Termín: 16. listopadu 2021
Místo : zasedací místnost vedle Hallerova sálu, DAMU
Přítomni:
Pedagogická komora : doc.MgA Eva Salzmannová, doc. Vratislav Šrámek, MgA. Michal Lázňovský, Mgr. Kateřina Štefková, doc. Mgr. Karel Vostárek
Studentská komora: Daniel Toman, Tomáš Ráliš, Vojtěch Klinger
On - line: Zuzana Černá, MgA. Michal Somoš
Omluveni: MgA Michal Dočekal, doc. MgA. Jiří Adámek, Kateřina Volánková,
Přítomní hosté: doc. MgA. Karel Tománek děkan DAMU, prof. PhDr. Daria Ullrichová, doc. MgA. Jakub Korčák, doc. Mgr. Bohumil Nekolný
Odhlasování programu AS , doplněný o bod č 6 – vystoupení MgA. Pavla Morávka z KS
Pro 10
Proti 0
Zdržel se 0
Děkan Tománek – připomínky jsme vzali na vědomí, text nedoznal žádných zásadních změn.
Usnesení – AS DAMU schvaluje Strategický plán rozvoje DAMU.
Pro 10
Proti 0
Zdržel se 0
Referuje Karel Vostárek.
Karel Vostárek- oceňuji kvalitu spisu. Materiál je široký, obsáhlý, dobře propracovaný. V podstatě nemám žádné připomínky. Curricula jsou dobrá, jediná moje připomínka je k jazykové kvalitě, kdo bude dělat jazykovou supervizi?
Diskuse ke spisu.
Proč studovat scénografii v Praze, co k tomu zahraniční studenty vede? Jak se program staví k české scénografii, která má velkou tradici ? Výhodou programu je, že se obor učí na divadelní, nikoliv výtvarné škole. Studenti jsou konfrontováni na jedné fakultě s ostatními profesemi (režie, herectví, produkce). V tom je přitažlivost katedry. Zahraniční studenti se zajímají o výjimečné osobnosti českého výtvarného umění ( Švankmajer , velká škola české scénografie apod ). České divadlo do jisté míry mapuje vývojové tendence.
Černá- budeme schvalovat zpětně finální materiál, až projde Uměleckou radou ?
Lázňovský - zpětně se vyjadřovat nebudeme, materiál bude postoupen dál.
Usnesení – AS nemá připomínky k akreditačnímu spisu magisterského programu KS – angličtina
Pro 10
Proti 0
Zdržel se 0
Referuje Vojtěch Klinger
Otázka č 1 Vojtěcha K - Ve spisu se píše - studenti mají 2-3 možnosti na zk a hlavní předměty se nedají opakovat?
Korčák- To souvisí s rozhodnutím, o talentových předpokladech studenta. Tam není možnost opravné zk.
Otázka č 2 Vojtěcha K - Aby se mohl uchazeč hlásit do magisterského programu, musí mít ukončený bakalářský program. Je nutné mít tento ze stejné katedry? Jakého typu musí být bakalářský titul ? V českém spisu je definováno, že to musí být bc titul z příbuzného oboru. Bylo by potřeba zpřesnit.
Otázka č 3 Vojtěcha K – Možná mi chybí definice, co vlastně ten program nabízí speciálního studentovi cizího jazyka, co mu přináší navíc místo studia ve vlastní zemi?
Program tvoří, dramaturgie, režie, práce na inscenaci- scénická tvorba a další.
Jednotlivé semestry 21 hodin , 31, 46, 33 hodin týdně- je tato struktura výhodná? Nepřetěžuje studenty?
Korčák- Vychází to z toho, jak kdo může z externích pracovníků vyučovat. Někteří studenti musí doplňovat znalosti, které čeští studenti už z bc programu mají, liší se to případ od případu, je to velmi individuální.
Štefková- Odkud studenti přicházejí ?
Korčák- Momentálně máme studenty z Islandu, USA- mají bc z režie- čili studenti jsou z totožného programu.
