Scénografie - Divadelní scénografie

Navazující magisterský

Cíle studia
Profil absolventa
Obecné informace o přijímacím řízení
Garant

Program vlastního studia zahrnuje tyto hlavní oblasti divadelní scénografie: Scénografie činoherního divadla všech žánrů a stylů, scénografii operní, pohybového divadla a muzikálu, scénografii v netradičním prostoru a v prostoru veřejném. Skladbu předmětů a jejich náplň si student volí podle svých ambicí a předpokladů. Program je možné modifikovat a měnit v průběhu studia.

Cíle studia

Divadelní scénografie je nedílnou součástí živého umění, je tudíž v neustálém procesu přeměny v závislosti na charakteru doby, prostředí, společnosti, kultury, etc. ve které, skrze kterou a pro kterou je tvořena.
Výuka magisterského studijního programu specializace divadelní scénografie vychází ze tří základních zdrojů:
A: Historický tradiční koncept („Obor scénografie se v tomto případě zabývá především vizuální podobou, výtvarným a prostorovým ztvárněním hudebně/dramatického předlohy – často dramatického textu, jeho následným technickým řešením a jeho převedením do jevištního prostoru.
B: Scénograficky performativní koncept:
(„Jedná se o inscenovaný prostor, instalaci, výstavu, komunikaci a porozumění, v hmotném i duchovním smyslu, jako vědomé pozorování a utváření vzájemného vlivu objektu, aktéra, recipienta. To vše se děje interpretačními postupy a výtvarnými prostředky uvnitř, tedy i vůči samotnému prostoru/prostředí.“)
C: Scénografie v kontextu současných změn, kde dochází k prolnutí uměleckých, koncepčních, badatelských a teoretických metod. Jde tedy o procesy teoretické aplikované reflexe, např. o konceptuální prostorovou tvorbu, kurátorství, cílenou interpretační a výtvarnou kreativní činnost ovlivňující sociální, imerzivní i virtuální prostředí.
Scénografie je z tohoto hlediska neustále se vyvíjejícím živým oborem.
Zásadními spolučiniteli jsou prostor/prostředí, narativ a čas.

Studující jsou od prvního semestru magisterského studia specializace divadelní scénografie postupně vedeni k dosažení vysoké erudice a citlivosti v rámci svých interpretačních schopností. Směřování oboru propojuje výtvarná umění, architekturu, performativní a konceptuální, režijní a dramaturgické postupy.
Obor Scénografie zkoumá vztahy a procesy odehrávající se v mentální/duchovní rovině, které převádí do hmotné, alternativní, či ekvivalentní roviny. Výuku jednotlivých ročníků konzultují na KS týmy 3-4 pedagogů. Každá skupina se skládá z pedagogů scénografie, kostýmu, výtvarných předmětů, dramaturgie a režiséra a pokrývá profil oboru od tradičních postupů divadelní scénografie, po netradiční, současnou, konceptuální a postdramatickou rovinu.

