Herectví ALD, režie a dramaturgie ALD, scénografie ALD
1. Hudební divadlo
V čem se liší hudební divadlo od dalších divadelních žánrů s dominující hudební složkou (opera, muzikál, kabaret)?
Kdy lze hovořit o vzniku hudebního divadla a jeho prvních představitelích?
Popište na konkrétních příkladech hlavní specifika hudebního divadla a možné přístupy k samotným aktérům.
2. Postdramatické divadlo
Vyjmenujte a vysvětlete základní principy dramatického divadla. Vyjmenujte a popište základní prostředky a postupy, kterými se postdramatické divadlo odlišuje.
Proměny prvků rituálů: charakterizujte rozdíly mezi přístupem k ritualitě u konkrétních tvůrců druhé divadelní reformy (Brook, Grotowski, Kantor, Living Theatre ad.) a představitelů postdramatického divadla posledních dvaceti let (Jan Fabre, Romeo Castellucci, Handa Gote, Petr Nikl ad.).
3. Antropologické divadlo
Každé divadlo se týká člověka. V čem tedy spočívají rysy antropologického divadla? Co označuje pojem „antropologické“?
Jako jsou jeho inspirační zdroje? Které jsou klíčové osobnosti antropologického divadla? Které soubory či školy ho sledují a rozvíjejí – ve světě i u nás? Jaké instituce si vytvořilo a jak dlouho už fungují? Jaké jsou dnešní podoby tohoto přístupu k divadlu a jak se jeho pojetí proměňuje v souvislosti s proměnami našeho světa?
4. Imerzivní divadlo
Definujte imerzivní aspekt divadelní tvorby. Jakými rysy se vykazují projekty označované jako imerzivní divadlo? Kteří tvůrci u nás i v zahraniční tento typ divadla rozvíjejí?
V čem leží úskalí projektů imerzivního divadla? Za co jsou nejčastěji kritizovány?
5. Pohybové divadlo
Zformulujte, v čem spočívá oblast pohybového divadla, popřípadě s vědomím problematičnosti tohoto pojmu.
Uveďte významné tvůrce a skupiny, kteří se pohybovým divadlem zabývali a zabývají. Porovnejte specifičnost jejich přístupu.
Zformulujte, jaké příbuzné oblasti divadla měly a mají vliv na vznik a vývoj pohybového divadla.
6. Nový cirkus
V čem je principiální rozdíl využití cirkusových umění v novém cirkusu oproti tradičnímu? Uveďte v několika bodech.
Jaké byly hlavní důvody divácké i obsahové krize tradičního cirkusu cca v šedesátých letech minulého století? Jaké dvě hlavní základní okolnosti způsobily postupný vznik nového cirkusu cca v sedmdesátých letech minulého století?
Uveďte příklady významných skupin či projektů.
7. Dokumentární divadlo
Jaké jsou hlavní typické znaky dokumentárního divadla? Na jaké principy a tvůrce z divadelní historie dokumentární divadlo navazuje a jací jsou významní představitelé dokumentárního divadla tohoto století?
8. Divadlo spolupráce
Popište základní principy Boalova Divadla fórum.
Vyberte si alespoň dva další konkrétní umělce, skupiny či festivaly a popište, jakými prostředky dosahují překročení čistě estetické funkce divadla. Jaké jiné funkce může divadlo nést? Jaké výhody a jaká úskalí doprovázejí zapojení občanů, specialistů a neherců do role performerů? A jak se tím mění role diváka?
9. Politické divadlo
Zformulujte v základních obrysech vývoj českého politicky a společensky angažovaného divadla od Sametové revoluce po současnost. Jak se vyvíjejí funkce divadla v současné české a evropské společnosti? Jak rozumíte pojmu "politický" v kontextu divadelní tvorby?
Analyzujte tři významné zahraniční inscenace či projekty, jež využívají odlišných prostředků, strategií a cílů.
10. Performance
Jaký je rozdíl mezi performancí a divadelním aktem? S jakými dalšími uměleckými oblastmi se performance pojí? Kdy můžeme hovořit o genezi této disciplíny?
Jak byste charakterizovali tzv. performativní obrat a s čím bývá spojovaný? Ukažte na příkladech, jakými způsoby může performance přesahovat rámec uzavřeného estetického tvaru.
Studijní materiály:
KOMÁREK, Stanislav. Příroda a kultura. Kapitola Příběh a mýtus, s. 171-174.
SOKOL, Jan. Člověk a náboženství. Kapitola Obřad a jeho výrazové prostředky, s. 53-60.
HEJDÁNEK, L. O umění. Kapitola Objev budoucnosti a umění, s. 9-16.
ELIADE, M. Mýty, sny a mystéria. Kapitola Mýty moderního světa.
Inspirační zdroje:
FRAZER, James Georgie. Zlatá ratolest.
CAMPBELL, Joseph. Proměny mýtu v čase.
CAMPBELL, Joseph. Primitivní mytologie.
