Forma výuky: seminář.
Způsob zakončení: zkouška.
Rozsah přímé výuky: 4 hod. / měsíčně po dobu 6 měsíců.
Kredity: 3 ECTS (odpovídající cca 90 hodinám studijní zátěže, tzn. návštěvy divadel, účast na seminářích, samostatná četba, příprava reflexe).
Způsob ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta:
Kurz Tady + Teď = Divadlo je primárně určen středoškolským pedagožkám a pedagogům, kteří si chtějí rozšířit znalosti a dovednosti v oblasti činoherního divadlo a jeho teoretické i kritické reflexe. Během jednotlivých seminářů se posluchačky a posluchači mohou seznámit se základní divadelní terminologií, osvojit základní analytické přístupy k divadelnímu artefaktu i prakticky si vyzkoušet rozbor šesti vybraných inscenací. Kurz má tak absolventkám a absolventům nabídnout základní porozumění specifikům divadelního umění, ale částečně též procesům tvorby a kontextu v němž vzniká.
Kurz sestává ze šesti seminářů, které navazují na šest vybraných inscenací činoherního interpretačního divadla. Inscenace byly vybrány tak, aby jejich předlohami byly tři dramatické texty z kánonu světové dramatiky a tři dramatické texty z kánonu české dramatiky; kurz se tedy explicitně vztahuje ke studijním osnovám či RVP výuky českého jazyka a literatura v rámci středoškolského vzdělávání, přičemž důležitým aspektem je důraz na divadelní tvorbu jakožto zrcadlo stavu současné společnosti a platforma pro artikulaci jejích aktuálních témat.
0. seminář:
1. seminář:
2. seminář:
3. seminář:
4. - 6. seminář:
4. - 6. seminář:
4. - 6. seminář:
Semináře se budou konat v budově AMU na Malé Straně, vstup Malostranské nám. 12; před první hodinou vyzvedne pedagog účastníky kurzu u vrátnice v 14.50 h.
25.10. 2024 - online úvodní informační setkání od 15:00
8. 11. 2024 Racek – scénografie 15.00 – 18.00 hod., učebna 121, Tržiště
6. 12. 2024 Bakchantky – dramaturgie 15.00 – 18.00 hod., učebna 121, Tržiště
10. 1. 2025 Naši furianti – herectví 15.00 – 18.00 hod., učebna 121, Tržiště
7. 2. 2025 Lucerna/Bílá nemoc/Nora 15.00 – 18.00 hod., učebna 121, Tržiště
7. 3. 2025 Lucerna/Bílá nemoc/Nora 15.00 – 18.00 hod., učebna 121, Tržiště
11. 4. 2025 Lucerna/Bílá nemoc/Nora 15.00 – 18.00 hod., učebna 121, Tržiště
Téma: scénografie
Anton Pavlovič Čechov: Racek, režie Jiří Havelka, Divadlo Na zábradlí
reprízy: 10. 9., 25. 9., 4. 10., 19. 10., 23. 10. 2024
Téma: dramaturgie
Eurípidés: Bakchantky, režie Jan Frič, Národní divadlo – Stavovské divadlo
reprízy: 27. – 29. 11. 2024
Téma: herectví
Ladislav Stroupežnický: Naši furianti, režie Martin Františák, Národní divadlo – historická budova
reprízy: 6. 10., 7. 10., 10. 11., 18. 11., 9.12., 13.12. 2024, 8.1. 2025
Téma: režie
Alois Jirásek: Lucerna, režie Hana Burešová, Divadlo v Dlouhé
Termín kurzu: únor, březen či duben
reprízy: bude doplněno dle hracího plánu – režie
Téma: instituce
Henrik Ibsen: Nora, režie Jan Nebeský, Divadlo pod Palmovkou
Termín kurzu: únor, březen či duben
reprízy: bude doplněno dle hracího plánu
Téma: kritika
Karel Čapek: Bílá nemoc, režie Michal Dočekal, MDP
Termín kurzu: únor, březen či duben
reprízy: bude doplněno dle hracího plánu
ČAPEK, Karel. Bílá nemoc. V nakladatelství Artur vydání čtvrté. Praha: Artur, 2019. 91 stran. Edice D; sv. 13. ISBN 978-80-7483-113-3.
ČECHOV, Anton Pavlovič. Racek: komedie o čtyřech dějstvích. Překlad Leoš Suchařípa. V nakladatelství Artur vydání čtvrté. Praha: Artur, 2021. 73 stran. Edice D; sv. 2. ISBN 978-80-7483-152-2.
EURÍPIDÉS. Bakchantky, programová brožura ND, Praha: Národní divadlo, 2023. ISBN: 978-80-7258-809-1
IBSEN, Henrik. Domeček pro panenky: (Nora). Překlad František Fröhlich. V nakladatelství Artur vydání druhé. Praha: Artur, 2020. 106 stran. Edice D; sv. 107. ISBN 978-80-7483-124-9.
