Státní závěrečná zkouška

Aktuálně

Checklist před státnicemi, obecné požadavky, průběh...

Státní bakalářská zkouška

Checklist před státnicemi

1

Nahlásit název písemné diplomové práce prostřednictvím systému KOS.

2

Absolvovat bakalářský program (splnit zkoušky, zápočty a dosáhnout
požadovaného počtu kreditů – 180 kreditů).

3

Před konáním zkoušky mít zapsanou klasifikaci předmětů v KOS, uzavřít ročník na studijním oddělení. Uhradit poplatky za delší studium (řeší studijní oddělení DAMU).

4

Odevzdat písemnou diplomovou práci (vytištěnou a na CD).

Obecné požadavky ke státní zkoušce

Podmínkou přihlášení k bakalářské zkoušce je úspěšné absolvování tříletého bakalářského programu a vykonání všech předepsaných zkoušek.

Průběh státní závěrečné zkoušky

Bakalářská zkouška se skládá z těchto částí:

  • Obhajoba diplomové bakalářské práce
  • Zkouška z teorie oboru produkce (ekonomie, právo, management a marketing)
  • Zkouška z historie a teorie divadla

Státní magisterská zkouška

Checklist před státnicemi

1

Nahlásit název písemné diplomové práce prostřednictvím systému KOS.

2

Absolvovat magisterský program (splnit zkoušky, zápočty a dosáhnout požadovaného počtu 120 kreditů a stanoveného počtu kreditů z jednotlivých skupin předmětů - povinně-volitelné, jazyky atd.).

3

Před konáním zkoušky mít zapsanou klasifikaci předmětů v KOS, uzavřít ročník na studijním oddělení. Uhradit poplatky za delší studium (řeší studijní oddělení DAMU).

4

Odevzdat písemnou diplomovou práci (vytištěnou 1x).

Obecné požadavky ke státní zkoušce

Student splní požadavky odpovídající studijnímu plánu.

Průběh státní závěrečné zkoušky

  • Obhajoba diplomové magisterské práce.
  • Zkouška z teorie oboru (divadelní producentství; arts management a arts marketing; ekonomika, právo a provozování divadla).

Bakalářské zkoušky - okruhy otázek, seznam pramenů

Okruhy otázek z teorie oboru

Okruh otázek k ústním bakalářským zkouškám katedry produkce DAMU

Předmět:    Teorie oboru – ekonomie, právo, management a marketing

Ekonomie

  1. Daňová evidence a jednoduché účetnictví. Popište oblasti, ve kterých se s uvedenými fenomény setkáme, a kterými zákony se řídí.
  2. Účetnictví u neziskových a podnikatelských subjektů v oblasti divadla. Časové rozlišení.
  3. Sestavy rozpočtu divadla – neziskové organizace, podnikatelské subjekty. Rozpočet na provoz divadla, rozpočet na projekt – inscenace.
  4. Účetní uzávěrka a závěrka.
  5. Doplňková činnost neziskových organizací – charakteristika a specifika z pohledu daně z příjmů a DPH.
  6. Daňová soustava České republiky, druhy daní a jejich stručná charakteristika.
  7. Daň z přijmu se zaměřením na oblast kultury, právnické a fyzické osoby.
  8. DPH u neziskových organizací.
  9. Grantová problematika u divadel.
  10. Druhy neziskových organizací v oblasti divadel, jejich zakládání a rušení.

Právo

  1. Účastníci občanskoprávních vztahů (fyzické osoby, právnické osoby, stát)
  2. Závazkové právo (závazkový právní vztah, kupní a darovací smlouva, smlouva o dílo)
  3. Definice autorského díla a jeho kritéria
  4. Osobnostní a majetková práva autorů
  5. Licenční smlouva a smlouva o dílo podle autorského zákona
  6. Práva výkonných umělců a jejich odměny
  7. Obchodní společnosti
  8. Vznik a zánik pracovního poměru
  9. Mzda a plat
  10. Pracovní doba a doba odpočinku

