyčný zvolil anonymní režim projednání, je povinen Ombudsosobě v rámci prvního setkání prokázat, že splňuje podmínku zaměstnaní či studia na DAMU.
4) Z prvotního setkání sepíše Ombudsosoba záznam, který věrně zachycuje podstatu problematické situace a umožní dotyčnému, aby se k záznamu vyjádřil; vyjádření dotyčného se k záznamu přiloží.
5) Výsledkem prvotního setkání by měla být některá z možností podpory či návrhů řešení, dle článku 9 tohoto výnosu.
6) Ombudsosoba se s dotyčnou osobou může domluvit také na dalším setkání, které by mohlo pomoci řešení dané situace.
7) Ombudsosoba na podnět zareaguje nejpozději do třiceti dnů od prvního setkání.
Článek 9
Formy podpory
1) Ombudsosoba nejprve rozhodne, zda podnět spadá do rozsahu jeho působnosti. Do rozsahu působnosti Ombudsosoby nespadají podněty:
a) anonymní, a/nebo
b) bez řádného zdůvodnění, a/nebo
c) na jednání, u kterých uplynulo více než 5 měsíců ode dne, kdy se o jednání dotyčný dozvěděl, a/nebo
d) na jednání, u kterých uplynulo více než 5 let od dne kdy k jednání mělo dojít.
2) Ombudsosoba případy nerozhoduje, ale poskytuje zúčastněným podporu a informace o možnostech nápravy či řešení v rámci orgánů DAMU či AMU.
3) Pokud je to možné, Ombudsosoba se snaží dotčené osobě pomoci primárně takovým způsobem, aby byla dotčená osoba schopna vyřešit situaci sama, případně vyřešit podnět na co nejnižší možné úrovni v návaznosti na organizační strukturu AMU či fakulty.
4) V závislosti na individuálním posouzení jednotlivého případu může Ombudsosoba dotyčnému dále navrhnout:
a) dokumentaci případu a pomoc s formulací stížnosti,
b) řešení, např. formou setkání se zainteresovanými stranami za přítomnosti Ombudsosoby,
c) zvážení dalšího postupu dle vnitřních předpisů a norem DAMU či AMU, případně právních předpisů,
d) další interní či externí pomoc (kontakt na psychologickou poradnu, příp. na neziskové organizace, právní pomoc),
e) možnost předat stížnost anonymizovaně prostřednictvím Ombudsosoby děkanovi k řešení, příp. rektorce, fakultní disciplinární komisi, ev. Etické komisi AMU.
5) Ombudsosoba může v rámci řešení podnětu na základě vlastního uvážení vyhledat expertní poradenství po předchozím písemném souhlasu děkana. Náklady na expertní poradenství hradí DAMU.
Článek 10
Pravomoci Ombudsosoby
1) Za účelem řešení podnětu si Ombudsosoba může vyžádat spolupráci kteréhokoli zaměstnance nebo zaměstnankyně nebo studujícího DAMU.
2) Ombudsosoba může požádat o přístup k informacím relevantním k případu.
3) Jestliže příslušný orgán, člen akademické obce DAMU či její zaměstnanec nebude postupovat v souladu s tímto výnosem, může Ombudsosoba podat stížnost děkanovi.
Článek 11
Edukativní činnost Ombudsosoby
1) Ombudsosoba ve spolupráci s vedením fakulty organizuje semináře a další vzdělávací aktivity směřující k vytvoření a následného kontinuálního udržení bezpečného a spravedlivého studijního a pracovního prostředí na DAMU.
Článek 12
Zpráva o činnost
1) Ombudsosoba monitoruje vnitřní procesy DAMU s cílem předcházet nerovnému a/nebo neetickému jednání.
2) Ombudsosoba předkládá děkanovi každoroční stručnou anonymizovanou obecnou zprávu o své činnosti.