Měli jsme např studentku z Íránu – byla herečka, studentku z Číny, kde dělala divadlo pro děti.
Měli jsme i studenta ze Sorbonny , ne z vyloženě divadelního oboru.
Zkoumáme, zda mají za sebou nějaké inscenace, nějakou divadelní praxi, ale systém je otevřený.
Štefková- Ptám proto, že řešíme totéž na KS. Koho máme přijímat na magisterský program?- Je mnohdy propastný rozdíl mezi bc od nás a těch, co přicházejí z jiných škol zvenčí.
Korčák- Pokud studium lidem odpoví na touhu obor dělat, snažíme se jim vyjít vstříc, snažíme se nastavit případně milosrdnější kritéria.
Klinger- V českém programu je popsán intenzivní týdenní workshop -setkání. V angl programu to není – je prostor i pro setkání s českými režiséry?
Korčák- Studenti pracují s českými kolegy herci jak z činohry tak z KALD. Inscenace jsou realizovány jak v českém, tak v anglickém jazyce podle možností herců.
Programy angl/český ale nejsou totožné, každý má svá specifika.
Klinger – Jak je to u angl. programu s odbornou praxí ? V Praze operují různé anglické divadelní skupiny…
Korčák – Nechceme se k tomu zavazovat, je to na individuální domluvě.
Klinger- Pracují s českými herci – inscenace dělají v angl. nebo v čj?
Korčák- Většinou dělají klauzury v angličtině, je to pro režiséra nejschůdnější.
Klinger- V českém programu se pedagogové víc točí…Jen uvádím, že například David Košťák přichází na činohru a umí výborně anglicky. Jde o to, aby získali víc pohledů na problematiku.
Lázňovský – Měnilo se něco zásadního oproti minulému programu?
Klinger – Je to hodně orientováno k českému divadlu, visí otázka, zda je to nutné ?
Korčák- Domníváme se, že když studují tady, měli by o českém divadle také něco vědět, navíc tu máme vynikající pedagožku, expertku na české divadlo Barbaru Day- proto je program o českém divadle rozsáhlejší.
Usnesení- senátor Klinger písemně předá své připomínky k Akreditačnímu spisu magisterského programu režie v anglickém jazyce. Další připomínky ke spisu AS nemá.
Pro 10
Proti 0
Zdržel se 0
Michal Dočekal poslal písemné vyjádření : Spis precizně formuluje parametry, zaujalo mne téma přenosu divadelního představení - streamování? Dnes aktuální. Neuvažuje se o rozšíření této disciplíny? Celkově považuji akreditaci za kvalitní.
Korčák – Byla vyučována i televizní režie, základy – střih, postavení kamer.
Speciální program streamování není, mnozí absolventi režie přecházeli v minulosti do televizní praxe, dnes už méně….
Lázňovský- Administrativní a praktická stránka spisu, poznámky.
Program je jasně definován. V jiných spisech bylo detailněji propracováno praktické uplatnění – zde podle mého soudu málo rozvedeno. Z důvodů propagace a komunikace programu bych považoval za dobré to formulovat podrobněji….předpokládám, že katedra to ví , jaké je uplatnění absolventů, jen to málo definuje.
Korčák- Je smyslem akreditačního spisu propagace ?
Salzmannová- Např u produkce je škála uplatnění větší- produkční, ředitelé institucí, práce ve fundraisingu atd, zde je uplatnění definováno již v názvu oboru.
Lázňovský – Možná může najít širší uplatnění, mohlo by to tam být lépe popsáno. Např:
Může režírovat v rozhlase, televizi, v divadle, šéfovat v divadle, mělo by být rozvedeno více.
Podmínkou je bc zkouška z příbuzného oboru- čekal bych lépe popsané parametry přijímací zkoušky- jak probíhá přijímací řízení a jaký je mechanismus rozhodování o přijetí ( v jiných spisech je popsáno lépe).
