V EDICI DISK VYŠLO: KOMEDIÁLNÍ HERECTVÍ V ARÉNÁCH PROZATÍMNÍHO DIVADLA A MICHAIL ČECHOV A SOUČASNÁ HERECKÁ PEDAGOGIKA V USA

V Edici Disk vyšly v roce 2024 dvě publikace věnované divadelnímu herectví:

Pavel Bár: Komediální herectví v arénách Prozatímního divadla

Edice Disk velká řada – svazek 51

Jak vypadá a jak se projevuje herectví v zábavněhudebních inscenacích arénních scén Prozatímního divadla od vstupu operety na česká jeviště v roce 1863 až do otevření Národního divadla v roce 1883?

Inscenace operetních děl v sobě spojovaly divadlo velkého stylu a zároveň atraktivní podívanou. Navazovaly na tradiční hry se zpěvy a frašky či tehdy tolik populární výpravné férie, které přitahovaly nejširší vrstvy publika. Ideálním prostorem pro jejich inscenování se staly tzv. arény: letní dřevěná divadla na tehdejší pražské periferii pro stovky až tisíce diváků. Vzhledem k prostředí, nesvázanému tradicionalismem a pompou oficiálnosti, jako tomu bylo v „kamenném“ divadle, vybízely interprety k spontánnímu rozvíjení komediálních situací, využívání široké plejády různorodých hereckých prostředků a k přímému kontaktu jeviště s hledištěm. Kniha připomíná nejen zábavněhudební repertoár provozovaný v arénách, ale přináší i portréty vybraných komediálních hvězd své doby, jakými byli Jindřich Mošna, František Ferdinand Šamberk, Josef Frankovský, Terezie Seifertová (Ledererová), Teresie Boschettiová, Jakub Seifert, Adolf Krössing, Marie Laušmannová a Hermína Frommová.

Připravil Ústav teorie scénické tvorby DAMU. Vydalo Nakladatelství KANT – Karel Kerlický pro Akademii múzických umění v Praze; 1. vydání, Praha 2024; ISBN 978-80-7437-442-5; objednávky přijímá kant@kant-books.cz.

 

Lenka Pichlíková Burke: Michail Čechov a současná herecká pedagogika v USA

Edice Disk velká řada – svazek 50

Kdo to byl Michail Čechov? Jaká byla jeho divadelní metoda? Jaké prvky přenesl do své metody a pedagogiky ze svého původního působení v Moskevském uměleckém divadle a z technik Konstantina Stanislavského? Jakým způsobem tyto techniky upravil a rozšířil při výuce herectví na školách, které vedl v britském Dartingtonu a později v americkém Ridgefieldu? Jaké nové aspekty při vývoji metody, která nese jeho jméno a díky níž se kultivuje americké herectví již dlouhá desetiletí, připojil? Jakou roli v procesu učení se této metodě hrají jeho publikace a pedagogická tradice, kterou dál předávali jeho studenti? V čem spočívá přetrvávající vliv a důležitost jeho pedagogiky? – Na tyto otázky se pokouší odpovědět česko-americká herečka a pedagožka Lenka Pichlíková-Burke. 

Po studiích na pražské DAMU a slibně se rozvíjející herecké kariéře v českém divadle, filmu a televizi se autorka knihy na počátku 80. let vydala do USA, kde se vedle dalšího hereckého školení věnovala i studiu pantomimy u slavného francouzského mima Marcela Marceaua. Od té doby spojuje vlastní uměleckou práci s pedagogickou: přednáší na Fairfieldské univerzitě v Connecticutu a jako specialistka na hereckou pedagogiku působí i na Purchase College při Státní univerzitě v New Yorku. Dlouhodobě spolupracuje s MICHA – The Michael Chekhov Association, která zaštiťuje každoroční setkávání profesionálů a učitelů herectví při mistrovských kurzech zaměřených na Čechovovu techniku. 

Vedle popisu vlastních zkušeností se studiem hereckých technik představuje Lenka Pichlíková-Burke koncepci 28 lekcí založených na praktických hereckých cvičeních a rozvíjejících jednotlivé prvky Čechovovy metody, která klade důraz na propojení hercova těla s jeho psychologií, na práci s představivostí a atmosférou a na využití tzv. imaginárních center či imaginárního těla při vytváření postavy. 

Připravil Ústav teorie scénické tvorby DAMU; vydalo Nakladatelství KANT – Karel Kerlický v Praze; 1. vydání, Praha 2023; ISBN 978-80-7437-416-6; objednávky přijímá kant@kant-books.cz.

30. ledna 2025