3) Zpráva o činnosti Ombudsosoby obsahuje:
a) typy řešených případů (počet; datum přijetí podnětu; katedru či součást, které se týká; způsob posouzení)
b) příp. analýzu trendů, problémů a nedostatků z hlediska pravidel a procesů DAMU,
c) příp. návrhy systémových změn.
Článek 13
Jmenování a odvolávání Ombudsosoby
1) Ombudsosobu jmenuje a odvolává děkan. Děkan jmenuje ombudsosobu na základě doporučení akademické obce, které vychází z voleb dle. čl. 15 tohoto výnosu.
2) Funkční období Ombudsosoby činí maximálně 3 roky a počíná jmenováním. Forma pracovně-právního vztahu vzniká vzájemnou dohodou; součástí jmenování může být i stanovení zkušebního období.
3) Funkční období Ombudsosoby zaniká:
a) dnem, ke kterému uplyne funkční období,
b) ztrátou způsobilosti k výkonu funkce, zejména dle čl. 15 odstavce 4 v případě studia či vzniku pracovněprávního vztahu k DAMU,
c) dnem doručení písemného prohlášení, jímž se vzdává své funkce, děkanovi,
d) dnem, ke kterému byl děkanem odvolán, a to i bez udání důvodu,
e) úmrtím.
Článek 14
Tajemník Ombudsosoby
1) Děkan po konzultaci s Ombudsosobou může pověřit vybraného zaměstnance či zaměstnankyni funkcí tajemníka/nice Ombudsosoby. Tajemník/nice vykonává administrativní a technické činnosti nutné pro činnost Ombudsosoby. Povinnost dodržet zásadu důvěrnosti se na tajemníka vztahuje v obdobném rozsahu.
Článek 15
Volba Ombudsosoby
1) Volby Ombudsosoby se řídí těmito ustanoveními a vychází z voleb se zajištěním rovného a přímého volebního práva elektronickým tajným hlasováním.
2) Volební právo mají akademičtí pracovníci a pracovnice přijatí na základě výběrového řízení, studující zapsaní do studia ve studijním programu, který uskutečňuje příslušná fakulta a dá-le ostatní zaměstnanci/kyně v pracovním poměru k DAMU (dále jen „THP pracovníci/nice).
3) Je-li studující zároveň akademickým pracovníkem/nicí, může volit pouze v rámci komory akademických pracovníků/nic.
4) Volby vyhlašuje děkan nejpozději 30 dní před skončením funkčního období stávající Ombudsosoby. Vyhlášení voleb se bezodkladně zveřejňuje ve veřejné části internetových stránek DAMU. Děkan může v rámci vyhlášení voleb rozhodnout, že budou přijímány pouze návrhy na ty kandidáty, kteří nebudou v době jmenování zaměstnancem/kyní či studujícím DAMU. Současně může stanovit kritéria na zkušenosti kandidátů/tek z oblasti právní, psychologické či vzdělávací, jejich posouzení náleží volební komisi.
5) Volby organizuje a řídí volební komise jmenovaná děkanem. Předsedu/kyni volební komise jmenuje děkan. Členství ve volební komisi je neslučitelné s kandidaturou.
6) Volební komise odpovídá za řádný průběh voleb a zajištění rovného a přímého volebního práva tajným hlasováním. Tato komise dále zajistí ve spolupráci s děkanem i včasnou informovanost o datu volby a způsobu výběru kandidátů/tek. Volební komise je usnášeníschopná je-li přítomna či jinak účastna (např. videohovor) nadpoloviční většina jejích členů/nek. Rozhodnutí je přijato, hlasuje-li pro ně nadpoloviční většina zúčastněných členů. Hlasování volební komise se provádí aklamací.
7) Seznam voličů vzniká tři pracovní dny před prvním dnem voleb výpisem akademických pracovníků/nic, studujících a THP pracovníků/nic DAMU z příslušných registrů vedených AMU a tento se-znam přebírá volební komise.
