MGR. JAN JIŘÍK, PH.D.

Odborný asistent s vědeckou hodností - vedoucí katedry

E-mail: jan.jirik@damu.cz

Telefon: 234 244 290

Pracoviště:
  • Katedra teorie a kritiky
Vyučované předměty zde

„EVERYTHING WILL BE OKAY IN THE END. IF IT'S NOT OKAY, IT'S NOT THE END.“ JOHN LENNON

ÚSPĚCHY & ŽIVOTOPIS

2021
od roku 2021 dosud působí jako interní pedagog Katedry teorie a kritiky DAMU, zároveň je i vedoucím katedry; je předsedou Ediční komise DAMU a člen Ediční rady AMU
Přednáší (konference, pohostinské přednášky, odborné panely a výuka) o soudobém českém či polském činoherním divadle, české divadelní avantgardě, české divadelně-kritické praxi a o českém či polském queer divadle v České republice, na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Německu a Bulharsku.
je členem odborného panelu OP6 RVVI – sekce Arts (arts, history of arts, performing arts, music), členem Redakční rady Dance Context Journal, člen Výboru českého střediska AICT, členem Redakčního kruhu časopisu Svět a divadlo, členem dramaturgické rady berlínského festivalu Ein Stück: Tschechien, dramaturg mezinárodního setkání divadel střední Evropy Palm Off Fest, Divadlo pod Palmovkou a externí hodnotitel grantové soutěže pro divadlo hl. m. Prahy, v měsích duben-září 2024 byl členem Společnosti pro Divadelní noviny
2018
od roku 2011 do roku 2018 působil jako externí odborný redaktor v Edičním oddělení, Institut umění – Divadelní ústav
v letech 2018–2023 byl členem dramaturgické rady IDU PerformCzech, sekce činoherní divadlo; v letech 2017-2023 byl členem mezinárodního výzkumného týmu The „Reclaimed Avant-Garde“ / Platform for Researchers of Central-Eastern European Theatre, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, Varšava, Polsko
2017
v letech 2017-2021 byl výkonným redaktorem odborného časopisu ArteActa, spoluzakladatel časopisu www.arteacta.cz; Centrum pro doktorská studia AMU, odborný pracovník (organizace kurzů a odborné konference doktorandů uměleckých oborů Teritoria umění, pedagogická činnost)
2013
Ph.D., ukončení doktorského studia na Katedře divadelní vědy FF UK v Praze
v letech 2010-2012 byl asistentem na Katedře divadelní vědy FF UK v Praze, od roku 2007 externě spolupracoval s Katedrou teorie a kritiky DAMU
v roce 2007 absolvoval stipendijní stáž na Uniwersytet Warszawski, tutor prof. Zbigniew Osiński ( v rámci programu CEEPUS), v letech 2003-2004 absolvoval studijni stáž na Instytut Kultury Polskiej, Uniwersytet Warszawski, tutor prof. Leszek Kolankiewicz (meziuniverzitní stipendium FF UK a Varšavské univerzity)
2006
získal druhé místo v Ceně Václava Koenigsmarka za diplomovou práci Živé divadlo Leona Schillera

PUBLIKAČNÍ A TVŮRČÍ ČINNOST

PUBLIKAČNÍ ČINNOST (VÝBĚR)

(Seznam nezohledňuje texty a překlady publikované ve Světě a divadle, A2, Divadelních novinách, Loutkáři či Czech Theatre a Theater der Zeit.)

MONOGRAFIE A KOLEKTIVNÍ MONOGRAFIE

Emil František Burian. Teatr Dynamiczny: Wybór Pism o Teatrze, Muzyce i Polityce. Wybór, opracowanie i redakcja naukowa Jan Jiřík, tłumaczenie Krystyna Mogilnicka, koncepcja graficzna Anna Hejmová. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2023. (Kniha získala ocenění Nejkrásnější polská kniha 2023 od Svazu polských nakladatelů a vydavatelů v kategorii Vědecká a populárně-vědecká literatura.)

Jan Jiřík. Divadlo a utopie: Polské divadelní studio Reduta jako příklad modernistické utopie. Praha: NAMU, 2017.

Zuzana Augustová – Jan Jiřík – Daniela Jobertová (eds.). Horizonty evropského dramatu: Současný divadelní text mezi dramatickými a postdramatickými tendencemi. Praha: NAMU, 2017. (studie Z Polska do Polska: Tendence a podoby polského psaní pro divadlo, s. 123–154.)

Pavlína Šípová – Marcela Spívalová – Jan Jiřík (eds.). Ad honorem Eva Stehlíková. Praha: Filosofický ústav Akademie věd České republiky, 2011. (studie Antigona, holka z Varšavy, s. 117–122.)

Jan Jiřík – Tomáš Syrovátka – Jitka Šotkovská – Libor Vodička – Věra Mohylová. Před oponou, za oponou: Osobnosti Východočeského divadla Pardubice 1909–2009. Pardubice: Východočeské divadlo v Pardubicích, 2009. (reedice v 2014)

STUDIE V ODBORNÝCH ČASOPISECH, KONFERENČNÍCH SBORNÍCÍCH, KOLEKTIVNÍCH MONOGRAFIÍCH, DOSLOVY (VÝBĚR)

Tereza Marečková – Libor Vodička – Petr J. Novotný (eds.). Činoherní Ústí: Ve znamení kovadliny 1958–2022. Brno – Ústí n. L.: Nakladatelství Větrné mlýny – Činoherní studio města Ústí n. L., 2023. (studie Ústí nového dramatu, s. 198–231.)

