Scénografie - Kostým a maska

Navazující magisterský

Cíle studia
Profil absolventa
Obecné informace o přijímacím řízení
Garant

Program magisterského studia v ateliéru Kostýmu a masky nabízí uchazeči autorské a umělecké řešení kostýmních výprav pro činoherní divadlo, operu, muzikál, balet, pohybové divadlo, film i multimediální tvorbu. Výuka úzce specializovaných projektů rozvíjí umělecké a osobnostní předpoklady studentů a klade důraz na teoretickou reflexi vlastní práce. V magisterském programu je také těžištěm výuky práce v tvůrčím týmu (režisér, scénograf, dramaturg) a tato týmová práce při realizacích v divadle DISK posiluje komunikaci a navazování kontaktů v jejich individuální umělecké činnosti.

Cíle studia

Úvod

Výuka oboru je založena na prolínání umění, humanitních věd a technologií. Rozvíjí individuální vlastnosti studentů a jejich směřování ke konkrétní oblasti scénografické tvorby. Magisterské studium je rozhodující fáze formování umělecké osobnosti a je určující pro další profesní vývoj. Důležitou vlastností je schopnost „myslet jinak“.
Pedagogické vedení vychází z idejí, prvotní představy a vlastního řešení studenta, pomáhá ho rozvíjet a nacházet další umělecké možnosti projektu. Chápeme pedagogické vedení magisterského programu jako tvůrčí proces. Pedagog je především inspirující osobností s nezpochybnitelnou uměleckou reputací, vlastní tvorbou a schopností teoretické reflexe.
Uchazeč o studium musí mít uzavřené bakalářské studium na katedře scénografie DAMU nebo na příbuzném oboru.

Výuka probíhá ve třech specializovaných ateliérech
- divadelní scénografie
- kostýmu a masky
- filmové scénografie

Ateliér kostýmu a masky

O magisterský stupeň kostýmu a masky se uchází adept vlastním projektem (z domovské katedry scénografie) nebo z jiných uměleckých škol (AVU, UMPRUM, Vysoká škola textilní v Liberci atd.) vlastním portfoliem a domácími pracemi včetně vykonání jednodenní talentové zkoušky a pohovoru. Program magisterského studia v ateliéru K+M nabízí uchazeči autorské a umělecké řešení kostýmních výprav pro činoherní divadlo, operu, muzikál, balet, pohybové divadlo, film i multimediální tvorbu. Výuka úzce specializovaných projektů rozvíjí umělecké a osobnostní předpoklady studentů a klade důraz na teoretickou reflexi vlastní práce. V magisterském programu je také těžištěm výuky práce v tvůrčím týmu (režisér, scénograf, dramaturg) a tato týmová práce při realizacích v divadle DISK posiluje komunikaci a navazování kontaktů v jejich individuální umělecké činnosti. Volbou vlastního tématu a skladbou individuálně volených předmětů je posluchači umožněn osobností umělecký rozvoj ve specializovaném oboru, včetně návaznosti na další příbuzné obory (scénografie, filmová a televizní tvorba, režie atd.). Vlastní studium zahrnuje tyto hlavní oblasti kostýmní tvorby: kostým a maska pro činoherní divadlo (lidové divadlo, absurdní divadlo atd.), kostýmní výprava pro operní divadlo (klasická opera v současné interpretaci), kostýmní výprava pro film (komplexní výprava pro současný film dle filmového scénáře), kostýmní výprava pro muzikál a jiné formy hudebního a pohybového divadla. Během dvouletého studia lze tento vlastní program rozšiřovat, posouvat i modifikovat podle vývoje koncepcí jednotlivých uměleckých děl či vlastních ambicí. Student může své studium navázat zahraniční stáží v příslušném oboru.

