Nároky na uchazeče jsou zveřejněny na stránkách jednotlivých studijních oborů KTK v kapitole Požadavky a přijímací řízení.
Pro bakalářské studium a navazující magisterské studium:
7. února 2025
Pro bakalářské studium:
do 7. března 2025
Pro navazující magisterské studium:
16. května 2025
Pro doktorský program:
26. května 2025
Pro bakalářské studium:
I. kolo: 31. března 2025
II. kolo: 14. dubna 2025
Pro navazující magisterské studium:
17. června 2025
Pro doktorský program:
24.–25. června 2025
Maturita, zájem o divadlo a umění obecně, přehled o aktuálním dění v českém divadle, informovanost o základní divadelně-vědné literatuře, čtenářská zkušenost s dramatickou literaturou odpovídající úrovni dosaženého vzdělání, kultivovaný písemný i ústní projev, případně literární předpoklady, schopnost porozumět obrazu, znalost anglického jazyka na úrovni B2. Předpokládá se obeznámenost s doporučenou dramatickou literaturou (seznam zveřejněn na webu katedry, rubrika Přijímací řízení).
Nad rámec povinných příloh k přihlášce, společných pro celou fakultu (strukturovaný životopis a ověřená kopie nebo originál maturitního vysvědčení) nepředkládá uchazeč o studium v tomto programu žádné další specifické přílohy.
Počet kol: dvě kola vyřazovací.
Časové rozpětí jednotlivých kol:
I. kolo – písemná část
Odborný test:
Jazykový test:
Test s částí zaškrtávací a doplňovací, ověřující znalost anglického jazyka na úrovni B2, a to v těchto oblastech: gramatika, syntax, lexikologie, porozumění přečtenému textu, základní odborná (divadelní) terminologie.
Maximálně možno získat 20 bodů.
Vyhodnocení I. kola:
Body získané z jednotlivých částí odborného testu se sčítají.
Maximální počet bodů, které je možné získat v I. kole je 100 bodů (80 bodů z odborného testu a 20 bodů z jazykového testu).
Pro postup do II. kola je nutné dosáhnout minimálně:
Pokud uchazeč nedosáhne v některé části minimálního počtu bodů, do II. kola nepostupuje a bude mu doručeno rozhodnutí o nepřijetí ke studiu.
II. kolo – ústní část
Orientace v oboru:
Motivační pohovor: zjištění dosavadní zkušenosti čtenářské (s ohledem na doporučený seznam dramatické literatury – seznam zveřejněn na webu katedry, rubrika Přijímací řízení; dále též s ohledem na současnou divadelní kritiku a její představitele), divácké, divadelnické (v oblasti školního či amatérského divadla), případně kritické (vlastní publikace ve školním tisku) či autorské (vlastní dramatická či literární tvorba).
Maximálně možno získat 10 bodů.
Talentová část
Pro přijetí je rozhodující počet bodů získaných ve II. kole přijímací zkoušky. Body z jednotlivých částí II. kola přijímací zkoušky se sčítají a všechny mají stejnou váhu.
Maximálně může uchazeč v II. kole získat 50 bodů. Přijati budou uchazeči, kteří v II. kole získají nejméně 30 bodů.
DAMU stanovuje nejvyšší počet uchazečů přijímaných ke studiu v tomto studijním programu. Počet uchazečů přijatých do studia může být nižší než stanovený nejvyšší počet v případě, že bude nižší počet uchazečů, kteří splnili podmínky přijímacího řízení. Pokud splní podmínky přijímacího řízení větší počet uchazečů, budou do studia přijati uchazeči do nejvyššího stanoveného počtu podle pořadí nejlepších.
Nejvyšší počet přijatých uchazečů do tohoto studijního programu: 7.
Nevyžaduje se pro přijetí do tohoto studijního programu.
Ke studiu v navazujícím magisterském studijním programu Teorie a kritika divadelní tvorby mohou být přijati uchazeči, kteří splní následující podmínky:
Vítaná je vlastní zkušenost s praktickou divadelní tvorbou (dramaturgie, režie, překlad), a/nebo zkušenost s odbornou publikační činností (deníková kritika, festivalová kritika, publicistika).
Uchazeč předloží společně s přihláškou v elektronické formě (nahráním přímo do elektronické přihlášky do termínu odevzdání přihlášek) tyto povinné přílohy:
Stejným způsobem uchazeč může předložit i další, nepovinnou přílohu:
Celkový maximální počet dosažitelných bodů je 100 bodů, minimální počet bodů nutných pro přijetí je 65 bodů. Pokud uchazeč získá 65 bodů, bude komisí navržen pro přijetí ke studiu.