Centra nowej kultury: Reduta oraz czeskie teatry międzywojenia i ich dążenie do nowego teatru. Přeložila Gabriela Maria Gańczarczyk. In: Dariusz Kosiński – Wanda Świątkowska (eds.). Reducie na stulecie: Studia i rozpoznania. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2019, s. 191–200.

Martin Bernátek – Anna Hejmová – Jan Jiřík. Praca nad nowym światem: Teatr Emila Františka Buriana. Přeložila Krystyna Mogilnicka. In: Ewa Guderian-Czaplińska – Małgorzata Leyko (eds.). Awangarda teatralna w Europie środkowo-wschodniej: Wybór tekstów źródłowych. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2018, s. 98–104.

Tadeusz Kantor dnes. In: Jan Klossowicz. Divadlo Tadeusze Kantora. Přeložila Irena Lexová. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2017, s. 235–246.

Petra Ježková – Jan Jiřík. Česko-polská vzájemnost teatrální: Do první světové války. Divadelní revue. 2016, roč. 27, č. 2, s. 7–34.

Archives. In: Joanna Krakowska – Daria Odija (eds.). Platform: East European Performing Arts Companion. Lublin – Warsaw: Adam Mickiewicz Institute – Centre for Culture in Lublin – Institute of Arts of Polish Academy of Sciences – City of Lublin, 2016, s. 348–359.

Scénické čtení v Polsku. In: Daniela Jobertová (ed.). V hlavní roli text: Podoby a proměny scénického čtení. Praha: NAMU, 2014, s. 173–182.

Czech Theatre Culture in the First Decade of the Third Millenium. In: Iulia Popovici (ed.). Noi practici în artele spectacolului din Europa de Est / New Performing Arts Practices in Eastern Europe. Sibiu: Cartier, 2014.

The Protective and Resistive Function of Theatre Reviews pre-1989. In: Mária Mayer-Szilágyi (ed.). Theatre After the Change 1: And What Was Theare Before the After?. Budapest: Creativ Média, 2011, s. 103–106.

Vánoční a Velikonoční hra Leona Schillera. Divadelní revue. 2009, roč. 20, č. 1, s. 43–57.

ODBORNÁ REDAKČNÍ ČINNOST (VÝBĚR)

Zuzana Augustová. Experiment jako kritika nacismu: Poválečné rakouské experimentální drama. Praha: Academia – Nakladatelství Akademie múzických umění, 2020.

Jan Klossowicz. Divadlo Tadeusze Kantora. Přeložila Irena Lexová. Praha: Institut umění –

Divadelní ústav, 2017.

Jan Císař. Člověk v situaci. 2. rozšířené vydání (v AMU první). Praha: NAMU, 2016.

VÝSTAVY, ORGANIZACE MEZINÁRODNÍCH KONFERENCÍ A SYMPOZIÍ A DALŠÍ

(Výběr nezohledňuje konference a sympozia, na kterých se podílel v rámci časopisu

ArteActa, CDS AMU či jako člen Výboru českého střediska AICT nebo tajemník ČOSDAT/OISTAT.)

Společně s Jitkou Šotkovskou editor a redaktor tematického bloku časopisu Svět a divadlo Výzvy kritiky – anketa a eseje divadelních kritiků a teoretiků z Německa, Polska, Slovenska a Maďarska (vyšlo SaD 2023/1).

Kolokvium DAMU, společně s Martou Ljubkovou a Josefinou Formanovou, prosinec 2021.

Česká a polská meziválečná divadelní avantgarda, on-line výstava, Mezinárodní divadelní festival Bez hranic / Bez granic, Český Těšín – Cieszyn, kurátor české části, únor 2021.

Divadlo a svoboda: Proměna paradigmatu evropské nezávislé divadelní kultury, mezinárodní konference, ve spolupráci s Institutem umění – Divadelním ústavem v rámci mezinárodního setkání divadel střední Evropy Palm Off Fest, spoluorganizátor, říjen 2019.

Heralds of A New Order, osobnosti meziválečné středoevropské avantgardy, výstava, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego v rámci Pražského Quadriennale 2019, s M. Bernátkem a A. Hejmovou spoluautor české části, červen 2019.

Divadlo jako kulturní instituce: DRAMplan pro nové tisíciletí, mezinárodní sympozium divadelních praktiků a teoretiků ze zemí visegrádské čtyřky, ve spolupráci s Institutem umění – Divadelním ústavem v rámci mezinárodního setkání divadel střední Evropy Palm Off Fest, spoluorganizátor, říjen 2018.

Kladivo na Jiřinu. Večer na téma, dokumentární rozhlasové pásmo k stému výročí narození herečky Jiřiny Štěpničkové, režie Natália Deáková, ČRo Vltava, spolupráce na scénáři a dramaturgie, 2012.

Byl účastníkem mezinárodních dílen pro mladé divadelní kritiky AICT ve Vratislavi (2003) a Wiesbadenu (2008).