Magisterské studium na katedře Scénografie zahrnuje řadu předmětů, jejichž společným cílem je osvojení si specifických uměleckých a profesních schopností/dovedností, které se v komplexní scénografické práci vzájemně organicky prolínají.
Důležitým aspektem je intenzivní výuka primárně uměleckých a interpretačních technik, vedení k fundovanému, širokému teoretickému základu a dále pak k potřebné technické a realizační erudici.
Studující si současně organicky osvojují schopnosti/znalosti a dovednosti v následujících rovinách. Tyto roviny jsou interpretační, umělecká a teoretická – dále pak jde o rovinu technicky profesní.
Při výuce klademe důraz mimo jiné na hlubokou analytickou práci se zdrojem, který je v případě specializace divadelní scénografie často literární (dramatická), či hudební předloha, kulturní kořeny autora, společenská a politická situace v okamžiku vzniku i interpretace díla, ale i vlastní možná kritická reflexe předlohy z hlediska současné problematiky. Důležité jsou semináře, které umožní schopnost tyto zdroje a jejich vzájemný vliv detekovat.
Stěžejní je, v tomto smyslu, spolupráce s externími pedagogy z řad předních tuzemských dramaturgů a režisérů, kteří jsou začleněni do vedení jednotlivých ročníků. Tito pedagogové navštěvují ročníky v pravidelných intervalech a konzultují scénografické zadání, doporučují a analyzují sekundární literární zdroje. Vedou společné semináře i pro studenty scénografie, dramaturgie a režie.
První dva semestry jsou věnovány naplňování individuálního studijního plánu. Ve třetím a čtvrtém semestru student pracuje na diplomním projektu. Cílem výuky je vedení studenta ke kolektivní spolupráci s inscenačním týmem na možné realizaci projektu.
Skladbu předmětů a jejich náplň si student volí podle svých ambicí a předpokladů. Program je možné modifikovat a měnit v průběhu studia pomocí povinně volitelných a volitelných předmětů.
Umělecká rovina se vyznačuje následujícími aspekty:
Od počátku studia je kladen důraz na vysokou úroveň uměleckých výstupů studentských prací. Je důležité, aby student vnímal svůj výstup jako umělecký objekt, ne pouze jako informaci pro tvůrčí a realizační tým. Za tímto účelem jsou cíleně zvyšovány nároky ze strany pedagogů hlavních předmětů, což jsou scénografie, plenér a kresba/malba. Umělecké výstupy jsou v poslední době i kombinací multimediálních technik, např. zvukového designu, projekce, performance, instalace, konceptuálního projektu a neorientují se jen na tradiční divadelní prostor. Studující magisterského studijního programu specializace divadelní scénografie se mohou na základě předem zvoleného studijního programu a po domluvě s vedoucím pedagogem plánu účastnit konzultací, nebo praktické spolupráce na projektech studijního programu LADLA. Jedním z možných předmětů, kterých se studující magisterského programu mohou účastnit je volitelný předmět Dramaturgie prostoru 1-3, nebo povinně volitelný předmět Světelný design 1-3. Tento předmět je na rozhraní umělecké tvorby a technologií.
Zásadním aspektem v tomto smyslu je směřování studujících k uměleckému výzkumu, který propojuje uměleckou tvorbu s teoretickou a badatelskou činností..
Teoretická rovina:
Katedra scénografie spolupracuje s řadou interních a externích pedagogů teoretických předmětů, kteří často pocházejí z odlišného akademického prostředí a rozšiřují studujícím vhled do problematiky historie a teorie výtvarných a performativních umění, vzdělávají studující v metodách zpětné vazby a teoretické reflexe. Např. volitelné semináře: Contemporary Scenography, Proces vzniku výstavy ve spolupráci s KTK, a povinný předmět Kapitoly z vývoje výtvarného myšlení 1-3.
V současné době plánujeme nové projekty s katedrami Teorie a kritiky, Činoherního divadla a Produkce.

Aktivně společně redefinujeme zadání teoretických magisterských diplomových prací za účelem zvýšení jejich kvality a vedení studentů k vlastní badatelské činnosti. Nejde již primárně o to reflektovat svůj vlastní umělecký výstup. Jak již bylo výše zmíněno, umělecký výzkum je zásadní součástí scénografické praxe. Za tímto účelem navštěvují studující individuálně předmět Diplomový seminář 1-3 pod vedením vedoucích diplomových prací.
Důležitá součást magisterského studia je technická a praktická příprava studujících, tak aby obstáli v profesionální kariéře scénografa. Jde o schopnost vést a inspirovat tvůrčí a realizační tým, schopnost transformovat scénické a prostorové návrhy do technických podkladů, inspirovat a vést výrobu, stavbu a realizaci. Tuto rovinu magisterské výuky specializace divadelní scénografie pokrývají předměty Scénická realizace 1-2. V případě že studující přichází z jiného, než scénograficky orientovaného bakalářského studia, existuje možnost, navštěvovat volitelné předměty Scénické technologie 1-4 a Vizualizace scénografického projektu a Deskriptivní geometrie 1-2.
Náplní předmětu Scénická realizace 1-2 je možná konzultovaná spolupráce na scénické realizaci akademického projektu v Divadle Disk, nebo na zkušebnách ve spolupráci se studujícími KČD, nebo KALD. Dále je to spolupráce v ND Praha v roli asistenta scénografa pod vedením pedagoga předmětu Scénická realizace 1-2.
Vzájemnou kombinací zmíněných předmětů, pedagogických postupů a individuálním přístupem ke každému studentovi, tak vznikají akademické projekty, jejíchž výstupem může být prostorová instalace, komplexní zvukově výtvarný prostorový projekt nebo ucelené scénografické řešení včetně kostýmů a technické dokumentace. Zadáním je často volný autorský projekt, na který navazuje jeho realizace ve spolupráci s tvůrčím týmem. V rámci výuky je kladen důraz na komplementární volnou tvorbu studentů v souladu s řešeným tématem a teoretickou reflexi zvolené interpretační cesty.

