Nedílnou součástí studia je i vytvoření a realizace samostatných tvůrčích projektů. Jednotlivé manuály naleznete na kartách níže.
Magisterský projekt má charakter VŠKP - nezapomeňte jej přihlásit v KOS.
(Bakalářský projekt je součástí bakalářské práce.)
Učební plán posledního ročníku studia dramatické výchovy obsahuje jako hlavní, profilový předmět závěrečný samostatný tvůrčí projekt. Tímto předmětem posluchač KVD završuje spolu s obhajobou diplomové práce své studium na DAMU. Obhajoba magisterského tvůrčího projektu je součástí státní magisterské zkoušky z dramatické výchovy (v rámci studijního předmětu Didaktika DV).
V samostatném tvůrčím projektu má student prokázat a osvědčit svoji způsobilost tvůrčí dramatickovýchovné práce se skupinou dětí nebo mladých lidí.
V případě, že posluchač v bakalářském stupni studia realizoval interní dramatickovýchovný projekt (B), musí si zvolit buď projekt A, nebo projekt C.
Ať už se posluchač rozhodne pro jakýkoliv typ projektu, musí to být projekt v maximální míře autorský.
Nejpozději na konci předposledního ročníku předloží každý posluchač písemnou přihlášku k samostatnému projektu (viz formulář).
Posluchač má možnost práci konzultovat s různými pedagogy KVD DAMU, event. jinými odborníky.
Příprava samostatného projektu obsahuje dvě fáze odpovídající zhruba dvěma semestrům posledního ročníku. Protože jde o hlavní předmět posledního ročníku studia DV, je každý semestr (ZS i LS) zakončen zkouškou. Zkouška za ZS má písemnou podobu (podrobný záznam dosavadního průběhu projektu - viz dále), obsahem zkoušky za LS je prezentace projektu (viz dále). Pozn.: Zkoušku v letním semestru (stejně jako zkoušky a zápočty z ostatních předmětů) je nutné absolvovat nejpozději do termínu konání obhajoby projektu, aby měl posluchač uzavřen poslední ročník, tedy do začátku června, resp. do začátku září.
Na soustavnou přípravu projektu je v tříletém navazujícím magisterském prezenčním studiu rezervován týdně samostatný den v průběhu celého posledního akademického roku. Navíc je v rozvrhu zařazen téměř každý týden (u kombinovaného studia v každém výukovém bloku) dvouhodinový seminář k přípravě samostatného projektu, v němž mají posluchači příležitost k průběžným konzultacím a k prezentování dílčích výsledků a problémů.
Na konci zimního semestru předloží student v písemné podobě záznam průběhu dosavadní práce na projektu, popis stavu přípravy projektu a plán na další práci na něm. (Pokud si posluchač zvolil pro svou práci textové východisko - ať už dramatický, nebo prozaický či veršovaný text, měl by záznam obsahovat také základní charakteristiku tohoto textového východiska, z níž by bylo zřejmé, čím je inspirativní pro připravovaný projekt, co nabízí divadelní nebo interní dramatickovýchovné práci, zda obsahuje nějaká rizika a jaká apod.)
Záznam by neměl být pouhým bodovým nebo dokonce jen nahodilým výčtem činností nebo jen popisem průběhu schůzek (jako např. při zápisech z průběžné praxe), ale měl by obsahovat zejména analýzu a interpretaci procesu, kterým student se skupinou dosud prošel (např. zachycení toho, jak byl celý projekt koncipován a připraven a jak se realita liší od původní vize, jaké metody a techniky se v práci osvědčily, jaké nikoliv a co z toho vyplývá pro další práci, jak na práci reaguje skupina a co z toho student pro sebe vyvozuje pro strategii práce na projektu apod.)
Nejpozději do 15. dubna posledního ročníku ohlásí student, kdy, kde a jakou formou bude svůj projekt prezentovat, aby bylo možné zajistit zkušební komisi. (Posluchači, kteří se hlásí k obhajobám diplomových prací a ke státním zkouškám v podzimním termínu, musí ohlásit termín prezentace nejpozději do 15. května.) Možnosti prezentace:
K obhajobě samostatného tvůrčího projektu posluchač předloží podrobnou dokumentaci.
Součástí dokumentace práce mohou být kromě popisu, analýzy a interpretace procesu (písemná část) také jakékoliv další materiály, které mohou práci na projektu zachytit, přiblížit a doložit, např. fotodokumentace, výsledky výtvarných činností, které souvisely s přípravou projektu, video- nebo audiozáznamy, ukázky dětských prací apod.
Dokumentace projektu nemůže být totožná s diplomovou prací nebo její částí (např. přílohou).
Obhajoba má podobu samostatného exposé (15-25 minut). V něm by měl posluchač ústně srozumitelně představit svůj projekt, vyložit jeho smysl, vysvětlit podstatné fáze jeho geneze, interpretovat výsledky, k nimž dospěl, a vše doložit připravenou dokumentací. Závěrečnou částí obhajoby je diskuse, v níž by měl být posluchač schopen odpovídat na dotazy a připomínky komise.
Protože je obhajoba samostatného tvůrčího projektu součástí magisterské zkoušky na KVD, musí se konat před obhajobou diplomové práce a před absolvováním teoretické části státní závěrečné zkoušky. Obhajobě mohou být přítomni kromě státní zkušební komise také další přizvaní odborníci a zájemci (studenti, pracovníci s dětmi a mládeží z praxe apod.).
Na projektu se hodnotí jak jeho umělecká a výchovně-vzdělávací úroveň, tak způsob, jak je posluchač schopen ho zpracovat, prezentovat a obhajovat.
Při hodnocení obhajoby samostatného tvůrčího projektu mohou být brány v úvahu výsledky obou zkoušek (v ZS a LS), které s přípravou projektu souvisely.
Případné problémy, které v průběhu práce na projektu vzniknou, lze řešit s konzultantem nebo s vedením katedry.