Oborová praxe – není popsán rozsah té praxe- jedna režie ?
Korčák- Je to individuální . Škola se nemůže zavázat, že by někoho uplatnila jako režiséra před ukončením školy.
Lázňovský- My např. spolupracujeme s konkrétními divadly.
Korčák – U režie si to nedovedu představit.
Klinger – Režisér může být např členem tzv shadows teamu.
Ullrichová- To mají povinné. Stáže v divadlech, kdy jsou účastni procesu od 1 čtené zkoušky po premiéru.
Lázňovský- Popis je pro mne příliš stručný.
Korčák- Důvodem je právě ta individualita, nelze to zobecnit plošně.
Lázňovský- Studijní plán je určitým závazkem vůči studentovi, může to vést ke zklamáním.
Časová náročnost- není přesně stanovena časová zátěž – 98 kreditů – zbytek je volně volitelný v rámci AMU – je to na studentovi?
Korčák- Ano. Kredity může dostat i za oborovou praxi.
Lázňovský – Personální podklady: je zjevná velká převaha pedagogů v pásmu 60-69 let, je to vyváženo externími pedagogy mladšími ? Pro radu pro vnitřní hodnocení by bylo dobré osvětlit vyrovnanost věkové struktury.
Lázňovský – Spíše výzva: jsou tam předměty např - dějiny divadla, divadelní management- byla by do budoucna dobrá větší spolupráce mezi obory. U managementu je psán prof Burian ,což je jistě relevantní a dále různí odborníci- kteří ?Nejsou přesně stanoveni?
Korčák – Je to dotaz spíše na prof Buriana.
Klinger- Připojuji se k dojmu stručnosti celého spisu, bylo by lépe definovat některé body….
Ullrichová - Cílem bylo definovat spis stručně , jasně a výstižně.
Somoš- Podněty, na kterých se shodnete, dostane garant programu a Umělecká rada. Na ní je, jestli je bude akceptovat.
Usnesení - Členové AS mají jednotlivé připomínky ke spisu. Senátoři Klinger a Lázňovský dodají své připomínky písemně.
Pro 10
Proti. 0
Zdržel se 0
Referuje Jiřička
Není dobře definováno z jakého oboru se může bc hlásit, jaký je jeho profil? Mám dost poznámek k formální podobě spisu, které pošlu písemně.
Fundamentální poznámka : k uplatnění absolventa– je to směřováno výhradně k interpretačnímu pojetí divadla, analýza textu, převod do soukolí praktické přípravy divadelní inscenace. Chybí mi jakákoliv zmínka o autorském divadle. Je eliminováno ?
Sylaby – Mnoho literatury je dnes už v angličtině a ta není dostatečně zmíněna.
Některé tituly nejsou uvedeny přesně , některé jsou např v němčině a jsou již v češtině.
Řada sylabů nemá zahrnut aktuální divadelní vývoj- např u translatologie- zdroje zde končí v roce 2002.
Překlápění oboru do tv praxe – nejsou tam definována specifika autorského divadla, specifika tv a rozhlasové praxe, mohu poslat poznámkový aparát. Někdy jsou sylaby definovány příliš obecně nebo pro mne nepříliš zřetelně, srozumitelně, chybí profil absolventa, podle mne je dobré to více rozpracovat.
Ullrichová- Nerozumím poznámce?
Jiřička- Týká se předpokládaného uplatnění.
Ullrichová- Cituje ze spisu.
Jiřička – Chce to rozepsat podrobněji.
Šrámek – Jde o to, aby akreditační spisy měly podobné parametry ( pro komisi pro vnitřní hodnocení a pro akreditační komisi na MŠ).
Usnesení – senátor Jiřička předá písemně své připomínky k Akreditačnímu spisu magisterského programu dramaturgie v českém jazyce. Další připomínky AS nemá.
