Obor scénografie se zabývá především vizuální podobou dramatického díla. Jde tedy prvotně o výtvarný obor, jehož podoby a kvality se odvíjejí od způsobu interpretace dramatického textu. Předmětem studia scénografie jsou dramatické vlastnosti prostoru a tvarování dramatické postavy. Koncepce výuky respektuje dramatická východiska scénografické tvorby a její týmový charakter i současné přesahující tendence oboru. Studenti získávají potřebné technologické základy pro tvorbu scény nebo kostýmu osvojováním rozličných výrazových prostředků jako je kresba, malba, koláž, instalace, tvorba modelů, rysů, využití fotografie, filmu, grafických programů, světelného designu a řady dalších příbuzných oborů využitých ve prospěch požadované formy a obsahu scénického sdělení.
Studium je rozděleno do dvou stupňů - tříletého bakalářského a dvouletého magisterského.
Výuka magisterského studia probíhá v těchto specializovaných ateliérech: Scénografie divadelní, Scénografie kostýmu a masky, Scénografie filmu a televize.
Předmětem studia scénografie jsou dramatické vlastnosti prostoru a tvarování dramatické postavy. Scénografie autorsky participuje na vzniku divadelní inscenace. Koncepce výuky respektuje dramatická východiska scénografické tvorby a její týmový charakter i současné přesahující tendence oboru.
Magisterské studium ateliéru kostým a maska na katedře scénografie (založené F. Trostrem jako první studium scénografie na světě v roce 1946) se realizuje v ateliéru pod vedením Mgr. Kateřiny Štefkové, Mgr. Hany Fischerové, Mgr. Kataríny Hollé, MgA. Jany Hauskrechtové a MgA. Marka Cpina. Výuka je zaměřena na navrhování kostýmů pro všechny formy divadla, filmovou a televizní tvorbu. Zadávané úkoly a jejich specifikace vyplývají z individuálního studijního programu a předpokládají schopnost výtvarně se vyjadřovat. Ateliérová výuka je zaměřena na tvarování dramatické postavy, kde důraz je kladem na dramatická východiska kostýmní tvorby a na realizaci kostýmních objektů a výprav. Osnova je vytvářena s ohledem na magisterský projekt a na dramaturgický plán školního divadla Disk. Podmínkou magisterského studia je ukončené bakalářské studium uměleckého směru a je návazné na bakalářský program katedry scénografie Divadelní fakulty AMU v Praze.
Cílem studia je zvládnutí kostýmní výpravy pro všechny typy divadla ( činohra, opera, balet ) filmovou a televizní tvorbu. Absolvent ateliéru kostým a maska je schopen samostatné kostýmní tvorby a uplatňuje se i v oblastech mimodivadelních produkcí. Studium je ukončeno diplomovou prací a státní závěrečnou zkouškou.
Magisterské studium ateliéru filmová a televizní scénografie je otevřeno všem uchazečům, kteří mají ukončený alespoň bakalářský stupeň studia na vysoké škole. Ve většině případů se dosud jednalo o studenty a absolventy Fakulty architektury ČVUT nebo VUT. Dále jsou to studenti AVU, VŠUP a v neposlední řadě i absolventi bakalářského stupně studia na katedře scénografie DAMU.
Přijetí ke studiu je podmíněno složením přijímací zkoušky, která se skládá z prezentace vlastních výtvarných prací uchazeče, z vypracování praktického úkolu a osobního pohovoru. Praktickým úkolem je vypracování návrhu dekorace na základě slovního popisu. Osobní pohovor je pak zaměřen na všeobecný kulturní přehled uchazeče a na zjištění jeho motivace ke studiu.
Studium je dvouleté a je zakončeno státní závěrečnou zkouškou a obhajobou diplomové práce. Absolventi studia získávají akademický titul magistr umění MgA.
Během studia se posluchači seznamují nejen s oborem samotným, ale zevrubně i s ostatními souvisejícími profesemi, které tvoří filmový a televizní štáb. Posluchači tak navštěvují teoretické přednášky nejenom v rámci katedry scénografie, ale i na katedrách FAMU. V rámci studia studenti spolupracují na praktických filmových cvičeních se studenty FAMU, zkoušejí si tak spolupráci v rámci filmového štábu.
Absolventům se otevírá celá řada uplatnění. Jak při výrobě celovečerních filmů a televizních pořadů, tak i při výrobě reklamních spotů a videoklipů. V neposlední řadě mohou absolventi uplatnit své znalosti získané během tohoto studia při návrzích a realizacích výstav a interiérů.
Studium je koncipováno tak, aby vychovávalo samostatné tvůrčí osobnosti, které na základě dramatického textu dokáží nejenom vytvořit výtvarný návrh dekorace, ale i dovést tento návrh do úspěšné realizace. Důležitou součástí osobnosti filmového a televizního scénografa je pak schopnost tvůrčím způsobem spolupracovat s ostatními členy filmového štábu.
V současnosti se spolupráce na filmových a televizních projektech, ve stále větší míře, stává mezinárodní záležitostí. Zvláště nyní, po vstupu naší země do Evropské unie, se otevírá pro naše absolventy celá řada možných uplatnění nejenom v rámci naší země, ale i v rámci evropského trhu práce.
Z tohoto důvodu je během studia kladen důraz na rozvíjení jazykových schopností našich posluchačů tak, aby byli připraveni na tvůrčí komunikaci v mezinárodním měřítku.
Doc. Mgr. Jan Štěpánek vedoucím katedry.
Cena UNESCO za nejlepší studentskou expozici na PQ.
Prof. Dušek vedoucím katedry.
Začátek výuky Filmové a televizní scénografie.
Prof. A. Pražák vedoucím katedry.
Přenesení katedry do budovy DAMU, Karlova 26.
Prof. F. Tröster zakládá scénografii DAMU v Ledeburském paláci.
zakladatel Katedry sccénografie, držitel Zlaté medaile z Bienále v Sao Paulo
přední český malíř
scénograf a dlouholetý vedoucí katedry scénografie v Bratislavě
přední česká kostýmní výtvarnice, držitelka Českého lva
přední česká kostýmní výtvarnice
přední česká kostýmní výtvarnice
scénograf
přední český moderní sochař
architekt, zakladatel SIALu, držitel Perettovy ceny za Ještěd
scénograf
filmový a televizní architekt
historička odívání
scénograf, asistent prof. Tröstera
přední český grafik a kostýmní výtvarník
kunsthistorik, zakladatel české teorie scénografie
scénograf
kostýmní výtvarnice
kostýmní výtvarnice
Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze
Karlova 26
116 65 Praha 1
IČ: 61384984, DIČ: CZ61384984
ID datové schránky: ikwj9fx
Kontakt pro média
MgA. Tereza Došlová
tel.: 736 149 000
e-mail: tereza.doslova@damu.cz