Nedílnou součástí studia je i vytvoření a realizace samostatných tvůrčích projektů. Jednotlivé manuály naleznete na kartách níže.
Magisterský projekt má charakter VŠKP - nezapomeňte jej přihlásit v KOS.
(Bakalářský projekt je součástí bakalářské práce.)
Učební plán posledního ročníku studia dramatické výchovy obsahuje jako hlavní, profilový předmět Praxi III - baklářský samostatný tvůrčí projekt . Tímto předmětem posluchač KVD završuje spolu s obhajobou bakalářské práce své studium na DAMU .
S bakalářským samostatným projektem přímo souvisí bakalářská diplomová práce , jejímž základem je realizovaný závěrečný projekt, jeho zdůvodnění a reflexe - viz stránka Závěrečné práce )
V bakalářském samostatném tvůrčím projektu má student prokázat a osvědčit svoji způsobilost tvůrčí dramatickovýchovné práce se skupinou dětí nebo mladých lidí (ve věku do cca 20 let).
Ať už se posluchač rozhodne pro jakýkoliv typ projektu, musí to být projekt v maximální míře autorský.
Nejpozději na konci předposledního ročníku předloží každý posluchač písemnou přihlášku k samostatnému projektu .
Posluchač v přihlášce uvede jméno pedagoga KVD DAMU (výjimečně jiného odborníka), kterého žádá, aby byl jeho konzultantem jeho projektu a vedoucím bakalářské práce.
Příprava samostatného projektu obsahuje dvě fáze odpovídající zhruba dvěma semestrům posledního ročníku bakalářského studia. Protože jde o hlavní předmět posledního ročníku studia DV, je každý semestr (ZS i LS) zakončen zkouškou. Zkouška za ZS má písemnou podobu (podrobný záznam dosavadního průběhu projektu - viz dále), obsahem zkoušky za LS je prezentace projektu (viz dále). Pozn.: Zkoušku v letním semestru (stejně jako zkoušky a zápočty z ostatních předmětů) je nutné absolvovat nejpozději do termínu konání obhajoby projektu, aby měl posluchač uzavřen poslední ročník, tedy do začátku června, resp. do začátku září.
V rozvrhu 3. ročníku bakalářského studia je zařazen téměř v každém výukovém bloku dvouhodinový seminář k přípravě samostatného projektu, v němž mají posluchači příležitost průběžně konzultovat a prezentovat dílčí výsledky a problémy.
Na konci zimního semestru 3. ročníku předloží student v písemné podobě záznam průběhu dosavadní práce na projektu, popis stavu přípravy projektu a plán na další práci na něm , který může být následně využít v bakalářské práci. Pokud si posluchač zvolí pro svou práci textové východisko - ať už dramatický, nebo prozaický či veršovaný text, měl by záznam obsahovat také základní charakteristiku tohoto textového východiska, z níž by bylo zřejmé, čím je inspirativní pro připravovaný projekt, co nabízí divadelní nebo interní dramatickovýchovné práci, zda obsahuje nějaká rizika a jaká apod.
Záznam by neměl být pouhým bodovým nebo dokonce jen nahodilým výčtem činností nebo jen popisem průběhu schůzek (jako např. při zápisech z průběžné praxe), ale měl by obsahovat zejména analýzu a interpretaci procesu, kterým student se skupinou dosud prošel (např. zachycení toho, jak byl celý projekt koncipován a připraven a jak se realita liší od původní vize, jaké metody a techniky se v práci osvědčily, jaké nikoliv a co z toho vyplývá pro další práci, jak na práci reaguje skupina a co z toho student pro sebe vyvozuje pro strategii práce na projektu apod.)
Nejpozději do 15. dubna posledního ročníku ohlásí student, kdy, kde a jakou formou bude svůj projekt prezentovat , aby bylo možné zajistit zkušební komisi. (Posluchači, kteří se hlásí k obhajobám bakalářských prací a ke státním zkouškám v podzimním termínu, musí ohlásit termín prezentace nejpozději do 15. května.) Možnosti prezentace:
Na projektu se hodnotí jeho umělecká a výchovně-vzdělávací úroveň.
Případné problémy, které v průběhu práce na projektu vzniknou, lze řešit s konzultantem nebo s vedením katedry.
Učební plán posledního ročníku studia dramatické výchovy obsahuje jako hlavní, profilový předmět závěrečný samostatný tvůrčí projekt. Tímto předmětem posluchač KVD završuje spolu s obhajobou diplomové práce své studium na DAMU. Obhajoba magisterského tvůrčího projektu je součástí státní magisterské zkoušky z dramatické výchovy (v rámci studijního předmětu Didaktika DV).
V samostatném tvůrčím projektu má student prokázat a osvědčit svoji způsobilost tvůrčí dramatickovýchovné práce se skupinou dětí nebo mladých lidí.
V případě, že posluchač v bakalářském stupni studia realizoval interní dramatickovýchovný projekt (B), musí si zvolit buď projekt A, nebo projekt C.
Ať už se posluchač rozhodne pro jakýkoliv typ projektu, musí to být projekt v maximální míře autorský.