Profil absolventa

Absolvent umí:

Odborné znalosti
- orientuje se v historii odívání, dokáže rozlišit základní rysy oděvního tvarosloví v průběhu dějin a správně je zařadit, znalosti dějin odívání jsou provázené se znalostmi výtvarného umění, architektury, hmotné kultury, literatury a hudby

Odborné dovednosti
- navrhnout a formou výtvarných návrhů dokumentovat kostýmní výpravu pro divadlo a film
-obhájit svoje řešení v rámci samostatně vytvořené interpretační koncepce díla
- pomocí lineárních kreseb zaznamenat představu budoucího střihu navržených kostýmů
- najít vhodné metody a postupy pro výrobu a realizaci díla vycházející z vlastních uměleckých návrhů, svou volbu a řešení dokáže argumentačně podepřít.
- odpovídajícím způsobem realizovat některé atypické umělecké detaily a artefakty včetně prototypu kostýmu, který slouží jako vzor pro výrobu v divadelních dílnách
- řešit dílčí změny v průběhu zkoušek ve spolupráci s celým kreativním týmem
- prezentovat své návrhy a design projektu kostýmní výpravy, obhájit ho před ostatními tvůrci a realizátory a zadavatelem (např. filmovou produkcí)

Odborné způsobilosti
- navrhování kostýmů pro divadlo všech žánrů, pro film nebo jiná audiovizuální díla
- vedení realizace kostýmů podle svých návrhů nebo podle návrhů jiného výtvarníka

Obecné informace o přijímacím řízení

NÁROKY NA UCHAZEČE:
Uchazeč o studium musí mít uzavřené bakalářské studium na KS DAMU nebo bakalářské studium příbuzné vysoké školy např. Bakalářský program scénografie KALD, Bakalářské programy DAMU, FAMU, FF UK, FA ČVUT, Bakalářské programy AVU, UMPRUM, FAVU, UJEP, FULS – Plzeň atd.

POVINNÉ PŘÍLOHY, DOMÁCÍ PRÁCE A JEJICH PŘEDLOŽENÍ:
Nad rámec povinných příloh k přihlášce, společných pro celou fakultu (strukturovaný životopis a ověřená kopie nebo originál dokladu o získaném vzdělání) předloží dále uchazeč o studium v tomto programu:

Vlastní návrh tématu studia/motivační dopis (max. dvoustránkový text). Návrh obsahuje osobní zájem o konkrétní specializaci, jeho zdůvodnění a vlastní představu o směřování individuálního studia (specifický žánr nebo aplikace scénografie). Projekt studia předloží uchazeč společně s přihláškou v elektronické formě (nahráním přímo do elektronické přihlášky po její registraci).
Soubor prací (portfolio), které dokládá obhajobu navrhovaného projektu vlastní tvorbou. Portfolio uchazeč přinese s sebou v den konání přijímacího zkoušky.

PRŮBĚH PŘIJÍMACÍCH ZKOUŠEK:
a) Počet kol: Jedno kolo.

b) Časové rozpětí jednotlivých kol: Jeden den.

RÁMCOVÝ OBSAH PŘIJÍMACÍ ZKOUŠKY A KRITÉRIA VYHODNOCENÍ VÝSLEDKŮ:
Přijímací zkouška sestává z jednoho kola, v němž se hodnotí předložený písemný projekt a portfolio, splnění zadaného výtvarného úkolu a pohovor.

1. úkol - předložený písemný projekt a portfolio – hodnotí se vhled do problematiky oboru, zájem o obor, umělecká interpretační a výtvarná úroveň, talent – maximální počet bodů 15, minimální počet bodů pro splnění 10.

2. úkol - splnění zadaného výtvarného úkolu – hodnotí se:

Divadelní scénografie a Kostým a maska – výtvarné řešení úryvku zadané divadelní či literární předlohy, která obsahuje prostorové řešení/řešení postavy na základě interpretace předlohy.

Filmová scénografie – zadání je návrh interiérové dekorace dle zadaného tématu s důrazem na celkovou atmosféru navrženého prostoru.

maximální počet bodů 20, minimální počet bodů pro splnění 10.

3. úkol - pohovor – obsahuje ústní obhajobu zvoleného řešení zadání a obhajobu specifických aspektů projektu studia/motivačního dopisu maximální počet bodů 15, minimální počet bodů pro splnění 10.

Přijati budou uchazeči, kteří dosáhnou nejméně 30 bodů a zároveň dosáhnou minimálního počtu bodů ze všech tří úkolů.


Garant

prof. Mgr. Jan ŠTĚPÁNEK

Profesor - vedoucí katedry Úřední hodiny: dle domluvy Detail osoby
Foto