Pro – 9
Proti 0
Zdržel se 1
Doc. Korčák potřebuje odejít na výuku. AS opouští jednání o Akreditačních spisech ( zbývá ještě jeden z KP) a projednává přednostně bod 4 – jmenování doc. Korčáka na návrh děkana DAMU do Etické komise na místo odstupující prof Pilátové.
Návrh děkana, představení kandidáta:
Funkce je spojena s osobním postojem. Vážím si doc Korčáka za jeho osobní postoje, je pro mne vhodným kandidátem.
Korčák- Pro mne čest a důvěra, rád členství přijmu, pokud budu moci být užitečný. Nevím samozřejmě zatím úplně přesně, co to obnáší. Pokud půjde o porozumění a vzájemný respekt, budu se snažit přispět. Všech členů komise si osobně vážím.
Salzmannová- doc Korčák představuje klidnou sílu , umí jednat s lidmi, je empatický, není konfliktní, má pevné morální postoje , nominace je dobrá. Doc Korčák má respekt i na katedře.
Černá- Chodí ke mně dotazy z JAMU. Myslíte si, že bude potřeba inovovat etický kodex?
Korčák- Situace si asi vynucuje , aby to bylo diskutováno. Po pročtení se mi zdá, že jde o nakládání s textem etického kodexu. Pokud máte podněty, rád bych se nad tím zamyslel.
Korčák odchází
Referuje Šrámek
Magisterský program je rozdělen na produkci a management- spis je nesmírně pečlivě připraven a logicky vystavěn.
Mám jedinou drobnost- otázku: kdo všechno se může hlásit? Je to pro mne málo specifikováno.
Program je přísný a náročný. Nevím, zda to není až moc, velmi podrobně popsána jsou tři kola přijímacích zkoušek. Nevím, zda program není trochu přetížený…. Máte zpětnou vazbu, jak to lidi zvládají a stíhají? Zejména ti , kteří nejsou bc z DAMU ( např z divadelní vědy atd). Jinak se mi zdá výborně vypracovaný, dobře definováno, co je producentství a co je management .
Nekolný- Máme ohromně pozitivní zkušenost, když tam přijde někdo odjinud – z práv, ekonomie atd….je to oživení i pro ostatní studenty.
Salzmannová- Už se mi to líbilo na spisu KTK- dobře a přesně popsané přijímací řízení, to vnímám pozitivně.
Lázňovský – Byl zachován standardní rámec, který je upraven díky specifikacím, jež jsou nové.
Nástup nových uchazečů odjinud – mají příležitost si doplnit dramaturgii, autorské právo , ale bakalář je definován jako produkční divadelních projektů, magistr producentství a řízení divadelních organizací. Praxe produkce není vždy úplně nutná, nemusí znát do detailů všechno.
Somoš- Když je to bc , který je z KS , dostane za to u příjímaček body?
Lázňovský- Bodujeme předchozí vzdělání a předchozí praxi- když je to někdo, kdo studoval např VŠE nebo FF UK , body se mu uberou.
Salzm-Michale S , tobě to přijde diskriminační?
Somoš- Ptám se. Jsou tam pak ale i jiné způsoby ,jak získat body na postup do druhého kola?
Lázňovský - Jsou tam takové možnosti, projekt, cv, atd…. je to ale přeci jen navazující magisterský obor.
Diskuse o časové náročnosti: zda je zhuštěnost nutná, či ne. Musí si o tom rozhodnout uchazeč sám.
Štefková - Náročnosti rozumím.
Vostárek- Když jde někdo na magistra ,už si něco s sebou nese, nějakou zkušenost….
Klinger- Je otázkou, jestli pedagogický proces od jisté míry vytíženosti nepřestává fungovat? Na to upozorňovala např Iniciativa NTV.
Šrámek- Střídá se způsob komunikace, mění se partita, některé přednášky zaměstnají jinak než jen vědomostně.
Usnesení- AS nemá k Akreditačnímu spisu magisterského programu produkce připomínky , dává ke zvážení velkou časovou náročnost.