DAMU stanovuje nejvyšší počet uchazečů přijímaných ke studiu v tomto studijním programu. Počet uchazečů přijatých do studia může být nižší než stanovený nejvyšší počet v případě, že bude nižší počet uchazečů, kteří splnili podmínky přijímacího řízení. Pokud splní podmínky přijímacího řízení větší počet uchazečů, budou do studia přijati uchazeči do nejvyššího stanoveného počtu podle pořadí nejlepších. V případě rovnosti bodů u uchazečů na posledním postupovém místě, budou navrženi k přijetí všichni uchazeči s daným počtem bodů.
Nejvyšší počet uchazečů přijímaných ke studiu: 7.
Nevyžaduje se pro přijetí do tohoto studijního programu.
Přihlášky do doktorského studia budou přijímány, termín vyhlášení vizte výše.
doktorský studijní program v prezenční a kombinované formě
standardní doba studia: 4 roky
ukončení státní doktorskou zkouškou
titul Ph.D.
garant studijního programu: prof. Jan Vedral, Ph.D.
Pro akademický rok 2025/26 proběhne přijímací řízení pouze do kombinované formy studia.
Doktorský program Teorie a praxe divadelní tvorby se zabývá především výzkumem a reflexí současné divadelní a performativní praxe a umělecké tradice, z níž vyrůstá, a to ve všech oborech, které Divadelní fakulta AMU pěstuje a rozvíjí. Zaměřuje se zejména na přístupy a pojetí scénického uskutečňování tvůrčího východiska, ať už jde o interpretaci textu či svébytný projekt tzv. postdramatického či performativního (alternativního) divadla. Výzkum je otevřen i problematice auditivního slovesného, zejména dramatického umění, otázkám scénografie v širokém slova smyslu a rovněž okolnostem a souvislostem divadelního managementu, producentství a animace kulturního života.
Orientace k praxi umožňuje rozvíjet doktorský výzkum jednak jako vědecko-teoretický, divadelně historický, ale také jako umělecký výzkum (výzkum uměním), tj. jako výzkumnou uměleckou činnost provázenou erudovanou reflexí. Tento výzkum uměním, spojený s vlastním tvůrčím výkonem/tvůrčími výkony doktoranda*ky a doplněnými vždy písemnou disertační prací (jak ji specifikujeStudijní a zkušební řád AMU) může vycházet z potřeby zásadní kritické interpretace dramatického, scénického, scénografického či performativního díla či jejich souboru, ale také z potřeby v dramatické, scénické a performativní praxi dopracovat a ověřit inovativní postupy, metody a koncepty.
Cíle studia zahrnují několik základních okruhů:
Uchazeč*ka musí mít úspěšně ukončené magisterské studium. Předpokládá se, že toto studium souvisí s problematikou teorie a praxe divadelní tvorby, tj. s cíli tohoto doktorského programu, tedy že uchazeč*ka je absolvoval*a na některé z uměleckých škol či v programech divadelní vědy či jiných příbuzných programech společenských věd.
Vstupním předpokladem pro přijetí ke studiu je dobrá znalost anglického jazykana úrovni B2 podle SERR, ověřovaná buď na základě předloženého validního certifikátu úrovně B2 ne staršího než 5 let, nebo jazykovou zkouškou vykonanou v Centru jazykové přípravy (CJP) AMU.Ke složení jazykové zkoušky na CJP AMUv období od 15. května 2025 do 23. června 2025budou Studijním oddělením DAMU vyzváni*y uchazeči*ky, kteří*ré nedoloží znalost anglického jazyka validním certifikátem.
Studium probíhá v českém (příp. slovenském) jazyce. Jeho dobrá znalost slovem i písmem je podmínkou k přijetí.