Management a marketing

  1. Organizační struktura divadla – jednosouborové, vícesouborové
  2. Realizace inscenace v repertoárovém divadle vs. realizace nezávislého divadelního projektu (plánování, financování, organizace, proces vzniku, veřejné provozování, derniéra)
  3. Manažer v divadle, procesy a nástroje řízení divadla, manažerské rozhodování, vymezení řídících funkcí a úloha manažera v procesu řízení, strategie a plánování
  4. Personální management – výběr zaměstnanců, jejich motivace, odměňování, vzdělávání, podniková kultura, loajálnost k zaměstnavateli, plánování a řízení času
  5. Marketing umění, marketing performing arts vs. marketing v podnikatelské sféře
  6. Publikum – trendy, výzkumy, průzkum trhu, distribuce
  7. Marketingová strategie projektů a organizací
  8. Produkt z pohledu marketingu performing arts, doplňková činnost
  9. Propagace, PR, zpřístupňování umění, odstraňování bariér
  10. Marketingové plánování, řízení marketingu, rozpočty

Okruhy otázek - historie a kontexty, dějiny oboru

katedry produkce DAMU

Předměty: Historie a teorie divadla  /zajišťuje katedra teorie a kritiky DAMU/ , Dějiny divadla z pohledu produkce

Poznámka: Po vylosování státnicové otázky se uchazeč/ka může rozhodnout mezi bodem A) teatrologicko – dramaturgický vhled do dějin divadla a zvolit si jedno téma, o kterém chce hovořit, nebo může zvolit bod B) pohled na dějiny divadla z pohledu produkce. Komise bude v první řadě hodnotit odpověď na zvolenou problematiku (bod A nebo B), ale může položit doplňovací otázku z bodu, který si uchazeč/ka primárně nezvolil/a. 

Starověk (antika, středověk) 

A: původ a zdroje divadla (rituál), vývoj tragédie a komedie v řeckém a římském divadle, středověké liturgické a světské drama, inscenování antiky v moderním/současném světovém a českém divadle 

B: organizace a funkce divadelních slavností, inscenační konvence, divadelní prostor, od náboženské slavnosti k zábavě, produkce středověkých pašijových her, cechy  

Novověk (renesance v Itálii, Alžbětinské divadlo, Španělské baroko) 

A: renesanční divadlo v Itálii a její žánry (commedia erudita), vztah k antickému dědictví, alžbětinské divadlo a jeho žánry, autoři a hry, specifikum španělského zlatého věku, žánry, autoři a hry, proměny commedie dell´arte, inscenační shakespearovská tradice ve světovém a českém divadle 

B: organizace divadelního života, veřejné a soukromé divadlo (výprava, rekvizity, kostýmy, propagace), inscenační konvence, herecké společnosti jako produkční subjekt a jeho fungování 

Divadlo v proměnách uměleckých směrů  

A: drama jako manifest (francouzský klasicismus – tři jednoty v tragédii a Molierova reforma komedie, osvícenské koncepty Lessinga, měšťanská truchlohra a zrod dramaturgie jako funkce a profese, Sturm und Drang jako předvoj romantismu, revoluční vstup romantismu do evropského divadla s důrazem na německé, francouzské a ruské drama, nástup realismu v divadle a dramatu s ohledem na vybranou národní kulturu) 

B: od hereckých skupin k instituci, založení CF v Paříži, idea národního divadla v německém a českém divadle, inscenační a herecké konvence, formování divadelních profesí, čtvrtá stěna jako umělecký program 

Divadlo ve 20.století 

A: moderní umělecké směry a radikální koncepty v režii, herectví a scénografii, avantgarda v ruském, českém a francouzském divadle, absurdní divadlo a drama v českém a světovém kontextu, druhá divadelní reforma a její představitelé a revize hierarchie scénických komponentů 

B: založení uměleckých divadel, alternativy k oficiálním veřejným institucím, malé formy a studiová divadla, založení významných festivalů, řídící modely nezávislých divadel, proměna financování divadel doma a v zahraničí, grantový systém a jeho specifika, konstituování profese divadelního producenta 

