MGA. MGR. MICHAELA RAISOVÁ, PH.D.

Odborný asistent s vědeckou hodností

E-mail: michaela.raisova@damu.cz

Web: http://www.crewcollective.cz

Telefon: 234 244 231

Pracoviště:
  • Katedra autorské tvorby a pedagogiky
  • Katedra výchovné dramatiky
Konzultační hodiny: možné po předchozí domluvě Vyučované předměty zde

PERFORMERKA, PEDAGOŽKA, PŘEKLADATELKA, DRAMATURGYNĚ, AUTORKA, ČLENKA USKUPENÍ ČÁSTEČNÉ ZNEJISTĚNÍ A CREWCOLLECTIVE

ÚSPĚCHY & ŽIVOTOPIS

2021
Přebírá vedení anglického programu Authorial Acting na KATaP
2020
Dokončila doktorské studium na KATaP v oboru Autorské herectví, jeho teorie a psychosomatika prací Mezi řečí: různé pohledy na pedagogiku přednesu (a hlasu) v českém a britském kontextu na základě vlastní zkušenosti
2018
Garantka předmětů pohybové výchovy na KATaP
2018
Začíná spolupracovat s choreografkou Mirkou Eliášovou, Refresh (2018), Boxinbox (2018), ...pokračování příště?!? (2019) jako performerka a dramaturgyně
2017
Stává se členkou CreWcollective, spolupracuje na projektech Moving Orchestra (performer), Zdává se mi o zářné budoucnosti (2018, dramaturg) a jako lektorka divadelních workshopů
2016
Začíná spolupracovat s různými festivaly amatérského divadla a tance (Shakespear Off v Ostravě, Nanečisto, Přemostění, Tanec, tanec, tanec) jako lektorka a porotkyně
2015
Zástupkyně vedoucí anglického programu Authorial Acting při KATaP
2015
Pedagožka předmětů výchovy k pohybu, interpretační seminář, výchova k řeči a asistent DJ /autorské čtení
2015
Dokončila magisterské studium na katedře autorské tvorby a pedagogiky a nastoupila do doktorského studia tamtéž, s výzkumem "Mezi řečí: Různé pohledy na pedagogiku přednesu (a hlasu) v českém a britském kontextu na základě vlastní zkušenosti"
2011
Dokončila magisterské studium oborů Anglistika a Amerikanistika a Sinologie na FF UK, jejími učiteli byli Ondřej Pilný, Martin Hilský, Klára Kolinská, Clare Wallace, Erik Roraback, David Robbins. Specializuje se na anglofonní a irské moderní drama
2006
Překladatelka na volné noze (film, divadlo, tanec a výtvarné umění)
2004
Finišuje gymnázium Jiřího Gutha Jarkovského a hru na klavír na ZUŠ Biskupská

PUBLIKAČNÍ A TVŮRČÍ ČINNOST

Eliášová, Bohumíra, a Raisová, Michaela. „Okamžitá kompozice jako jazykový problém“. Taneční aktuality – speciální vydání Tanec a slovo. 09/2023, s. 118–135.

Eliášová, Bohumíra, a Raisová, Michaela. „Okamžitá kompozice jako svébytná umělecká disciplína“ [online]. ArteActa. 2023, roč. 6, č. 9 [cit. 7. 10. 2023]. Dostupné z: https://arteacta.cz/okamzita-kompozice-jako-svebytna-umelecka-disciplina.

Eliášová, Bohumíra, a Raisová, Michaela. „From Solitaires to Solitaires: Real-time choreography in the Czech context“. ArteActa, 2024, roč. 6, č. 10, [cit. 7. 3. 2024]. Dostupné z https://arteacta.cz/from-solitaires-to-solitaires-real-time-choreography-in-the-czech-context/.

Machková, Markéta, a Rais, Mish. „On the hidden potential of Public solitude, Part I: Ivan Vyskočil’s Theatre as encounter“ [online]. Stanislavski Studies. 4. 12. 2023 [cit. 5. 12. 2023]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/20567790.2023.2286600.

Michaela Raisová. Hranice experimentu. ArteActa, 2018, roč. 1 , č. 02, [cit. 26. 2. 2024].

Michaela Raisová. Vím, jak daleko mohu zajít. Rozhovor s Nadine Georgeovou. ArteActa, 2018, roč. 1 , č. 02, [cit. 26. 2. 2024].

Michaela Raisová. Minulost jako otevřená hra. Rozhovor s Lynne Parker. ArteActa, 2021, roč. 4 , č. 06, [cit. 26. 2. 2024].

Michaela Raisová. Britský a český přístup v pedagogice hlasu a přednesu. Kateřina Středová, ed. Teritoria umění, NAMU, 2018.