Nad rámec celofakultně povinných příloh (doklad o vzdělání a životopis) uchazeč*kao studium v tomto studijním programu dále k přihlášce připojí:
V projektu doktorského studia uchazeč*ka pojmenuje a specifikuje zaměření doktorského výzkumu a téma uvažované disertační práce. Opírá se přitom o reflexi dosavadního stavu poznání. V případě vědecko-teoretického či divadelně historického výzkumu uchazeč*ka popíše problematiku, o které hodlá bádat, její dosavadní poznání (včetně základních zdrojů a hlavní literatury), metodologii výzkumu a jeho inovativnost a potřebnost pro rozvoj oboru. Popíše zde rovněž předpokládané etapy práce a její dílčí výstupy. V případě uměleckého výzkumu uchazeč*ka popíše problematiku, kterou hodlá prostředky uměleckého výzkumu zkoumat a záměry, cíle a metody svého výzkumu a jeho potřebnost pro rozvoj oboru. Popíše zde rovněž předpokládané etapy práce a její dílčí výstupy. Vlastní umělecké dílo samo o sobě není výsledkem doktorského uměleckého výzkumu, ale pouze součástí, či jedním z prostředků jeho provedení; tvůrčí výkon tak musí být od počátku projektován jako pole reflexe a poznání zkoumané problematiky. Tato reflexe musí být v souladu se studijními předpisy AMU připravována a předložena k oponentuře jako disertační práce, jejíž součástí je zaznamenaný umělecký výkon. Je-li podmínkou uměleckého výzkumu vytvoření a zveřejnění divadelního díla / divadelních děl, musí být součástí projektu realistická rozvaha o jejich provedení, protože AMU nezajišťuje krytí nákladů spojených s jejich vznikem (vyjma interních grantových příležitostí). V případě projektu uměleckého výzkumu je proto jeho nezbytnou součástí reálná a podložená představa o praktické stránce výzkumu, jeho proveditelnosti a případných nárocích na školící pracoviště.
Zde uvedené přílohy k přihlášce nahraje uchazeč*ka přímo do elektronické přihlášky do termínu uzávěrky přijímání přihlášek.
Přijímací zkoušky jsou dvoukolové.
I. kolo
V prvním kole přijímací komise interně posoudí předloženou přihlášku, projekt doktorského výzkumu a další předložené materiály.Komise posoudí, zda je záměr uměleckého výzkumu a jeho teoretické reflexe zřetelně vyjádřen v předloženém projektu, zhodnotí jeho kvalitu, originalitu a potřebu. Komise také posoudí úroveň písemného projevu uchazeče*ky v českém (resp. slovenském) jazyce.
První kolo probíhá bez přítomnosti uchazeče*ky.V prvním kole lze získat 75 bodů.
Uchazeči*ky, kteří*é získají více než 50 bodů, budou pozváni*y k druhému kolu, k ústnímu přijímacímu pohovoru.
II. kolo
V rozpravě s přijímací komisí uchazeč*ka obhájí, rozvede a upřesní předložený projekt, přičemž musí prokázat schopnost adekvátně reagovat na dotazy a otázky týkající se projektu a znalosti dosavadního výzkumu problematiky, ze které je odvozen, původnost a jedinečnost projektu. Komise posuzuje také možnost školicího pracoviště ovlivnit praktické naplnění projektu. (0–75 bodů).
V rozpravě dále uchazeč*ka osvědčí kompetence a odborné znalosti z oboru, z jehož výzkumu projekt vychází, šířeji pak orientaci v historii, teorii a současné praxi divadelního (performativního, scénografického, audiálního) umění, odpovídající úrovni magisterské kvalifikace v oboru. (0–75 bodů).
Přijímací komise sestaví pořadí uchazečů*ek podle dosaženého bodového hodnocení (součtem výsledků prvního a druhého kola). K přijetí budou navrženi*y uchazeči*ky s nejvyšším bodovým hodnocením. Hranicí pro přijetí je dosažení nejméně 190 bodů z možných 225.
DAMU stanovuje nejvyšší počet uchazečů*ek přijímaných ke studiu v tomto studijním programu. Počet uchazečů*ek přijatých do studia může být nižší v případě, že nižší počet uchazečů*ek splní podmínky přijímacího řízení.
Pokud splní podmínky přijímacího řízení větší počet uchazečů*ek, budou do studia přijati*é uchazeči*ky do nejvyššího stanoveného počtu podle pořadí nejlepších.
Maximální počet přijatých uchazečů*ek do tohoto programu je 0 v prezenční formě studia a 3 v kombinované formě studia.
V případě, že se uchazeč*ka nezúčastnil*a přijímací zkoušky z velmi vážných důvodů, může v nejbližším možném termínu písemně či e-mailem požádat předsedu*kynipřijímací komise o možnost jejího vykonání v náhradním termínu. V žádosti uchazeč*ka důvody své neúčasti podloží relevantními a přezkoumatelnými dokumenty. Předseda*kyněpřijímací komise neprodleně posoudí, zda lze, nebo nelze vzhledem k harmonogramu probíhajícího přijímacího řízení a vzhledem ke kapacitním a personálním možnostem žádosti vyhovět, a e-mailem oznámí uchazeči*ce své rozhodnutí s odůvodněním. Na náhradní termín zkoušky uchazeč*ka nemá právní nárok.
Nepořádá se.
Nepořádá se.
Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze
Karlova 26
116 65 Praha 1
IČ: 61384984, DIČ: CZ61384984
ID datové schránky: ikwj9fx
Kontakt pro média
BcA. Eliška Drbohlavová
e-mail: eliska.drbohlavova@damu.cz