Pro 9
Proti 0
Zdržel se 1
AS se vrací k projednání jmenování člena Etické komise (bod č 4)
Lázňovský - snažil jsem se o nalezení kandidátky, komise má v tuto chvílí jedinou ženu. Jaká je pozice doc Korčáka k Iniciativě NTV? Katedra, která byla Iniciativou NTV nejvíc napadena, je jeho domovskou katedrou. Nebude doc Korčák ve střetu zájmů?
Děkan- Nemyslím.
Štefková- Také si nepamatuju, jestli se doc Korčák vyjádřil, jak se k Iniciativě staví ?
Salzmannová- Je povinností, se k tomu vyjadřovat ?
Lázňovský - Když je nominován do etické komise, měli bychom jeho názor znát.
Šrámek- Byl jsem s doc Korčákem ve stipendijní komisi. Doc Korčák se vždy snažil naslouchat, snažil se nalézt rovnováhu a byl vždy věcný, ve prospěch výsledku a konsenzu.
Somoš- Cituje z jednacího řádu Etické komise. AS se musí kladně vyjádřit k nominaci.
Černá- nebylo by vhodné zvážit do budoucna premisu, že to musí být interní zaměstnanec školy? Ten člověk by měl být nezávislý a zároveň musí být v interním úvazku V tom vidím rozpor. Paní Šiktancová, kterou jako první navrhl děkan, nemohla z tohoto důvodu kandidovat. Děkan by jí jistě nenavrhl, kdyby si nebyl jist, že prostředí školy rozumí.
Usnesení -AS souhlasí s nominací doc Jakuba Korčáka do etické komise . AS apeluje na rektorku a Velký senát AMU , aby zvážili nutnost interního úvazku na VŠ v případě člena Etické komise.
Pro 8
Proti 0
Zdržel se 2
Somoš – Jde o změnu způsobu předkládání materiálů. Nebude to v den podání přihlášky, ale uchazeči budou následně vyzváni. Jde o technickou úpravu.
Bez připomínek.
Usnesení – AS schvaluje podmínky přijímacího řízení na magisterský studijní program KALD.
Pro 9
Proti 0
Zdržel se 1
Děkan – 29.11. v 16 se bude konat veřejné setkání s kandidátkami na pozici ombudsmana ( prezenčně i on – line).Vyzývám k účasti na rozhovoru, který s uchazečkami povedeme.
Morávek- chceme reagovat na vystoupení doc Štěpánka na veřejném zasedání AS.
Morávek - čte prohlášení ( viz příloha zápisu )
Lucie Heřmánková – Potvrzuji fakta, tak jak jsou sepsána, nebyla jsem žádnými vnějšími okol- nostmi tlačena k tomu, abych se zavděčila či si jakkoli vylepšila kariérní vzestup. V té době už jsem působila na Střední umělecké průmyslové škole.
Morávek- Bylo prezentováno, že na studenty byl vytvářen tlak, když opouštějí školu , aby se zavděčili pedagogům, aby se mohli uplatnit v praxi. S tím zásadně nesouhlasíme.
Diskuse
Černá – Chcete to zveřejnit ?
Morávek- Na web stránkách DAMU ano. Myslím si , že by to mělo být artikulováno. Nechci se zviditelňovat, měla by ale zaznít pravda.
Černá- Kolik osob to signovalo?
Morávek – 2
Chtěl jsem se sejít s panem docentem Štěpánkem, nebylo to z časových důvodů možné.
Štefková - Mezitím uběhl docela dlouhý čas, byl ještě nějaký další impulz , který vás k tomu vedl? Pamatuji si to, nikdo studenty nevyzval . Studenti projevili loajalitu ke své katedře svobodně.
Morávek- Ano, dokonce i ti studenti, kteří se jinak mohdy názorově ke katedře vymezovali.
Štefková-Na AS byla vypjatá situace, pan docent vzal tu situaci za hotovou věc, chápu, že se vás to dotklo. Nepamatuji se, že tam padlo něco o kariérismu, chápu že se vás to doklo.
