Scénografie - Kostým a maska

Navazující magisterský

Cíle studia
Profil absolventa
Obecné informace o přijímacím řízení
Garant

Program magisterského studia v ateliéru Kostýmu a masky nabízí uchazeči autorské a umělecké řešení kostýmních výprav pro činoherní divadlo, operu, muzikál, balet, pohybové divadlo, film i multimediální tvorbu. Výuka úzce specializovaných projektů rozvíjí umělecké a osobnostní předpoklady studentů a klade důraz na teoretickou reflexi vlastní práce.

Cíle studia

Specializace Kostým a maska představuje možnost magisterského studia pro bakalářské absolventy katedry scénografie, kteří během svého předchozího studia objevili, že v centru jejich zájmu je dramatická postava.
Ke studiu mohou být přijati i studenti s dosaženým bakalářským titulem z jiných škol příbuzného charakteru
(vysoké školy zaměřené na výtvarné umění - AVU, UMPRUM, případně textil -fakulta textilní Technické univerzity v Liberci).
K přijetí je potřeba předložit portfolio, dokumentující dosavadní tvorbu a složit jednodenní talentovou zkoušku, zakončenou pohovorem.
Studijní program spočívá v navrhování kostýmních výprav pro divadlo různých žánrů (činoherní divadlo, opera, balet) a kostýmní výpravy pro film. Je kladen důraz na vnímání kostýmu jako jednoho z nositelů interpretace dramatického díla (společně se scénou a režii). Student se učí využívat různé druhy rešerší. Jsou to rešerše, kterými si osvojí tvarosloví oděvů určité epochy, ale také rešerše, které se týkají autora, doby vzniku díla nebo jiných relevantních informací a inspiračních momentů, které mohou přispět k prohloubení pochopení autorových východisek a tím i postav, skrz které se autor vyjadřuje.
Studenti jsou vedeni k tomu, abych jejich výtvarné návrhy svojí sdělností sloužily jako komunikační prostředek v kreativním týmu, a aby v budoucnu mohly být inspirací hercům, při práci na jejich postavě. Osvojí si celý proces vzniku kostýmní výpravy, který začíná podrobným studiem textu nebo hudebně dramatického díla, sběrem vizuálních podnětů, souvisejících s tématem, pokračuje vytvořením výtvarných návrhů a končí výběrem vhodných materiálů pro realizaci a dokumentací, mapující možná technologická řešení jednotlivých kostýmních komponentů.

Profil absolventa

Absolvent umí:

Odborné znalosti
- orientuje se v historii odívání, dokáže rozlišit základní rysy oděvního tvarosloví v průběhu dějin a správně je zařadit, znalosti dějin odívání jsou provázené se znalostmi výtvarného umění, architektury, hmotné kultury, literatury a hudby

Odborné dovednosti
- navrhnout a formou výtvarných návrhů dokumentovat kostýmní výpravu pro divadlo a film
-obhájit svoje řešení v rámci samostatně vytvořené interpretační koncepce díla
- pomocí lineárních kreseb zaznamenat představu budoucího střihu navržených kostýmů
- najít vhodné metody a postupy pro výrobu a realizaci díla vycházející z vlastních uměleckých návrhů, svou volbu a řešení dokáže argumentačně podepřít.
- odpovídajícím způsobem realizovat některé atypické umělecké detaily a artefakty včetně prototypu kostýmu, který slouží jako vzor pro výrobu v divadelních dílnách
- řešit dílčí změny v průběhu zkoušek ve spolupráci s celým kreativním týmem
- prezentovat své návrhy a design projektu kostýmní výpravy, obhájit ho před ostatními tvůrci a realizátory a zadavatelem (např. filmovou produkcí)

Odborné způsobilosti
- navrhování kostýmů pro divadlo všech žánrů, pro film nebo jiná audiovizuální díla
- vedení realizace kostýmů podle svých návrhů nebo podle návrhů jiného výtvarníka

Obecné informace o přijímacím řízení

NÁROKY NA UCHAZEČE:
Uchazeč o studium musí mít uzavřené bakalářské studium na KS DAMU nebo bakalářské studium příbuzné vysoké školy např. Bakalářský program scénografie KALD, Bakalářské programy DAMU, FAMU, FF UK, FA ČVUT, Bakalářské programy AVU, UMPRUM, FAVU, UJEP, FULS – Plzeň atd.

POVINNÉ PŘÍLOHY, DOMÁCÍ PRÁCE A JEJICH PŘEDLOŽENÍ:
Nad rámec povinných příloh k přihlášce, společných pro celou fakultu (strukturovaný životopis a ověřená kopie nebo originál dokladu o získaném vzdělání) předloží dále uchazeč o studium v tomto programu:

Vlastní návrh tématu studia/motivační dopis (max. dvoustránkový text). Návrh obsahuje osobní zájem o konkrétní specializaci, jeho zdůvodnění a vlastní představu o směřování individuálního studia (specifický žánr nebo aplikace scénografie). Projekt studia předloží uchazeč společně s přihláškou v elektronické formě (nahráním přímo do elektronické přihlášky po její registraci).
Soubor prací (portfolio), které dokládá obhajobu navrhovaného projektu vlastní tvorbou. Portfolio uchazeč přinese s sebou v den konání přijímacího zkoušky.

PRŮBĚH PŘIJÍMACÍCH ZKOUŠEK:
a) Počet kol: Jedno kolo.

b) Časové rozpětí jednotlivých kol: Jeden den.

RÁMCOVÝ OBSAH PŘIJÍMACÍ ZKOUŠKY A KRITÉRIA VYHODNOCENÍ VÝSLEDKŮ:
Přijímací zkouška sestává z jednoho kola, v němž se hodnotí předložený písemný projekt a portfolio, splnění zadaného výtvarného úkolu a pohovor.

1. úkol - předložený písemný projekt a portfolio – hodnotí se vhled do problematiky oboru, zájem o obor, umělecká interpretační a výtvarná úroveň, talent – maximální počet bodů 15, minimální počet bodů pro splnění 10.

2. úkol - splnění zadaného výtvarného úkolu – hodnotí se:

Divadelní scénografie a Kostým a maska – výtvarné řešení úryvku zadané divadelní či literární předlohy, která obsahuje prostorové řešení/řešení postavy na základě interpretace předlohy.

Filmová scénografie – zadání je návrh interiérové dekorace dle zadaného tématu s důrazem na celkovou atmosféru navrženého prostoru.

maximální počet bodů 20, minimální počet bodů pro splnění 10.

3. úkol - pohovor – obsahuje ústní obhajobu zvoleného řešení zadání a obhajobu specifických aspektů projektu studia/motivačního dopisu maximální počet bodů 15, minimální počet bodů pro splnění 10.

Přijati budou uchazeči, kteří dosáhnou nejméně 30 bodů a zároveň dosáhnou minimálního počtu bodů ze všech tří úkolů.


Garant

prof. Mgr. Jan ŠTĚPÁNEK

Profesor - vedoucí katedry Úřední hodiny: dle domluvy Detail osoby
Foto