JIRÁSEK, Alois. Lucerna: divadelní hra o čtyřech jednáních. V nakladatelství Artur vydání třetí. Praha: Artur, 2023. 103 stran. Edice D; sv. 18. ISBN 978-80-7483-186-7.
STROUPEŽNICKÝ, Ladislav. Naši furianti, programová brožura ND, Praha: Národní divadlo, 2023. ISBN: 978-80-7258-810-7.
STROUPEŽNICKÝ, Ladislav. Naši furianti: [obraz života v české vesnici o čtyřech dějstvích]. V nakl. Artur vyd. 1. Praha: Artur, 2005. 90 s. Edice D; sv. 19. ISBN 80-86216-50-0.
BRAUN, Kazimierz. Divadelní prostor. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2001. 268 s. ISBN 80-85883-73-2.
CÍSAŘ, Jan. Člověk v situaci. 2. rozšířené vydání (v AMU první). Praha: NAMU, 2016. 194 stran. ISBN 978-80-7331-382-1.
CÍSAŘ, Jan. Základy dramaturgie. 2. vydání. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2020. 329 stran. ISBN 978-80-7331-540-5.
FISHER, Mark. Ako písať o divadle: príručka pre kritikov, študentov a blogerov. 1. vydanie. Bratislava: Kultúrny spolok MLOKi, [2021]. 295 stran. ISBN 978-80-570-2473-6.
GROSSMAN, Jan et al. Texty o divadle. 1. vyd. Praha: Pražská scéna, 1999-2000. 2 sv. Jan Grossman; 4. ISBN 80-86102-09-2.
HLAVÁČEK, Josef. Cvičení z estetiky. [Praha]: Gallery, 2007. 158 s. ISBN 978-80-86990-10-1.
HOŘÍNEK, Zdeněk. Drama, divadlo, divák. 3. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2012. 204 s. Skripta Divadelní fakulty. Velká řada. ISBN 978-80-7460-026-5.
NEKOLNÝ, Bohumil et al. Kontext provozování divadla v ČR. První vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2018. 133 stran. Produkce a management divadla v ČR; svazek 1. ISBN 978-80-7331-501-6.
PTÁČKOVÁ, Věra. Divadlo na konci světa: stati o scénografii. V tomto souboru vyd. 1. Praha: Pražská scéna, 2008. 337 s. Teatrologie; sv. 15. ISBN 978-80-86102-65-8.
VOSTRÝ, Jaroslav. O hercích a herectví. 2., rozš. vyd. Praha: KANT, 2014. 318 s. Disk. Velká řada; sv. 29. ISBN 978-80-7437-141-7.
Součástí literatury mohou dále být vybrané recenze z denního tisku a studie z odborných periodik, případně z dalších online platforem:
Svět a divadlo
Divadelní revue
Theatralia
Hybris
Organizuje Katedra teorie a kritiky DAMU
Odborní garanti: doc. Mgr. Daniela Jobertová, Ph.D., Mgr. Jan Jiřík, Ph.D.
Cílovou skupinou jsou primárně středoškolští pedagogové, ale i další uchazeči se zájmem o divadlo, dramatickou literaturu; předpokládané dosažené formální účastníky odpovídá EQF 7 (tzn. magisterské, titul Mgr. MgA, ing); klíčová je předchozí opakovaná, ideálně systematická divácká zkušenost s interpretačním divadlem a čtením dramatické literatury, případně zkušenost s diskusemi o představeních (nejen) se studenty.
Znalosti: absolvent zná a dokáže rámcově vysvětlit klíčové pojmy související s procesem divadelní tvorby, tedy režie, dramaturgie, herectví, scénografie jakožto složky divadelního díla, dále produkce a kritika.
Dovednosti: absolvent dokáže odlišit dramatickou a divadelní tvorbu; dokáže popsat zhlédnutou inscenaci v ohledem na klíčové složky divadelního díla; dokáže stručně zhodnotit zhlédnutý divadelní tvar s použitím konkrétních argumentů, ústně a/nebo písemně; dokáže využít příslušnou doprovodnou dokumentaci či zdroje pro zasazení inscenace do širšího kontextu jejího provozování (program, webové stránky divadla); dokáže dohledat informace o konkrétní inscenaci v médiích (tištěná média, internet) a zaujmout k nim postoj, případně dokáže dohledat doplňující informace online v příslušných specializovaných institucích (Institut umění - Divadelní ústav).
Způsobilosti: absolvent prokazuje empatii vůči procesu tvorby i jejímu výsledku, uplatňuje kritické myšlení, účastní se diskuse s respektem vůči názoru druhého a zároveň se schopností formulovat a kultivovaně obhajovat názor vlastní, uplatňuje vlastní estetické názory a etické postoje.