Proč ale po tak dlouhé době?
Morávek - Usiloval jsem dlouho o schůzku s doc Štěpánkem.
Štefková- Když se zveřejnila evaluační zpráva ,zdálo se, že je to hon na prof Duška, v tom smyslu, že setrvává v pozici vedoucího KS příliš dlouho. To byla nejzásadnější informace té zprávy. Nedivila jsem se reakci studentů, kteří od prof Duška jistě mnoho získali.
Morávek - Nebylo to pro nás konzistentní, bylo to v rozporu s naší zkušeností.
Salzmannová- Byla jsem v té evaluační komisi. Ve zprávě byl opravdu hlavní argument, že je tam prof Dušek ve vedoucí pozici moc dlouho, že katedra ztrácí progresivitu. Byla kritizována výuka některých předmětů ( např light design).
Morávek- To jsme kritizovali taky.
Štefková- Nejvíc se vás tedy dotklo, že jako by vám bylo nakázáno projevit loajalitu.
Morávek- Ano, nebyli jsme nijak zmanipulovaní. Nechci se ale vracet do r 2018 ( evaluační zpráva)- já se obracím teď k AS. Bylo to naše svobodné rozhodnutí, nikdo mne k tomu nenavedl. Takové tvrzení mi vadí.
Štefková- Podobné téma máme i teď – dlouhodobé vedení KČD jedním pedagogem.
Lázňovský – Obávám se, že jednání je nekorektní. Není přítomen doc Štěpánek. Nevím, zda se můžeme vyjádřit a přijmout usnesení, podnět nebyl podán včas. Jsme ten orgán, který může vyhovět požadavku zveřejnit to na web stránkách? V sekci Iniciativy NTV to může být.
Morávek- Já jsem se zmiňoval panu docentovi, že půjdu na AS, pozval jsem ho, aby přišel také. Řekl, že o to nemá zájem.
Štefková– doc Štěpánek je momentálně v karanténě.
Salzmannová- Rozumím , že je to procedurální otázka, že se měli ohlásit v řádném termínu, ale na druhé straně NTV bylo vyčítáno, proč obešla AS a šla s vystoupením rovnou před školu. Musíme je asi vyslechnout , jinak nám budou chodit před budovu školy všichni. Uznávám, že tady nemáme mluvit bez přítomnosti doc Štěpánka. Pojďme se k tomu vrátit na příštím zasedání.
Může to být v zápisu?
Lázňovský- Ano, může to být jako příloha zápisu.
Děkan- Myslím, že tam ten příspěvek můžeme umístit..
Klinger – Bylo by dobré se k tomu příště vrátit. Pozvat doc Štěpánka. Měli bychom být pluralitní. Mohou být i studenti, kteří s Iniciativou NTV nesouhlasí. Mohou být i studenti,
kteří budou podporovat vedení a své pedagogy.
Štefková- Chci se zastat doc Štěpánka. Rozumím, že jste se ohradili proti něčemu,co se vás dotýká, ale proč to trvalo tak dlouho?
Klinger – Na tom AS byli všichni v emocích.
Salzmannová – Příští bod jednání dalšího zasedání AS ? Pozveme znovu tyto dva absolventy a doc Štěpánka?
Štefková – Potřebujete druh satisfakce?
Morávek- Nestojím o omluvu.
Štefková- Pokud mohu být mediátorem tohoto sporu, není možné to řešit na půdě katedry ? Stačí zveřejnění. Je to mezilidský spor. Po vystoupení Iniciativy NTV jsme otevřeli na katedře anketu, kdy mohli studenti psát svoje podněty. Do půlky léta přicházely jen negativní příspěvky. A po prázdninách jsem zjistila, že negace není tak celoplošná, jak se zpočátku zdálo. Možná hrálo roli, že málokdo z mladých lidí chce být v roli stávkokaze.
Příloha k zápisu: Pavel Morávek - Nemohu mlčet
Zapsala: Eva Salzmannová