S každým semestrem stoupají nároky na osobní vklad studenta a vyšší úroveň autentičnosti finálních řešení. V návyku hledat a nacházet nová řešení má studující pokračovat i po ukončení studia.
Výuka směřuje k výchově budoucího absolventa jako koncepčně uvažujícího partnera pro režiséra, choreografa, producenta i libretistu výstav v oblasti autorského scénografického díla.

Profil absolventa

Cílem studia je snaha o vzdělávání kvalitního budoucího umělce, který splňuje kvalitativní parametry scénografa. V prvé řadě by scénograf měl vykazovat výraznou citlivost vůči zadanému tématu na mnoha úrovních. Jde o roviny historické, společenské, stylové interpretační, o např. komplexní souvislosti doby vzniku předlohy i příběhu postavy autora. Na straně druhé má scénograf nasbírané informace zpracovat a interpretovat na základě práce se svými historickými, rodinnými, kulturními, společenskými kořeny. Dále pak scénograf kriticky a otevřeně vnímá organické a živé parametry stavu současné společnosti, její tendence, tabu, potřeby a na základě těchto rovin umělecky bádá, vytváří a klade otázky.
Scénograf by měl být současně i nadstandardním dramaturgem, měl by vykazovat schopnost pracovat v tvůrčím týmu, na jednu stranu naslouchat a vnímat, aniž by popřel svou uměleckou a interpretační integritu. Scénograf musí být svébytným výtvarným umělcem a současně vědomým badatelem, který klade a vytváří otázky. Dle nabytých zkušeností, které získává v procesu interpretace tématu, vytváří postupně duchovní/duševní prostor s precizními atmosférickými parametry, s náladami, které dokáží zprostředkovat cílený vjem ve spolupráci s předlohou, zvukem, textem.
Vytváří precizně laděnou vnitřní krajinu. Tuto krajinu vynáší a přetváří pomocí výtvarných nebo multimediálních technik nejdříve v obrazový vjem. Tento vjem, který je výtvarný a má přesné emotivní parametry, poměry, nálady a struktury dále převádí do prostoru a času, kdy například barevnost nahrazuje charakter materiálu a vzniká zcela nový prostor/prostředí s procesuálními aspekty. V něm se setkávají reálné/hmotné, umělecké, nehmotné/duchovní a spirituální roviny a dochází k ucelenému emotivně přesnému prožitku.

Odborné znalosti:

Absolvent/ka má důkladný teoretický a historický přehled o podstatě oboru.
Absolvent je výrazným samostatným tvůrcem v rámci kreativní interpretační i autorské činnosti na poli divadelní scénografie v širším kontextu.
Dále pak pracuje na poli konceptuální tvorby, instalace, galerijní instalace, kurátorství.
Absolvent zná teoretickou, praktickou, uměleckou a technologickou podstatu oboru scénografie.
Absolvent prokazuje dobrou znalost divadelního technického a ekonomického provozu,

Odborné dovednosti:

Absolvent umí:
- vytvořit koncepčně domyšlený, osobitý, komplexní scénografický projekt s výraznou uměleckou kvalitou.
- prezentovat a obhájit scénografický projekt, vyřešit materiálovou a technologickou koncepci díla, vytvořit koncepci světelného designu, inspirovat tvůrčí tým, vést realizaci uměleckého díla po umělecké stránce.
- vytvořit model a příslušnou dokumentaci díla a svým výtvarným řešením spoluvytvářet prezentaci nejen dramatického díla na veřejnosti.
- vést realizaci díla po umělecké, technické a organizační stránce
- zadávat výrobu prostorových instalací, specifických uměleckých a scénických objektů, rekvizit a nábytku.
- teoreticky reflektovat vlastní uměleckou práci.
Absolvent se orientuje a je schopen kreativně nakládat s možnou kombinací multimediálních technik, např. zvukového designu, projekce, performance, instalace, konceptuálního projektu
Absolvent nakládá kreativně s prostorem, časem, příběhem na multidisciplinární rovině.
Absolvent je výtvarným umělcem s výraznými dramaturgickými schopnostmi
Absolvent je rovnocenným partnerem režijního týmu a je soběstačným autentickým umělcem.