LEVI-STRAUSS, Claude. Myšlení přírodních národů.
TURNER, Victor Witter. Průběh rituálu.
ELIADE, Mircea. Iniciace, rituály a tajné společnosti.
BROCKETT, O. G. Dějiny divadla.
SCHECHNER, R. The future of ritual.
SCHECHNER, R. Performancia: teórie, praktiky, rituály.
Studijní materiály:
Král Oidipús (překlad Petr Borkovec a Matyáš Havrda)
STEHLÍKOVÁ, Eva. Řecké divadlo klasické doby.
Inspirační zdroje:
SCHERHAUFER, Peter. Čítanka z dejín divadelnej réžie I. (kapitola Kto režíroval v antike).
BRAUN, K. Divadelní prostor.
PATOČKA, J. Epičnost a dramatičnost, epos a drama. In Divadlo, 17, 1966, č. 10, s. 1- 6.
Studijní materiály:
SHAKESPEARE, W. Král Lear (překlad M. Hilský).
HILSKÝ, M. Král Lear – doslov.
Přednášky:
HILSKÝ, M. Chvála bláznovství, Shakespearovi klauni a šašci
http://www.ceskatelevize.cz/porady/10000000002-umeni-vcera-a-dnes/209251000030003-martin-hilsky-chvala-blaznovstvi-shakespearovi-klauni-a-sasci/
HILSKÝ, M. Shakespeare a zrod anglického divadla (ÚMK 29. 4. 2015)
https://www.youtube.com/watch?v=gxNhlpVHvYo
Inspirační zdroje:
FOUCAULT, M. Dějiny šílenství.
KOTT, J. Shakespearovské črty.
LUKEŠ, M. Mezi karnevalem a snem: Shakespearovské souvislosti.
Studijní materiály:
BRAUN, K. Divadelní prostor.
JURKOWSKI, H. Proměny ikonosféry.
Dějiny českého divadla I. (Fr. Černý).
Inspirační zdroje:
MIKEŠ, V. Divadlo francouzského baroka.
ČERNÝ, V. Až do předsíně nebes: čtrnáct studií o baroku našem i cizím.
SCHERHAUFER, P. Čítanka z dejín divadelnej réžie. I: od neandertálca po Meiningenčanov.
BROCKETT, O. G. Dějiny divadla.
Studijní materiály:
LESSING, G. E. Hamburská dramaturgie.
SCHILLER, F. Divadlo jakožto mravní instituce.
SCHERHAUFER, P. Čítanka z dejín divadelnej réžie II.: Od Goetheho a Schillera po Reinhardta.
ŠEVČÍK, O. Architektura – historie – umění: Kulturně-civilizační vývoj v Evropě od antiky do počátku 19. století, oddíl - kapitoly Osvícenství – sebedůvěra rozumu
a projekt moderní doby, od s. 239.
URZIDIL, J. Goethe v Čechách.
Dějiny českého divadla II. (Fr. Černý).
Inspirační zdroje:
BOERNER, P. Goethe.
GOETHE, J. W. Výbor z díla I-II.
SCHILLER, F. Estetická výchova.
SCHILLER, F. O tragickém umění.
Studijní materiály:
HYVNAR, J. Herec v moderním divadle.
HYVNAR, J. Francouzská divadelní reforma.
CRAIG, E. G. Herec a nadloutka.
IBSEN, H. Nora.
ČECHOV, A. P. Višňový sad.
Inspirační zdroje:
STANISLAVSKIJ, K. S. Můj život v umění.
STANISLAVSKIJ, K. S. Moje výchova k herectví.
BROCKETT, O. G. Dějiny divadla, oddíl 14 (s. 516)
SCHERHAUFER, P. Čítanka z dejín divadelnej réžie II.: od Goetheho a Schillera po Reinhardta.
Studijní materiály:
HYVNAR, J. Herec v moderním divadle. (studie k Stanislavskému, Čechovovi, Vachtangovovi, Mejercholdovi)
TAIROV, A. J. Odpoutané divadlo. (do s. 126)
ČECHOV, M. O herecké technice.
Inspirační zdroje:
ČECHOV, M. Hercova cesta.
BARBA, E., SAVARESE, N. Slovník divadelní antropologie.
PILÁTOVÁ, J. Hnízdo Grotowského.
BARBA, E., SAVARESE, N. Slovník divadelní antropologie.
SCHERHAUFER, P. Čítanka z dejín divadelnej réžie III.: od futuristov po Ejzenštejna.
Studijní materiály:
MARINETTI, F. T. Osvobozená slova.
PÖRTNER, P. Experimentální divadlo.
SCHERHAUFER, P. Čítanka z dejín divadelnej réžie III. (kapitoly Revolta a experiment a Dada a surrealismus).
Inspirační zdroje:
Modernismus (v knihovničce KALD).
SCHWITTERS, Kurt – odkaz na youtube https://www.youtube.com/watch?v=6X7E2i0KMqM
Studijní materiály:
WHITFORD, Frank. Bauhaus.