Divadlo v 21. století 

A: postdramatické divadlo, dokumentární divadlo a drama, site specific a imerzivní projekty, hraniční žánry performativního umění, režie a dramaturgie – od individuality ke kolektivní tvorbě 

B: organizace a udržitelnost, divadlo a ekologie, proměna kulturních produkčních domů, divadlo a jeho politická funkce, nové propagační možnosti 

Seznam základních pramenů k Bc. státní zkoušce

Znalost následujících pramenů je k bakalářské státní zkoušce nezbytná. Na informace obsažené v následujících pramenech bude diplomant v průběhu zkoušky přímo dotazován. To neznamená, že tento seznam pramenů je kompletní. Nutná je samozřejmě i znalost dalších povinných pramenů uvedených u jednotlivých předmětů bakalářského studijního plánu.

Společné

Gregorini, B., Gregorini, J., Srstka, J. Základy divadelní činnosti

Ekonomika

563/1991 Sb. Zákon o účetnictví

586/1992 Sb. Zákon o dani z příjmů

235/2004 Sb. Zákon o DPH

Právo

Košut, V. Chloupek, V., Srstka, J.: Smlouvy v divadelní praxi

89/2012Sb. Občanský zákoník

262/2006 Sb. Zákoník práce

250/2000 Sb. Zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů

121/2000 Sb. Autorský zákon

Management a marketing

Sládeček, P: Slabikář managementu

Kaiser, M.: Strategické plánování v umění

Jirák, J., Ježek, V.: Média a my

Kotler, P.: Marketing management

Johnová, R.: Marketing kulturního dědictví a umění (art marketing v praxi)

Ledvinová, J.: Profesionální fundraising

Historie a teorie divadla

Brockett, O. G.: Dějiny divadla

Císař, J.: Přehled dějin českého divadla 1 a 2

Magisterské zkoušky - okruhy otázek, seznam pramenů

I. okruh otázek - teorie oboru

Otázky k ústním magisterským zkouškám platné od roku 2024

  1. Právní podoby právnických osob působících v kultuře, (provozování divadla fyzickou osobou s živnostenským oprávněním, provozování divadla amatérskými soubory, provozování divadelních představení agenturním způsobem, založení a zrušení divadla). 
  2. Veřejné zdroje pro financování kultury (finanční výstupy kulturní politiky státu a územních samospráv, příspěvky, podpory, granty, subvence, atd). 
  3. Soukromé zdroje pro financování kultury (sponzoring, reklamní publicita, barterové plnění, atd). 
  4. Divadelní síť v ČR, její historie a struktura. 
  5. Evropská divadelní síť (specifika jednotlivých evropských států, způsoby financování, právnické osoby provozování divadla v Evropě, způsoby správy a řízení, kulturní a divadelní legislativa nejvýznamnějších evropských divadel). 
  6. Média a kultura (typologie médií, způsoby prezentace kultury podle jejich typů, umělecká kritika, mediální reklama uměleckých projektů). 
  7. Práva výkonných umělců v divadelní praxi (majetková a osobnostní práva, problematika divadelního režiséra, atd.) 
  8. Management uměleckých organizací (nástroje managementu, strategické plánování, projektový management, struktura, vedení týmu, motivace, lidské zdroje, atd). 
  9. Daňový systém v ČR (daň z příjmů právnické a fyzické osoby, DPH, spotřební daně, atd). 
  10.  Marketing uměleckých organizací (definice marketingu, tvorba cen, obchodní instrumenty, statistika, data o zákaznících, atd). 
  11.  Umění jako součást kulturního a kreativního sektoru. 
  12.   Autorské právo v divadelní praxi. 
  13.  Metropole versus regiony (problematika rozvoje kultury   v regionech, specifika regionálního divadla, atd). 
  14.  Aplikace pracovně právních norem v divadelní činnosti. 
  15.  Legislativní systém ČR (druhy obecně závazných právních předpisů aplikovatelných na divadelní činnost, jejich hierarchizace z hlediska právní síly, atd). 