Je bezpodmínečně nutné zhlédnout všechna zadaná představení. Vstupenky si každý účastník zajišťuje sám dle svých časových možností; ideální je, když mezi představením a seminářem uplyne několik dní, aby se „setřáslo“ úvodní nadšení či rozhořčení a bylo možné vstoupit do společné diskuse s lehce vytříbenou a vnitřně korigovanou reflexí.
Nepovažujeme za vhodné číst před návštěvou divadla recenze ani rozsáhlejší odborné studie; v kurzu jde o rozvoj vlastního divadelního vnímání, je zapotřebí k inscenacím přistupovat nepředpojatě a bez předem formovaných či převzatých postojů.
Před návštěvou je žádoucí přečíst předlohu, za klíčové však považujeme soustředit se na divadelní jazyk v jeho komplexnosti, tzn. na všechny jevištní prostředky uplatněné v dané inscenaci. Jinými slovy, předmětem a měřítkem není dramatický text, ale jevištní tvar. Otázkou tedy není „je režisér věrný předloze?“, ale „jak funguje jevištní tvar sám o sobě, bez vztahu ´vazalství´ vůči textu, historii jeho uvádění, tradici, konvenci, případně mytologii, která kolem něj v průběhu doby vznikla?“.
Doporučujeme si zajímavé momenty z inscenace po jejím skončení stručně poznamenat. Hlavně se však pokuste po zhlédnutí inscenace a první reflexi viděného formulovat sousloví či větu, která shrnuje Váš zážitek a zároveň obsahuje konkrétní stručnou informaci o podobě inscenace, a která by mohla být novinovým titulkem. Toto sousloví bude zapotřebí na hodině přednést a umět zdůvodnit, snažte se proto být co nejpřesnější a vyhýbat se floskulím (typu „režisér zne(u)ctil autora“).
Klíčové otázky, na které byste měli být schopni po zhlédnutí velmi stručně odpovědět:
Kurz není přednáška: jde o diskusi vycházející z bezprostřední žité zkušenosti, kterou pedagogové pouze moderují a v jejímž rámci apriorně nejsou správné ani nesprávné odpovědi, nebo dobré či špatné divácké zážitky. Cílem je společně dospět k výkladu, který zachytí a pojmenuje co nejvíce aspektů inscenace a zároveň se pokusí nabídnout zastřešující interpretaci, postihnout její klíčové téma … a ideálně též najít vlastní odpověď na otázku, proč právě tuto inscenaci, tady a teď, divákovi divadlo nabízí.
Předpokládáme přečtení (či zpomalené prolistování) předlohy a přečtení odborného textu uvedeného u každé zadané inscenace, přičemž výběr kapitol a rozsah bude průběžně upřesňován v návaznosti na průběh semináře. Jde primárně o nalezení společného výchozího referenčního bodu, od nějž se bude odvíjet diskuse. Nikdo nebude nikoho z ničeho zkoušet, texty jsou vstupem do teoretické roviny semináře a také reálnými a konkrétními ukázkami odborného přemýšlení o divadle
Jsme si vědomi toho, že každý blok znamená jistou časovou zátěž. Věříme však, že takto soustředěný a komplexní přístup je ku prospěchu všech: tedy Vás, nás … i divadla.
Nad rámec společných diskusí budeme od účastníků očekávat jednu písemnou reflexi divadelního představení zvoleného dle vlastních zájmů a preferencí, a to v rozsahu cca 1,5 NS (tedy 2700 znaků) V půlce kurzu si každý účastník zvolí titul, písemnou práci odevzdá na předposlední hodině cyklu; na základě připomínek ze strany pedagoga nad ní na závěr účastník a pedagog povedou diskusi směřující primárně k interpretaci inscenace a k pojmenování principů jejího fungování.
Podmínky pro přijetí a zápis:
Odeslání řádně a kompletně vyplněné elektronické přihlášky v systému KOS: od 2. 9. do 4. 10. 2024 (https://prihlaska.amu.cz/apps/kos/prihlaska/)
Předložení motivačního dopisu, vloženého jako příloha k přihlášce a obsahujícího:
Poplatek za kurz: 3.300 Kč
Ukončení kurzu: účastníci budou v kurzu zapsáni v režimu celoživotního vzdělávání. Po jeho ukončení obdrží tzv. mikrocertifikát, obsahující informaci o náplni kurzu, výsledcích učení i atestaci. Mikrocertifikát je mezinárodně uznávaná forma osvědčení o dosažené kvalifikaci, kterou typicky realizují a jejíž kvalitu garantují vysoké školy v rámci naplňování své společenské odpovědnosti.
Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze
Karlova 26
116 65 Praha 1
IČ: 61384984, DIČ: CZ61384984
ID datové schránky: ikwj9fx
Kontakt pro média
MgA. Tereza Došlová
tel.: 736 149 000
e-mail: tereza.doslova@damu.cz