Nejpozději na konci předposledního ročníku předloží každý posluchač písemnou přihlášku k samostatnému projektu (viz formulář ).
Posluchač má možnost práci konzultovat s různými pedagogy KVD DAMU, event. jinými odborníky.
Příprava samostatného projektu obsahuje dvě fáze odpovídající zhruba dvěma semestrům posledního ročníku. Protože jde o hlavní předmět posledního ročníku studia DV, je každý semestr (ZS i LS) zakončen zkouškou. Zkouška za ZS má písemnou podobu (podrobný záznam dosavadního průběhu projektu - viz dále), obsahem zkoušky za LS je prezentace projektu (viz dále). Pozn.: Zkoušku v letním semestru (stejně jako zkoušky a zápočty z ostatních předmětů) je nutné absolvovat nejpozději do termínu konání obhajoby projektu, aby měl posluchač uzavřen poslední ročník, tedy do začátku června, resp. do začátku září.
Na soustavnou přípravu projektu je v tříletém navazujícím magisterském prezenčním studiu rezervován týdně samostatný den v průběhu celého posledního akademického roku. Navíc je v rozvrhu zařazen téměř každý týden (u kombinovaného studia v každém výukovém bloku) dvouhodinový seminář k přípravě samostatného projektu, v němž mají posluchači příležitost k průběžným konzultacím a k prezentování dílčích výsledků a problémů.
Na konci zimního semestru předloží student v písemné podobě záznam průběhu dosavadní práce na projektu, popis stavu přípravy projektu a plán na další práci na něm. (Pokud si posluchač zvolil pro svou práci textové východisko - ať už dramatický, nebo prozaický či veršovaný text, měl by záznam obsahovat také základní charakteristiku tohoto textového východiska, z níž by bylo zřejmé, čím je inspirativní pro připravovaný projekt, co nabízí divadelní nebo interní dramatickovýchovné práci, zda obsahuje nějaká rizika a jaká apod.)
Záznam by neměl být pouhým bodovým nebo dokonce jen nahodilým výčtem činností nebo jen popisem průběhu schůzek (jako např. při zápisech z průběžné praxe), ale měl by obsahovat zejména analýzu a interpretaci procesu, kterým student se skupinou dosud prošel (např. zachycení toho, jak byl celý projekt koncipován a připraven a jak se realita liší od původní vize, jaké metody a techniky se v práci osvědčily, jaké nikoliv a co z toho vyplývá pro další práci, jak na práci reaguje skupina a co z toho student pro sebe vyvozuje pro strategii práce na projektu apod.)
Nejpozději do 15. dubna posledního ročníku ohlásí student, kdy, kde a jakou formou bude svůj projekt prezentovat , aby bylo možné zajistit zkušební komisi. (Posluchači, kteří se hlásí k obhajobám diplomových prací a ke státním zkouškám v podzimním termínu, musí ohlásit termín prezentace nejpozději do 15. května.) Možnosti prezentace:
K obhajobě samostatného tvůrčího projektu posluchač předloží podrobnou dokumentaci .
Součástí dokumentace práce mohou být kromě popisu, analýzy a interpretace procesu (písemná část) také jakékoliv další materiály, které mohou práci na projektu zachytit, přiblížit a doložit, např. fotodokumentace, výsledky výtvarných činností, které souvisely s přípravou projektu, video- nebo audiozáznamy, ukázky dětských prací apod.
Dokumentace projektu nemůže být totožná s diplomovou prací nebo její částí (např. přílohou).
Obhajoba má podobu samostatného exposé (15-25 minut). V něm by měl posluchač ústně srozumitelně představit svůj projekt, vyložit jeho smysl, vysvětlit podstatné fáze jeho geneze, interpretovat výsledky, k nimž dospěl, a vše doložit připravenou dokumentací. Závěrečnou částí obhajoby je diskuse, v níž by měl být posluchač schopen odpovídat na dotazy a připomínky komise.
Protože je obhajoba samostatného tvůrčího projektu součástí magisterské zkoušky na KVD, musí se konat před obhajobou diplomové práce a před absolvováním teoretické části státní závěrečné zkoušky. Obhajobě mohou být přítomni kromě státní zkušební komise také další přizvaní odborníci a zájemci (studenti, pracovníci s dětmi a mládeží z praxe apod.).
Na projektu se hodnotí jak jeho umělecká a výchovně-vzdělávací úroveň, tak způsob, jak je posluchač schopen ho zpracovat, prezentovat a obhajovat.
Při hodnocení obhajoby samostatného tvůrčího projektu mohou být brány v úvahu výsledky obou zkoušek (v ZS a LS), které s přípravou projektu souvisely.
Případné problémy, které v průběhu práce na projektu vzniknou, lze řešit s konzultantem nebo s vedením katedry.
Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze
Karlova 26
116 65 Praha 1
IČ: 61384984, DIČ: CZ61384984
ID datové schránky: ikwj9fx
Kontakt pro média
MgA. Tereza Došlová
tel.: 736 149 000
e-mail: tereza.doslova@damu.cz