Obecné způsobilosti absolventa:

• je schopen interpretovat, autorsky i týmově tvořit, vyvíjet a improvizovat,
• je schopen nabídnout originální projektovou vizi
dokáže při své tvorbě reflektovat historické, kulturní, ekonomické, environmentální, umělecké a etické souvislosti,
• je schopen vnímat, aplikovat a reflektovat dramaturgické metody v umělecké tvorbě,
• dokáže propojovat technickou a uměleckou rovinu projektů v oblasti živého umění,
• má komunikační dovednosti potřebné k prezentaci projektů a týmové práci,
• je schopen vést a inspirovat umělecky realizační tým,
• je schopen vytvořit technickou specifikaci pro potřebu plánování projektu,
• určovat priority a rozhodovat se, přebírat odpovědnost za svěřenou práci i skupinu,
• umí motivovat spolupracovníky a vyjednávat,
• zvládá provést relevantní analýzu problematiky a odborně reflektovat vlastní tvůrčí práci, orientuje se v současné vizuální, konceptuální, divadelní a prostorové tvorbě
Absolvent má kompetence a schopnost vést umělecký, technický a realizační tým, tak aby zaručil profesionální výstup na co nejvyšší kvalitativní, umělecké úrovni.
Absolvent se uplatňuje v divadlech všech typů a díky jazykovému vybavení i v divadlech v zahraničí.
Je schopen profesionální komunikace na technické i umělecké rovině ve všech zmíněných oblastech.
Je schopen vytvořit dokumentaci o vzniku a vlastnostech autorského díla
Má přehled o aktuálně dostupných technologiích potřebných k realizaci uměleckého projektu a jejich principu fungování
Absolvent má kompetence převzít úlohu scénografa, asistenta scénografa, asistenta architekta, výrobního architekta jevištního provozu, konceptuálního prostorového umělce, libretisty, či kurátora autorské výstavy.


Obecné informace o přijímacím řízení

NÁROKY NA UCHAZEČE:
Uchazeč o studium musí mít uzavřené bakalářské studium na KS DAMU nebo bakalářské studium příbuzné vysoké školy např. Bakalářský program scénografie KALD, Bakalářské programy DAMU, FAMU, FF UK, FA ČVUT, Bakalářské programy AVU, UMPRUM, FAVU, UJEP, FULS – Plzeň atd.

POVINNÉ PŘÍLOHY, DOMÁCÍ PRÁCE A JEJICH PŘEDLOŽENÍ:
Nad rámec povinných příloh k přihlášce, společných pro celou fakultu (strukturovaný životopis a ověřená kopie nebo originál dokladu o získaném vzdělání) předloží dále uchazeč o studium v tomto programu:

Vlastní návrh tématu studia/motivační dopis (max. dvoustránkový text). Návrh obsahuje osobní zájem o konkrétní specializaci, jeho zdůvodnění a vlastní představu o směřování individuálního studia (specifický žánr nebo aplikace scénografie). Projekt studia předloží uchazeč společně s přihláškou v elektronické formě (nahráním přímo do elektronické přihlášky po její registraci).
Soubor prací (portfolio), které dokládá obhajobu navrhovaného projektu vlastní tvorbou. Portfolio uchazeč přinese s sebou v den konání přijímacího zkoušky.

PRŮBĚH PŘIJÍMACÍCH ZKOUŠEK:
a) Počet kol: Jedno kolo.

b) Časové rozpětí jednotlivých kol: Jeden den.

RÁMCOVÝ OBSAH PŘIJÍMACÍ ZKOUŠKY A KRITÉRIA VYHODNOCENÍ VÝSLEDKŮ:
Přijímací zkouška sestává z jednoho kola, v němž se hodnotí předložený písemný projekt a portfolio, splnění zadaného výtvarného úkolu a pohovor.

1. úkol - předložený písemný projekt a portfolio – hodnotí se vhled do problematiky oboru, zájem o obor, umělecká interpretační a výtvarná úroveň, talent – maximální počet bodů 15, minimální počet bodů pro splnění 10.

2. úkol - splnění zadaného výtvarného úkolu – hodnotí se:

Divadelní scénografie a Kostým a maska – výtvarné řešení úryvku zadané divadelní či literární předlohy, která obsahuje prostorové řešení/řešení postavy na základě interpretace předlohy.

Filmová scénografie – zadání je návrh interiérové dekorace dle zadaného tématu s důrazem na celkovou atmosféru navrženého prostoru.

maximální počet bodů 20, minimální počet bodů pro splnění 10.

3. úkol - pohovor – obsahuje ústní obhajobu zvoleného řešení zadání a obhajobu specifických aspektů projektu studia/motivačního dopisu maximální počet bodů 15, minimální počet bodů pro splnění 10.

Přijati budou uchazeči, kteří dosáhnou nejméně 30 bodů a zároveň dosáhnou minimálního počtu bodů ze všech tří úkolů.


Garant

prof. Mgr. Jan ŠTĚPÁNEK

Profesor - vedoucí katedry Úřední hodiny: dle domluvy Detail osoby
Foto