Inspirační zdroje:
Dostupné studijní materiály k Bauhausu v knihovně DAMU (obrázkové encyklopedie i studie o divadle)
KLEE, P. Čáry.
KLEE, P. Pedagogický náčrtník.
KANDINSKIJ, W. O duchovnosti v umění.
KANDINSKIJ, W. Bod – linie – plocha: příspěvek k analýze malířských prostředků.
SCHLEMMER, O. Reálná (?) utopie.
Studijní materiály:
SCHERL, Adolf. E. F. Burian-divadelník. In K dějinám české avantgardy.
ADÁMEK, J. Divadlo poutané hudbou (Z odkazu E. F. Buriana).
BURIAN, E. F. Polydynamika.
Inspirační zdroje:
SRBA, Bořivoj. Poetické divadlo E. F. Buriana.
KLADIVA, Jaroslav: E. F. Burian.
BURIAN, Jan. Nežádoucí návraty E. F. Buriana.
BURIAN, E. F. Pražská dramaturgie.
Studijní materiály:
BRECHT, B. Myšlenky, kapitola Zcizující efekty v čínském herectví, s. 39-49 a kapitola Pouliční scéna, s. 50-60.
BRECHT, B. O divadelnom umení, s. 149-165.
GROSSMAN, J. Doslovy in Divadelní hry.
BRECHT, B. Kavkazský křídový kruh.
BRECHT, B. Vzestup a pád města Mahagonny.
Inspirační zdroje:
GROSSMAN, J. Mezi literaturou a divadlem I.
GROSSMAN, J. Analýzy.
KLÍMA, M. a kol. Jan Grossmann. (Díl 4)
SCHERHAUFER, P. Čítanka z dejín divadelnej réžie III.: od futuristov po Ejzenštejna.
Studijní materiály:
KOPECKÝ, J. Divadlo Antonina Artauda: život, dílo, sny.
ARTAUD, A. Divadlo krutosti. In Texty (díl 1) nebo např. In Scénografie, č. 4 (1968), s. 79-83.
ARTAUD, A. Divadlo a mor. In Divadlo, listopad, 1965.
ARTAUD, A. Divadlo a jeho dvojenec.
ARTAUD, A. Texty I-III.
Inspirační zdroje:
KOPECKÝ, J. Antonin Artaud – poslední z prokletých.
HYVNAR, J. Herec v moderním divadle.
SCHERHAUFER, P. Čítanka z dejín divadelnej réžie. IV.: od Artauda po Brooka.
Studijní materiály:
CAGE, John. Silence.
ARONSON, Arnold. Americké avantgardní divadlo.
Inspirační zdroje:
CAGE, J. Composition in Retrospect.
DORŮŽKA, Petr (ed.). Hudba na pomezí.
KOFROŇ, Petr. Grafické partitury.
KAHN, Douglas. Noise Water Meat.
ROSS, Alex. Zbývá jen hluk.
TOPOLSKI, Jan (ed.). Nowa muzyka amerykańska.
JIŘIČKA, L. Od radioartu k hudebnímu divadlu.
V Praze dne 28. 12. 2018
MgA. Jiří Havelka Ph.D.
vedoucí Katedry ALD
Za správnost: Jitka Nohová, tajemnice KALD
(otázky pro všechny katedry DAMU z KTK)
HERECTVÍ ALD, REŽIE ALD, DRAMATURGIE ALD, SCÉNOGRAFIE ALD
(Místo zvláštních otázek z dějin českého divadla se předpokládá, že v odpovědi na každou otázku bude vzato v úvahu, čím se tato otázka dotýká i vývoje českého divadla.)
PRO ČESKÉ STUDENTY
HERECTVÍ ALD, REŽIE ALD, DRAMATURGIE ALD
PRO ČESKÉ STUDENTY
SCÉNOGRAFIE ALD
V Praze dne 30. 9. 2013
prof. MgA. Karel Makonj - předseda komise
Za správnost: Jitka Nohová
(otázky pro všechny katedry DAMU z KTK)
HERECTVÍ ALD, REŽIE ALD, DRAMATURGIE ALD, SCÉNOGRAFIE ALD
(Místo zvláštních otázek z dějin českého divadla se předpokládá, že v odpovědi na každou otázku bude vzato v úvahu, čím se tato otázka dotýká i vývoje českého divadla.)
PRO ZAHRANIČNÍ STUDENTY
HERECTVÍ ALD, REŽIE ALD, DRAMATURGIE ALD
PRO ZAHRANIČNÍ STUDENTY
SCÉNOGRAFIE ALD
V Praze dne 30. 9. 2013
prof. MgA. Karel Makonj
předseda komise
Za správnost: Jitka Nohová
Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze
Karlova 26
116 65 Praha 1
IČ: 61384984, DIČ: CZ61384984
ID datové schránky: ikwj9fx
Kontakt pro média
MgA. Tereza Došlová
tel.: 736 149 000
e-mail: tereza.doslova@damu.cz