Odborný asistent s vědeckou hodností
E-mail: michaela.raisova@damu.cz
Web: http://www.crewcollective.cz
Telefon: 234 244 231
Pracoviště:PERFORMERKA, PEDAGOŽKA, PŘEKLADATELKA, DRAMATURGYNĚ, AUTORKA, ČLENKA USKUPENÍ ČÁSTEČNÉ ZNEJISTĚNÍ A CREWCOLLECTIVE
Eliášová, Bohumíra, a Raisová, Michaela. „Okamžitá kompozice jako jazykový problém“. Taneční aktuality – speciální vydání Tanec a slovo. 09/2023, s. 118–135.
Eliášová, Bohumíra, a Raisová, Michaela. „Okamžitá kompozice jako svébytná umělecká disciplína“ [online]. ArteActa. 2023, roč. 6, č. 9 [cit. 7. 10. 2023]. Dostupné z: https://arteacta.cz/okamzita-kompozice-jako-svebytna-umelecka-disciplina.
Eliášová, Bohumíra, a Raisová, Michaela. „From Solitaires to Solitaires: Real-time choreography in the Czech context“. ArteActa, 2024, roč. 6, č. 10, [cit. 7. 3. 2024]. Dostupné z https://arteacta.cz/from-solitaires-to-solitaires-real-time-choreography-in-the-czech-context/.
Machková, Markéta, a Rais, Mish. „On the hidden potential of Public solitude, Part I: Ivan Vyskočil’s Theatre as encounter“ [online]. Stanislavski Studies. 4. 12. 2023 [cit. 5. 12. 2023]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/20567790.2023.2286600.
Michaela Raisová. Hranice experimentu. ArteActa, 2018, roč. 1 , č. 02,
Michaela Raisová. Vím, jak daleko mohu zajít. Rozhovor s Nadine Georgeovou. ArteActa, 2018, roč. 1 , č. 02,
Michaela Raisová. Minulost jako otevřená hra. Rozhovor s Lynne Parker. ArteActa, 2021, roč. 4 , č. 06,
Michaela Raisová. Britský a český přístup v pedagogice hlasu a přednesu. Kateřina Středová, ed. Teritoria umění, NAMU, 2018.
Eliášová Mirka – Mish Rais – Le Quesne Lizzy. Improvizace jako performativní akt neotřelosti: Rozhovor s Wendy Houstoun [online]. Ústav pro výzkum a studium autorského herectví. 18. 2. 2023. [cit. ]. Dostupné z: https://www.autorskeherectvi.cz/post/improvizace-jako-performativni-akt-neotrelosti-rozhovor-s-wendy-houstoun-2022
Raisová, Michaela. „‚Vířivé kroužení, vynořování, zanořování‘: O výchově k řeči na KATaP“ [online]. Ústav pro výzkum a studium autorského herectví. 19. 1. 2022 [cit. 29. 5. 2023]. Dostupné z: https://www.autorskeherectvi.cz/post/virive-krouzeni-vynorovani-zanorovani-o-vychove-k-reci-na-katap-2021
Raisová, Michaela. Mezi řečí: různé pohledy na pedagogiku přednesu (a hlasu) v českém a britském kontextu na základě vlastní zkušenosti. Disertační práce. Praha: DAMU, 2020.
Rais, Mish, Eliášová, Mirka, a Le Quesne, Lizzy. „Improvisation as practicing trust: Interview with Julyen Hamilton“. Theatralia. 2023, roč. 26, č. 2, s. 197–203. Dostupné z: https://doi.org/10.5817/TY2023-2-12
Autorské umělecké projekty
Autorské uskupení Částečné znejistění (2014 - nyní, spolu s Janou Novorytovou)
Částečné znejistění, autorka konceptu, performer (hráno jako bytové představení, site-specific, festivaly open air Hradec Králové a LFŠ Uherské Hradiště, D21 Pardubice, Studio Alta, Truhlárna, Skautský institut, Malá Aréna v Ostravě, Malá Inventura 2017, SUD České Budějovice, Divadlo Disk aj.) spolu s Romanem Zabelovem, Štěpánem Hejzlarem
%& 3-5-8- @#...a na Aljašce se právě rozednívá autorka konceptu, performer (2019-2020, spolu s Pasim Mäkelou, René Vitvarem, vytvořeno pro Běhal-Fejér Institut, Vila Pevnostní 358
Spolupráce s CreWcollective (2017 - nyní)
performer: Opening Automatických mlýnů v Pardubicích (2023), Julyen Hamilton, PIO and dancers (divadlo Ponec, 2023) Po pás (no. 6, 13, 14), Moving orchestra (Festival Tanec Praha 2016-18)
dramaturg: Zdává se mi o zářné budoucnosti (2018)
lektor: LAB4TOOLS, série workshopů okamžité kompozice a Moving Orchestra
Spolupráce s Eli a kol (2016 - nyní), choreografka Mirka Eliášová
performer: Meziprostory (2022 - 2024), …pokračování příště?!? (2019), Boxinbox (Malá Inventura 2018), Tabula Rasa (s Orchestrem Berg v Národní galerii, 2018), Svět z papíru (2021), Refresh (2018)
dramaturg: …pokračování příště?!? (2019)
Jiné umělecké projekty v různých rolích
2022 Insectum: workshop, Festival Tanec Praha, Temporary Collective, role-tanečnice-lektorka
2020 Hibiki, hibiki, vzhmoť, současná opera od Marka Keprta na NODO festival v Ostravě, režie Petr Odo Macháček role-tanečnice
2018-2019 Korekce, režie Jiří Havelka, zahraniční turné Francie, Švýcarsko, Turecko, alternace tanečních rolí Ondrové a Knytlové
2017 Audiokniha Ve snu dokážeš vše, i to nemožné, režie Zuzana Pitterová, autorský text Černá holínka
2017 Marine Archeology, choreografie Martha Moore, SE.S.TA
2016 Ostružina, Tanec do škol
2016 Hus(qem) ad fini, libretto a hudba Miloš Orsoň Štědroň, režie Adéla Laštovková Svobodová, role-zpěvačka
2016 Stopy a otisky, pohybově-výtvarné dílny pro veřejnost, SE.S.TA, Národní galerie
2015 Nechť galerie tančí, pohybově výtvarné dílny s performancí pro veřejnost, SE.S.TA a Národní galerie
2013 Uznání za nejlepší adaptaci The Day of Samurai, a původní scénář krátkého filmu Krajíc Kraba (Slice of Lice), katedra scénáristiky na London School of Film, Media and Performance (pod vedením Phillipa Hughese)
2011 – 2014 Nora aneb co se stalo, když opustila manžela (Elfriede Jelinek, režie Michal Dočekal, Nová scéna Národního divadla, zahraniční turné na festivalech v Bogotě, Moskvě, Petrohradě, Sarajevu, Bratislavě a Waršavě, role-zpěvačka
2011 Action I., NoD, performance v režii Farmy v jeskyni
2000-2004 Studium tchaj-ti čchüan a techniky čchi-kung (Taiji Akademie, Praha), 1 rok lektorská činnost
Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze
Karlova 26
116 65 Praha 1
IČ: 61384984, DIČ: CZ61384984
ID datové schránky: ikwj9fx
Kontakt pro média
MgA. Tereza Došlová
tel.: 736 149 000
e-mail: tereza.doslova@damu.cz