8) Volební komise shromáždí návrhy kandidátů/tek, které jí musí být předloženy předepsanou formou. Neúplné a chybné návrhy budou volební komisí vyřazeny. Seznam kandidátů/tek zveřejní komise nejpozději pět dnů před volbami a ve stejné lhůtě může vyhlásit i konání shromáždění akademické obce, kde jsou kandidáti/tky na Ombudsosobu představeni a mohou zodpovědět dotazy zúčastněných a vyslechnout jejich připomínky.
9) Děkan určí pro vlastní volby nejméně dva pracovní dny v průběhu semestru, kdy bude elektronická volební místnost zpřístupněna.
10) Každý volič může hlasovat pouze jednou, osobně, po prokázání své totožnosti volební komisi prostřednictvím určeného přístupu dálkové komunikace. Hlasování v zastoupení není možné.
11) Na volebním lístku musí být uvedena jména všech kandidátů/tek, a způsob jeho vyplnění, tj. kroužkování či zaškrtávání či jiným způsobem.
12) Sčítání hlasů po ukončení voleb musí být přítomni nejméně tři členové volební komise. Volební lístek odevzdaný bez označení kandidáta bude považován za platný. Za neplatný volební lístek je považován takový, na němž je buď označeno více kandidátů/tek, nebo na něj bylo doplněno jméno jiného kandidáta/ky, a dále takový, kde není označení kandidátů/tek jednoznačné (nikoliv lístek bez označení kandidáta/tky).
13) Výsledky voleb zjišťuje volební komise. Vyhodnocení výsledků se provede nejpozději v den následující po posledním dni voleb. Volební komise sepíše o průběhu voleb protokol, který podepíše předseda/kyně a jeden další člen/ka komise.
14) Ombudsosobou je navržen kandidát/ka, který/á získal/a nejvyšší počet hlasů. Při rovnosti hlasů se rozhoduje mezi kandidáty/kami, kteří obdrželi stejný počet hlasů, losem. Pokud se voleb zúčastní jediný kandidát/ka, bude navržen/a Ombudsosobou v případě, že získá nadpoloviční většinu platných odevzdaných hlasů.
15) Další kandidáti/ky, kteří/é získali nižší počet hlasů a přesáhli hranici 15 % platných odevzdaných hlasů, se stávají náhradníky/nice a v případě uvolnění místa Ombudsosoby jsou neprodleně povoláni podle pořadí získaných hlasů.
16) Předseda/kyně volební komise předá výsledky děkanovi. Náhradníka/nici na uvolněné místo povolává písemně děkan dopisem. Náhradník/nice se stává Ombudsosobou dnem jmenování.
17) Pokud došlo k pochybení, které mohlo hrubě ovlivnit výsledky voleb, může volební komise navrhnout děkanovi jejich opakování. Na postup při organizaci opakovaných voleb se vztahuje postup uvedený v čl. 15 odst. 1 až 17 přiměřeně. Podnět ke zpochybnění výsledku volby může být podán v listinné podobě k rukám předsedy volební komise nejpozději do 14 kalendářních dnů po vyhlášení výsledku voleb.
18) Pokud protokol volební komise, pro uvolněné místo neobsahuje dalšího náhradníka/nice, vyhlašuje neprodleně děkan dílčí doplňovací volby. Na tyto doplňovací volby se vztahuje čl. 15 odst. 1 až 17 přiměřeně.
Článek 16
Závěrečná ustanovení
1) Tento výnos nabývá platnosti podpisem a dnem účinnosti 16. 1. 2024.
doc. Mgr. MgA. Karel František Tománek v.r.
děkan
16. ledna 2024
Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze
Karlova 26
116 65 Praha 1
IČ: 61384984, DIČ: CZ61384984
ID datové schránky: ikwj9fx
Kontakt pro média
BcA. Eliška Drbohlavová
tel.: +420 773 032 005
e-mail: eliska.drbohlavova@damu.cz