Eliášová Mirka – Mish Rais – Le Quesne Lizzy. Improvizace jako performativní akt neotřelosti: Rozhovor s Wendy Houstoun [online]. Ústav pro výzkum a studium autorského herectví. 18. 2. 2023. [cit. ]. Dostupné z: https://www.autorskeherectvi.cz/post/improvizace-jako-performativni-akt-neotrelosti-rozhovor-s-wendy-houstoun-2022

Raisová, Michaela. „‚Vířivé kroužení, vynořování, zanořování‘: O výchově k řeči na KATaP“ [online]. Ústav pro výzkum a studium autorského herectví. 19. 1. 2022 [cit. 29. 5. 2023]. Dostupné z: https://www.autorskeherectvi.cz/post/virive-krouzeni-vynorovani-zanorovani-o-vychove-k-reci-na-katap-2021

Raisová, Michaela. Mezi řečí: různé pohledy na pedagogiku přednesu (a hlasu) v českém a britském kontextu na základě vlastní zkušenosti. Disertační práce. Praha: DAMU, 2020.

Rais, Mish, Eliášová, Mirka, a Le Quesne, Lizzy. „Improvisation as practicing trust: Interview with Julyen Hamilton“. Theatralia. 2023, roč. 26, č. 2, s. 197–203. Dostupné z: https://doi.org/10.5817/TY2023-2-12

Autorské umělecké projekty

Autorské uskupení Částečné znejistění (2014 - nyní, spolu s Janou Novorytovou)

Částečné znejistění, autorka konceptu, performer (hráno jako bytové představení, site-specific, festivaly open air Hradec Králové a LFŠ Uherské Hradiště, D21 Pardubice, Studio Alta, Truhlárna, Skautský institut, Malá Aréna v Ostravě, Malá Inventura 2017, SUD České Budějovice, Divadlo Disk aj.) spolu s Romanem Zabelovem, Štěpánem Hejzlarem

%& 3-5-8- @#...a na Aljašce se právě rozednívá autorka konceptu, performer (2019-2020, spolu s Pasim Mäkelou, René Vitvarem, vytvořeno pro Běhal-Fejér Institut, Vila Pevnostní 358

Spolupráce s CreWcollective (2017 - nyní)

performer: Opening Automatických mlýnů v Pardubicích (2023), Julyen Hamilton, PIO and dancers (divadlo Ponec, 2023) Po pás (no. 6, 13, 14), Moving orchestra (Festival Tanec Praha 2016-18)

dramaturg: Zdává se mi o zářné budoucnosti (2018)

lektor: LAB4TOOLS, série workshopů okamžité kompozice a Moving Orchestra

Spolupráce s Eli a kol (2016 - nyní), choreografka Mirka Eliášová

performer: Meziprostory (2022 - 2024), …pokračování příště?!? (2019), Boxinbox (Malá Inventura 2018), Tabula Rasa (s Orchestrem Berg v Národní galerii, 2018), Svět z papíru (2021), Refresh (2018)

dramaturg: …pokračování příště?!? (2019)

Jiné umělecké projekty v různých rolích

2022 Insectum: workshop, Festival Tanec Praha, Temporary Collective, role-tanečnice-lektorka

2020 Hibiki, hibiki, vzhmoť, současná opera od Marka Keprta na NODO festival v Ostravě, režie Petr Odo Macháček role-tanečnice

2018-2019 Korekce, režie Jiří Havelka, zahraniční turné Francie, Švýcarsko, Turecko, alternace tanečních rolí Ondrové a Knytlové

2017 Audiokniha Ve snu dokážeš vše, i to nemožné, režie Zuzana Pitterová, autorský text Černá holínka

2017 Marine Archeology, choreografie Martha Moore, SE.S.TA

2016 Ostružina, Tanec do škol

2016 Hus(qem) ad fini, libretto a hudba Miloš Orsoň Štědroň, režie Adéla Laštovková Svobodová, role-zpěvačka

2016 Stopy a otisky, pohybově-výtvarné dílny pro veřejnost, SE.S.TA, Národní galerie

2015 Nechť galerie tančí, pohybově výtvarné dílny s performancí pro veřejnost, SE.S.TA a Národní galerie

2013 Uznání za nejlepší adaptaci The Day of Samurai, a původní scénář krátkého filmu Krajíc Kraba (Slice of Lice), katedra scénáristiky na London School of Film, Media and Performance (pod vedením Phillipa Hughese)

2011 – 2014 Nora aneb co se stalo, když opustila manžela (Elfriede Jelinek, režie Michal Dočekal, Nová scéna Národního divadla, zahraniční turné na festivalech v Bogotě, Moskvě, Petrohradě, Sarajevu, Bratislavě a Waršavě, role-zpěvačka

2011 Action I., NoD, performance v režii Farmy v jeskyni

2000-2004 Studium tchaj-ti čchüan a techniky čchi-kung (Taiji Akademie, Praha), 1 rok lektorská činnost