II. okruh otázek

k ústním magisterským zkouškám platné od roku 2024

 

vlastní výběr studenta*ky

Ve specializaci MANAGEMENT UMĚNÍ

 

  1. Financování divadelní organizace (tvorba rozpočtu, cash flow, atd,) 
  1. Typy smluv v divadelním provozu podle občanského zákoníku (licence, kupní smlouva, smlouva o dílo, smlouva inominátní, příkazní smlouvy, atd). 
  1.  Ekonomické výstupy z hospodaření divadla (účetnictví, finanční management, evidence majetku, účetní závěrka, daňové přiznání, atd). 
  1.  Odlišnosti různých provozních a produkčních modelů řízení divadla. 
  1.  Strategické řízení kulturních organizací. 

 

Ve specializaci PRODUCENTSTVÍ

 

  1. Pořádání festivalu (síť festivalů v ČR a zahraničí, udržitelnost festivalů do budoucna, struktura rozpočtu festivalu, program atd). 
  1. Divadlo jako soukromý subjekt (příklady a možnosti v českém a světovém kontextu, tvorba repertoáru, způsob reprízování, způsob financování atd.) 
  1. Zvukově obrazový záznam divadelního představení (divadlem, Českou televizí, podnikatelským subjektem, licence, financování, atd). 
  1. Distribuční kanály divadla (přínos nových médií v divadle) a komunikace na sociálních sítích. Zvukově obrazový záznam divadelního představení (divadlem, Českou televizí, podnikatelským subjektem, licence, financování, atd). 
  1. Pořádání divadelního či obdobného představení mimo divadelní prostor (důvod, četnost, zábor veřejného místa, finanční rozpočet, atd) 

 

Seznam základních pramenů k Mgr. státní zkoušce

Znalost navíc následujících pramenů je k magisterské státní zkoušce nezbytná. Na informace obsažené v následujících pramenech bude diplomant v průběhu zkoušky přímo dotazován. To neznamená, že tento seznam pramenů je kompletní. Nutná je samozřejmě i znalost pramenů k bakalářské státní zkoušce a dalších povinných pramenů uvedených u jednotlivých předmětů magisterského studijního plánu.

Teorie oboru

Srstka, J.: Autorské právo v divadle

Cikánek, M.: Kreativní průmysly - příležitost pro novou ekonomiku II,

Nekolný, B.: Divadlo a kreativní sektor

Kompendium kulturních politik a trendů v Evropě - Česká republika (dostupné na http://www.culturalpolicies.net/), V. Británie, Německo, Rakousko, Francie, Nizozemsko, Polsko, Slovensko

Černý O. a kolektiv, Návrh systémové optimalizace pražské divadelní sítě (podkladová studie, návrhový dokument), Institut umění - Divadelní ústav, 2013

Ekonomika, právo a provozování divadla

218/2000 Sb. Zákon o rozpočtových pravidlech

219/2000 Sb. Zákon o majetku České republiky

137/2006 Sb. Zákon o veřejných zakázkách

Durdík, J. a kol.: Občanské právo hmotné, Obecná část, Absolutní majetková práva

Raban, P. a kol.: Relativní majetková práva

Johns, A.: Pirátství - boje o duševní vlastnictví

Arts Management & Arts Marketing

Byrnes William J.: Management and The Arts

Doležal Jan a kol.: Projektový management podle IPMA [Kniha]. - Praha : Grada Publishing, 2009.

Plamínek, J.: Vedení lidí, týmů a firem

Kotler, P., Scheff, J.: Standing room only

Cashman, S.: Thinking BIG! A guide to strategic marketing planning for arts organisations

Divadelní producentství

Patočková, V., Čermák, D., Vojtíšková, K. a kol.: Kultura v krajích České republiky

Šesták, J., Divadlo – kultura – podmínky (Osobní zkušenost), KANT/DAMU, Praha 2012

Státní kulturní politika ČR 2009 - 2014, MK ČR , Praha  2009

Seznam termínů závěrečných zkoušek

Program nebo obor Katedra Odevzdání závěrečné práce Státní zkouška Poznámka

Ke stažení